el_cash Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Tenkte å lage en faradayboks til å ha litt forskjellig. I den forbindelse så trenger jeg en metallboks som kan blokkere signaler, omtrent størrelse med en skoeske. Har testet litt forskjellige aluminiumsbokser, men ingen av dem blokkerer signaler. Noen som vet om en enkel og rimelig boks som kan fungere? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Prøv å fore boksa på innsida med eit lag som ikkje isolerer. Om tingen du putter i aluminiumboksa kjem i kontakt med boksa så vil det lede signalet gjennom. Om det er snakk om ein mobiltelefon så kan du pakke inn telefonen i bobleplast eller liknande for å lage eit isolerande lag. 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober Her er noen forslag: https://www.google.com/search?q=faraday+cage+box Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 28. oktober Forfatter Del Skrevet 28. oktober Ser ikke ut til at det er så enkelt, dessverre. En typisk test jeg har gjort er å ta smartklokka og legge den i rett beskyttelsesskum (ca 1 cm tykt) og så legge det i boksen. Likevel så slår signalet igjennom. De fleste bokser som er laget for faraday er for oppbevaring av nøkler og slikt, altså mye mindre i størrelse enn den "skoesken" jeg har behov for. Mistenker at jeg trenger enten en boks laget av tykkere aluminium, eller kanskje helst laget av annet metall? Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober 4 minutes ago, el_cash said: Ser ikke ut til at det er så enkelt, dessverre. En typisk test jeg har gjort er å ta smartklokka og legge den i rett beskyttelsesskum (ca 1 cm tykt) og så legge det i boksen. Likevel så slår signalet igjennom. De fleste bokser som er laget for faraday er for oppbevaring av nøkler og slikt, altså mye mindre i størrelse enn den "skoesken" jeg har behov for. Mistenker at jeg trenger enten en boks laget av tykkere aluminium, eller kanskje helst laget av annet metall? Stål (ikke rustfritt) eller kobber vil nok gjøre en bedre jobb. Alternativt kan du prøve å jorde alumliniumsboksen du allerede har. Lenke til kommentar
trikola Skrevet 28. oktober Del Skrevet 28. oktober (endret) Ser jo ut at det bare er for bruk i 'privat-labben', eller? Kakebokser eller te-bokser er stort sett i stål. Selges rimelig på super'n med gratis småkaker inni. Endret 28. oktober av trikola 1 Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 29. oktober Forfatter Del Skrevet 29. oktober 1 hour ago, trikola said: Ser jo ut at det bare er for bruk i 'privat-labben', eller? Kakebokser eller te-bokser er stort sett i stål. Selges rimelig på super'n med gratis småkaker inni. Kakeboks kan passe bra til mitt formål. Hvis dere ser en raring som bruker magnet mot kakebokser på den lokale butikken, så er det bare meg... Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober 17 hours ago, el_cash said: De fleste bokser som er laget for faraday er for oppbevaring av nøkler og slikt, altså mye mindre i størrelse enn den "skoesken" jeg har behov for. Det kommer opp flere forslag i skoeskestørrelse hvis du klikker på den linken jeg la inn ovenfor. Pris rundt 300,- kroner. (Ikke overraskende er Temu billigst.) Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Problemet med kakebokser er ikke materialet. Faradaybur lages i elektrisk ledende materiale (kobber, aluminium). Magnetisk eller ikke betyr ingenting. Men en slik boks er ikke tett. Faradayboks med lokk må ha en fleksibel ledende pakning. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Kanskje metallet i kakeboksene er dekket i lakk? Da vil du ikke få kontakt i lokket. Gjorde en test på en kjele en gang, la mobilen oppi og la på lokket. Null dekning. Kjele og lokk er i rustfritt stål og slutter ganske tett mot hverandre. Kjelen min likner på denne: https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-kasserolle-med-lokk-rustfritt-stal-40484232/ Ta en titt på kjøkkenet, kanskje du har noe allerede? Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 29. oktober Forfatter Del Skrevet 29. oktober 35 minutes ago, Kahuna said: Kanskje metallet i kakeboksene er dekket i lakk? Da vil du ikke få kontakt i lokket. Gjorde en test på en kjele en gang, la mobilen oppi og la på lokket. Null dekning. Kjele og lokk er i rustfritt stål og slutter ganske tett mot hverandre. Kjelen min likner på denne: https://www.ikea.com/no/no/p/ikea-365-kasserolle-med-lokk-rustfritt-stal-40484232/ Ta en titt på kjøkkenet, kanskje du har noe allerede? Hehe, kastet en drøss slike IKEA-kjeler i sommer, siden jeg ikke hadde brukt dem på typ 20 år... Har testet noen andre bokser som jeg hadde liggende, ingen av dem blokkerer signaler (godt nok). Bruker plenty med aluminiumsfolie for ledende pakning. Ingen av boksene ser ut til å ha lakk på seg, ved skrapetest. Sjekket boksene på Temu og andre steder, de er mye mindre enn de ser ut som på bildene, får knapt nok en mobil oppi dem. Og jeg skal ha mer plass enn som så. Mistenker at de metallbeholderne som jeg har testet så langt rett og slett ikke har vært tette nok, selv om de ikke slipper ut noe lys selv når jeg har lommelykt i dem i mørket. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Greia med faradayisk bur er at for å være tett kan du ikke ha lange åpninger uten elektrisk kontakt. Den største åpningen definerer nedre grense for hvilke frekvenser som slippes gjennom(halvparten av bølgelengden). At kjelen min virket handler nok litt om flaks. For proffe opplegg har jeg sett typ 'knivfjærer' men også myke pakninger med innvevd ledende materiale. Som amatør kan du snu kakeboksen på hodet, skru lokket fast i en plankebit. Så legger du en porøs pakning på innsiden av lokket. Denne dynker du med saltvann* før du plasseres kakeboksen ned i lokket. Jeg tror ikke aluminiumsfolie er et godt valg som pakningsmateriale. Det fjærer for lite. Kanskje litt ruglete blikk eller stålull? Husk at du ikke trenger kontinuerlig elektrisk kontakt, du trenger kort avstand mellom hvert kontaktpunkt. *dette vil spise opp kakeboksen ganske raskt. Andre ting enn natriumklorid bør muligens brukes. Mine kjemikunnskaper er ikke gode nok tll å foreslå noe fornuftig her. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober (endret) 1 hour ago, el_cash said: Sjekket boksene på Temu og andre steder, de er mye mindre enn de ser ut som på bildene, får knapt nok en mobil oppi dem. Og jeg skal ha mer plass enn som så. Du får vel litt mer en en mobiltelefon i en boks med innvendige mål 7,5 x 10,5 x 17,5 [cm]? Men hvis det er for lite, hva med å antyde hvor mye plass du trenger? "Mer enn som så" sier ikke så mye. edit: Kanskje en ordinær eske med RF-skjermende materiale inni kan være et alternativ? https://www.google.com/search?q=RF+shielding+fabric Endret 29. oktober av nebrewfoz Lenke til kommentar
el_cash Skrevet 29. oktober Forfatter Del Skrevet 29. oktober Det er helst noe i skoeskestørrelse jeg er ute etter, som nevnt. Bra tips med de stoffene der, men når jeg sjekker reviews så dukker det nesten alltid opp noen som mener at det absolutt ikke fungerer, så litt skeptisk. Skal uansett ha det i bakhodet hvis jeg ikke finner en boks som funker. Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 29. oktober Del Skrevet 29. oktober Har en slik 'faraday pouch' til å ha bilnøkkelen i. Den demper signalet på avstand, men nøkkelen fungerer OK i lommen også uten å ta den ut av pungen. Så kan si jo at den ikke fungerer. Igjen er problemet at det er en åpning som ikke er tett, selve stoffet blokkerer nok. Det er 100% effektivt å pakke nøkkelen inn i aluminiumsfolie, men det er jo lite praktisk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå