Gå til innhold

Selvreparasjon i disse miljøtider - bilder av dine "patch & fix" av dingser


Anbefalte innlegg

Hva var din siste smartfiks som gjorde at du bidro til å begrense bruk og kast?

Veldig mange av oss er opptatt av å reparere det man har så lenge man kan få det til å fungere ett år eller to til. Jeg håper stadig flere nye generasjoner gjør dette.

Post gjerne bilder av dine smarte fikser, for å vise andre at det er fulgt mulig å reparere ting som har gått i stykker og gi det mange flere år med levetid. Ikke minst får man delt ideer med andre om hvordan man kan reparere enkelte ting selv.

Tanken med tråden er dingser vi bruker i det daglige.
Ikke kjøretøy og den slags. Gaffa og duct tape er det nok mye av så det hadde vært interessant med også litt annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Smart og smart fru Blom. 

Jeg sparte mye tid, penger og arbeid takket være dette produktet: 

https://www.jernia.no/jernvare-og-verktøy/festemidler/universalplugg/fischer-nylonplugg-duotec-s-k-nv-a2/p/58016092?channable=02fcb6696400353830313630393290&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjw7Py4BhCbARIsAMMx-_K3LJ0S7F-TCmEFMuxxlVUV_KuFoHrcWwCmjQQeXUKFvpsSSjs0nHUaAq6DEALw_wcB

Hundre kroner, men helt nødvendig for å få hengt opp hattehylla når hullene i gipsveggen var ødelagt. Jeg er fornøyd med at jeg slapp å bytte veggplate eller måtte klare meg uten hattehylla.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv fikset et Steelseries Arctis Pro headset fra 2020 som knakk ved klokke/bøyle festet hvor en større del av plast ved bøylefestet ble borte. Ved å bruke donor-plast fra en tom salat boks lagde jeg en ny vegg med nye festehull for bøylene. Deretter ble det nå i helgen brukt gummirester fra sykkeldeler som be for å spjelke den vridde og ødelagte signalledningen i sveisen der den går inn i den propritære 8-pins mini-B kontakten. Headstrap hadde også mistet borrelås patchen så det ble sydd på nye. Funger like godt som nytt.

Jeg skal få gravd opp bildene og legge de ut. Første reparasjon ble gjort i 2022 og andre nå denne helgen.

Sambo lurte på hvorfor jeg brukte flere timer på dette når jeg bare kan gå å kjøpe et nytt og bedre. Men det har aldri falt naturlig for meg å kaste fult brukbare ting som bare trenger litt kjærlighet. Dvs. vi pusser opp vi også men da donerer eller selger vi alt vi kvitter oss med. Med mindre det virkelig er modent for dynga.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har en Bosch mikrobølgeovn fra 1999. I 2013 var det plutselig ingen effekt, men lys og alt av betjening fungerte. Åpnet den opp for sjekke. Så ikke noe innlysende, men ser en ledning med spadestikk tilkoblet en stor kondensator. Tar forsiktig tak i den med en isolert tang og beveger litt på spadestikket. Det fungerte, var bare dårlig kontakt på høyspenning til magnetron. To år senere skjedde det samme igjen. 
Er klar over at det er veldig høy spenning og livsfare også når den ikke er plugget inn, så kan ikke anbefale andre å gjøre dette. Men mikroen fungerer fremdeles. 

Lenke til kommentar

Dette er noen år siden, men sparte inn alle pengene jeg brukte på 3D printeren i løpet av de første par månedene av eierskapet.  

Deler av strømbryter mekanismen på min Miele støvsuger knakk innvending. Delen fikk jeg ikke tak i så da tok jeg et bilde av delen, målte den og tegnet den i Fusion360 og printet ut. Har fungert knirkefritt siden da, så jeg slapp å kjøpe ny støvsuger. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...