Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Svein M skrev (4 timer siden):

Priser fra Tek.no

RTX 5090: 28.839 kroner 

RTX 5080: 14.499 kroner

RTX 5070 Ti: 10.859 kroner

RTX 5070: 7969 kroner

Til sammenligning koster 4080 Super, 4070 Ti Super og 4070 Super omtrent det samme nå som 5000 variantene. Mens 4090 har priser fra 25000.

HVis man kjøper founders 5090 til 28000 kommer det vel også 25 prosent mva i tillegg? Selges vel ikke i Norge, bare fra Nvidia?

Endret av Alesis
Feilskrevet
Lenke til kommentar
hocanee skrev (På 26.11.2024 den 20.59):

Skipper nok denne generasjonen når 5080 ikke gir meg mer vram.

Ja, så en video hvor Indiana Jones spillet brukte opp 16gb i en fei så det er håpløst at 5080 ikke har mer. 

Endret av Alesis
la til link
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, hocanee said:

Null poeng med 5080 når det er null endring i vram 

absolutt.. nvidia kunne ha spandert 24GB..

men prisene er egentlig ganske sympatiske. Om d$llar fortsatt hadde ligget rundt 5kr så ville prisene ligget ganske så fornuftige. 

Lenke til kommentar
simalarion skrev (5 timer siden):

Da blir det RTX 5080, merker det blir plagsomt å vente såpass lenge, 9070 XT ser ut til å bli skive bom å konkurerer vell mest mot sin egen 7900 XT serie om det ikke legger seg helt ned på B580 priser, noe de nok ikke gjør.

Intel har litt mer medvind, blir Artig å se om de kan starte å yppe seg opp mot 4070 etterhvert inkl Gode priser

Gikk ikke AMD ut for ett par måneder siden å sa at de ikke lenger skulle konkurrere i de høyere prisklassene?

Men heller konsentrere seg om de "lavere" hvor det selges mest kort? Så i klassene 4060. Får de til bra ytelse til en bra pris der, så er det egentlig veldig positivt for PC spill bransjen. Det er der markedet er, selv om alle ønsker 5080 og 5090 kort. Tror Nvidia vil merke konkurransen langt mer der hvis AMD får til det, samt Intel sine nå endelig slår godt fra seg.

For min del så blir forhåpentligvis ikke min 3080 byttet før GTA VI kommer, så fort 3+ år til.

https://www.pcgamesn.com/amd/new-radeon-8000-series-strategy

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Snuggis said:

MVA inkludert. 4000 korta ble vel solgt via Proshop mener jeg det ble sagt.

Stemmer, det er Proshop som shipper FE-kort for Nvidia i Norden. MVA er inkludert.

14 minutes ago, AndersT2 said:

Gikk ikke AMD ut for ett par måneder siden å sa at de ikke lenger skulle konkurrere i de høyere prisklassene?

Det stemmer også. AMD kommer ikke til å konkurrere i de høyeste prisklassene over de neste generasjonene. Det er forventet at RX 9070 skal kunkurrerre med RTX 5070.

RDNA4.thumb.png.75b11c38d91428c6fd813bf0e039df65.png

Lenke til kommentar
21 minutes ago, Pennywise said:

Sånn rent historisk, hvordan har prisen på FE-kortene stått seg mot tredjepartskort? Er FE det man burde forsøke å få tak i?

Jeg har vært helt ute av loopen og er i ferd med å bygge en ny maskin for første gang på veldig mange år. 

FE har alltid best pris (og spesielt pris/ytelse) men er tradisjonelt håpløst å få tak i nær launch. Prisene denne gangen vil nok skremme mange (inklusive meg for første gang siden 8 serien) så det kan være en mulighet nå.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (4 minutter siden):

FE har alltid best pris (og spesielt pris/ytelse) men er tradisjonelt håpløst å få tak i nær launch. Prisene denne gangen vil nok skremme mange (inklusive meg for første gang siden 8 serien) så det kan være en mulighet nå.

Takk!

Når bruker det å være mulig å forhåndsbestille disse?

På en side frister den noen lunde kompakte størrelsen på FE-versjonen, men på en annen side er jeg redd det vil støye med bare to vifter og en ganske kompakt kjøler. Selv om det sikkert er en high-tech kjøler, gjelder jo fortsatt fysikkens lover for Nvidia også. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, scuderia said:

absolutt.. nvidia kunne ha spandert 24GB..

men prisene er egentlig ganske sympatiske. Om d$llar fortsatt hadde ligget rundt 5kr så ville prisene ligget ganske så fornuftige. 

Det kan ikke NVIDIA. De må bevare verdi i forrige toppkort, både for brukerne og for at det ikke skal bli attraktivt å ligge en generasjon bak i ytelse ved å kjøpe bunnkortene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...