Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX Utgivelse dato - Rytker?

Anbefalte innlegg

Nylig Bygget ny PC etter mange år pause (for å ikke ende opp med utgående hardware måtte jeg børste støvet den delen av hobbyen også), hovedsakelig i påvente av at prisene på skjermkort skulle dempe seg, men det skjer jo ikke.

Ang Skjermkort så skulle vell både AMD & nVidia kommet ut med nye skjermkort nå men har vell blitt litt utsatt, jeg har googlet en hel del men finner veldig lite håndfast å mye gammel "sladder".  Det er jo ikke veldig lurt å kjøpe nytt skjermkort rett før release så sitter på gjerdet med mitt gamle å venter her.

Spørsmålet er da om noen har noe håndfast her, først å fremst ang Datoen & Pris?.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok ingen som har noe håndfast utenfor Nvidia eller AMD, men ryktene går jo likevel:

Ryktene har lenge vært konsekvente på at AMD ikke prøver seg i det øverste sjiktet denne gangen. Forventningen er et nytt skjermkort med raster-ytelse rundt 7900 XT/XTX, men med bedre raytracing enn det de har. Ytelsen er sånn halvveis spekulasjon, men at de ikke konkurrerer i toppklassen er nokså bekreftet bl.a. av kommentarer fra AMD-folk. Pris er ukjent men AMD har sjelden imponert de siste årene på prissettingen - normen har stort sett vært $50 under Nvidias nærmeste kort i raster-ytelse. Kanskje de har skjønt at de må prøve noe nytt, som et prisgunstig kort, om de vil øke markedsandelen men vi får se.

For 5090 så sies det at det blir januar, og Nvidia vet at de ikke får noe som engang ligner på konkurranse så prisen står de jo helt fritt til å sette - og ryktet sier $2000, som vel ender opp på 28 - 30 000 her.

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Fhawkner said:

For 5090 så sies det at det blir januar, og Nvidia vet at de ikke får noe som engang ligner på konkurranse så prisen står de jo helt fritt til å sette - og ryktet sier $2000, som vel ender opp på 28 - 30 000 her.

Den gode nyheten er at 4090 prisen nok vil holde seg relativt godt i bruktmarkedet for de av oss som blir sittende med denne et par år til.

• Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (20 timer siden):

hovedsakelig i påvente av at prisene på skjermkort skulle dempe seg, men det skjer jo ikke.

Det er slutt på den tiden :)

Både AMD og Nvidia skal vist nok holde keynote på CES rundt 7 januar. tipper vi ser nye nvidia kort 2 uker etter det.

Nvidia har hatt en tendens til å slippe toppkort først og spred resten ut over flere måneder etterpå.

Ryktes at 5090 er dobbelt av 5080, så prisen blir på 5090 blir nok deretter.

Endret av leifeinar
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Merkbart at entutisamen rundt PC bygging, da spesielt skjermkort biten synket betraktlig etter den enorme pris økningen på dem, tydligvis flere en meg som la Hobbyen på hyllen, muligens også for høy risiko sport å fikle med OC på skjermkort til 20-25 k, er vell feks neppe noen man bare river av orignal viften på for å legge på bedre pasta/vifter osv for så å OC videre.

Glans alderen var vell rundt Half Life 2/Crysis 1, Crysis 1 var jo en Prima eksempel på hva High End Pc kunne få til (knelte jo alt av High-End Pc til next gen kom på banen, litt til også om jeg husker riktig). Etter Crysis 1 ble det bråstopp, selv Crysis ble til konsoll spill fra Crysis 2.

Fysikken som var i Crysis 1 savner jeg fortsatt, den var helt sinnsyk (Palmene ble kuttet nøyaktig der man skøyt, hus å skur eksploderte der vær minste del av skuret hadde egen fysikk.. osv), tenk om utviklingen kunne forstsatt slik mot et PC marked, men endte jo med 100% satsing på et MYE større konsol marked.

Ble litt mimring der altså ...

Endret av simalarion
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (På 30.10.2024 den 11:55 AM):

Merkbart at entutisamen rundt PC bygging, da spesielt skjermkort biten synket betraktlig etter den enorme pris økningen på dem, tydligvis flere en meg som la Hobbyen på hyllen, muligens også for høy risiko sport å fikle med OC på skjermkort til 20-25 k, er vell feks neppe noen man bare river av orignal viften på for å legge på bedre pasta/vifter osv for så å OC videre.

Glans alderen var vell rundt Half Life 2/Crysis 1, Crysis 1 var jo en Prima eksempel på hva High End Pc kunne få til (knelte jo alt av High-End Pc til next gen kom på banen, litt til også om jeg husker riktig). Etter Crysis 1 ble det bråstopp, selv Crysis ble til konsoll spill fra Crysis 2.

Fysikken som var i Crysis 1 savner jeg fortsatt, den var helt sinnsyk (Palmene ble kuttet nøyaktig der man skøyt, hus å skur eksploderte der vær minste del av skuret hadde egen fysikk.. osv), tenk om utviklingen kunne forstsatt slik mot et PC marked, men endte jo med 100% satsing på et MYE større konsol marked.

Ble litt mimring der altså ...

Ja jeg savner Crysis opplevelsen. Ikke mange av de i dag. 

Jeg sitter på et 4090 og for de fleste tror jeg de sannsynligvis har bedre nytte av å kjøpe det til en redusert pris enn et 5090. Det er få spill å som er verdt å oppgradere for, om noen i det hele tatt. MSFS er vel kanskje eneste som krever mye, som blir grunn for oppgradering for min del - som sannsynlig ikke får gigantisk effekt siden det er nå mer CPU bound. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ooinaru skrev (6 timer siden):

Må ikke glemme Intel med Xe2 (Battlemage) da 🫣 

image.thumb.png.d68a744f65fba9991106f0537c305370.png

Av hva jeg har sett til nå sliter de med å komme opp mot "High End" kategorien, men sier takk til mer kriging på pris :)..  Men blir vell et 8900 XTX - kommer litt an på hvor 5080 legger seg også. Bir uansett et kjøp ved Release denne gang, merker jeg gleder meg til ny gpu igjen (lenge siden sist). Med Nytt Skjermkort kjøper jeg også Wukong, blir Julekveld (i perspektivet til 11 åring) det  ;). Nøyer meg med Life of Pi & Cypberpunk 2077 nå som ruller greit...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...