Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Snakket med proshop jeg også angående ASUS GeForce RTX 5080 Prime OC, virket som om de hadde en teknisk feil, som gjorde at kjøp knappen var grønn selv om de bare hadde sånn 5 kort tilgjengelig. Som flere har sagt tidligere i tråden, så fikk de rundt 600 bestillinger av det kortet, og da ble det åpenbart en lang backlogg... De hadde altså ikke 600 kort på lager, og det er egentlig feil at det står "Denne vare er på lager.". 

De kunne ikke si noe om hvor mange kort og når de evt fikk påfyll, men antagelig ikke nok til at jeg får et kort i løpet av mars, om jeg i det hele tatt får... Jeg var visst relativt rask med orderen og hadde den inne 1401, men var fortsatt nr 100+ i køen... Så det er meget tvilsom at jeg får dette kortet 😛

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Z_E0 skrev (22 minutter siden):

Tydelig at 5090 er gulroten her. Treg M2 og en liten 240mm radiator var vel ikke noe å skrive hjem om når man skal gi 60k. Da vil jeg si Komplett sin ferdig pc til samme pris er en langt bedre deal.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (1 time siden):

Trolig noen slipp med RTX 5080 i dag på Proshop men dyre modeller....

Komplett.no har trolig opp mot 100 stk RTX 5080 på lager men alle ligger på ferdig bygde, et av kortenen står 50+ på lager når du går inn på ferdig bygde pcer... Er ikke veldig begeistret for Bundle salg/Mer salg triksenen der ... Tror jeg går over til å bruke Proshop fast ang PC ting, som virker til å være et pr hakk redligere, gode priser er også saga blott på Komnplett

Komplett har gått fra å være en PC butikk med godt utvalg av komponenter til å bli Elkjøp. Det er vel et større utvalg av vaskemaskiner og støvsugere enn skjermkort der blitt.

Proshop derimot, har et enormt bra utvalg.

Prøv å finn dette på komplett f.eks :), HTPC kabinetter fra 2012 ish.

https://www.proshop.no/?s=silverstone+gd

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
leifeinar skrev (17 minutter siden):

Virker som at Proshop har 5070ti til MRSP. HER

tja

image.png.46025f884d9c39140721960a65442085.png

Dette er jo et fullstendig u-intressant kort for min del, hadde nok heller valgt 9070 XT som trolig får en mye bedre pris om vi skal ned på denne ytelsen, men her er det bedre stock + bedre kjøler vill jeg anta, ikke mye høyere pris OC model:
image.thumb.png.ffc99d6b359b2d459e0c0c699dd3d2d9.png

Lenke til kommentar
1 hour ago, simalarion said:

Som nevnt tidligere dette er slik RTX 5090 skulle sett ut, men for å få utnyttet dette fult ut må man videre ha to 12v 2x6 pin ut fra PSU også, det er det ikke veldig mange som har
image.png.3835db321ef60a7dddf2159b8bdf8024.png

Jeg har kabler til seasonic og corsair som er 2x 8 pin til slik 16 pin. Så ingen stress :)

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (1 time siden):

Enig i dette. Samtidig blir denne løsningen ikke ideell for dem som tenker å beholde skjermkortet noen år.

Om man må sette innstillinger ned fra ultra til high i dag (ingen big deal), må man typisk sette innstillinger ned fra high til medium om 2 år (et større problem).

Både 4070 Ti og 3080 Ti har vært slik at nesten alle spill kunne kjøres på maksimale innstillinger i 4K, med et par unntak designet for 4090. Ut fra den minimale progresjonen Nvidia leverer med Blackwell er det liten grunn til å tro at dette vil endre seg drastisk.

Selv i dag er det jo nærmest ingen spill som kjører uakseptabelt på en komboen 9900K og 2080 Ti, dette er da toppkomponenter fra 2018. Årsaken er at de er kraftigere enn en PS5, og de fleste spill designes for å la seg kjøre i 60 fps på PS5 i disse dager.

Skjermkort varer mye lengre enn for 10 år siden, og pris/ytelse endres ikke drastisk i løpet av et par år lengre. 40-serien kom ut med praktisk talt samme pris/ytelse som den utgående 30-serien, og den eneste forbedringen i pris/ytelse i løpet av de to årene 40-serien varte var lanseringen av SUPER-kortene (som forbedret pris/ytelse med ca 20%). Sist gang vi hadde en stor forbedring på pris/ytelse-fronten var med lanseringen av 30-serien, før kryptomining og COVID viste Nvidia at folk var villige til å betale langt mer enn tidligere antatt.

AMD er heller ikke et godt alternativ. De priser ikke kortene lavt nok i forhold til manglene; RDNA3 og 2 vil ikke få FSR4, ytelsen i RT er begredelig, og om 18-24 måneder kommer UDNA-kortene som vil sette spikeren i kista på RDNA-utvikling (på samme måte som at RDNA satte spikeren i kista på Vega-utvikling). Når DLSS4 Performance gir bedre bildekvalitet enn FSR3.1 Quality sier det seg selv at det ikke lenger er gyldig å sammenligne ytelsen direkte.

Lenke til kommentar
Paccoo skrev (16 minutter siden):

Største svakheten til 5070 TI er vel egentlig att den koster 11k. Hadde det vert ett kort til 8-9k så hadde det sett litt anderledes ut. Og husk att det er en del som oppgraderer fra 10xx og 20xx.

Som nevnt hadde jeg vært ute etter oppgarderting i det segmentet nå hadde jeg uten tvil ventet på 9070 XT priser, selv om du har bestemt deg for nVidia for det kan presse prisene ned... OM ikke AMD igjen bare dilter etter nVidia prisene i forhold til ytelelse. Men 7900 XTX 24 GDDR til 10-11 K ville jeg heller hatt en 5070 TI...

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (8 minutter siden):

Skjermkort varer mye lengre enn for 10 år siden

Det første som brå stanset dette var satsing på konsoller... Se Crysis 1 vs Crysis 2, her ser du starten på det problemet.

I dag tror jeg like gjerne det er GPU produsentene som har for mye å si på spill utvikling?, sitter å lurer på om ikke nVidia feks ville satt en stopper for Spill som Crysis 1/HL2/FarCry i dag pga det ikke ser bra ut for dem? (dette var spill som når de kom ut satte High End PC i kne stående, uansett hvor godt stelt du var den gangen).  Vi har jo Nye Indiana Jones da, det kan vell nesten kalles et unntak faktisk.

Edit:

Apropo 7900 xtx ser etter en rask sjekk at Komplett nå er raket tomme for "kampanjene" de hadde her, nå er det kun 34 stk igjen til en høyere pris .. Dæven hvor de har solgt i de siste:
image.thumb.png.d9bfe6ce59991f250d2acfec4c905557.png

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (5 minutter siden):

Det første som brå stanset dette var satsing på konsoller... Se Crysis 1 vs Crysis 2, her ser du starten på det problemet.

I dag tror jeg like gjerne det er GPU produsentene som ha for mye å si på spill utvikling, sitter å lurer på om ikke nVidia feks ville satt en stopper for Spill som Crysis 1/HL2/FarCry i dag pga det ikke ser bra ut for dem? (dette var spill som når de kom ut satte High End PC i kne stående, uansett hvor godt stelt du var).  Vi har jo Nye Indiana Jones da, det kan vell nesten kalles et unntak faktisk.

Crysis 2 fikk en DX11-oppdatering etter lansering som kjørte grafikken til himmels og ytelsen i dass for datidens PCer. Crysis 3 var også rimelig hard kost for PCer ved lansering. På den tida var gaming-skjermkort en av TSMCs største kunder på nye prosesser, i dag er det datasenter og mobiltelefoner som er på de siste og dyreste nodene.

Indiana Jones and the Great Circle kjører forøvrig særdeles bra om man ikke har på Full RT.

Endret av N o r e n g
  • Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (17 minutter siden):

Crysis 2 fikk en DX11-oppdatering etter lansering som kjørte grafikken til himmels og ytelsen i dass

Kan fortsatt ikke sammenlignes med Crysis 1 ang Fysikk 

Crysis 1 var åpen verden spill i starten med Fysikk vi fortsatt  nesten ikke ser in noen moderne spill, her kan du jo putte på HL2 også (selv om Crysis 1 ikke var så åpent mot slutten) .. Fysikken i Crysis 2 var helt borte sammenlignet med Crysis 1,  Crysis 2 var mer fysikk vi  kan kjenne igjen i Doom spillene feks (nå setter jeg det på spissen), Crysis 2 var vell også mer et A til B spill, var ikke spesielt imponert så må jo også nevne at jeg spilte dette veldig lite. 

Edit: Tipper det er flere en meg her som husker denne Scenend fra Cryis 1 :)
image.thumb.png.3cf7dd227fd504d52547c0ae3dfa1221.png

Første scenen med Sol over øya ... for å hinte.

Endret av simalarion
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, wampster said:

12.600 for et demobrukt 2 år gammelt kort når 5080 ligger på 14.500. Er en litt hard pille å svelge, men er vel der markedet er dessverre

Med en 10% på demoprodukt så er det et bedre kjøp enn 5070ti
Ikke at det er noe å ha i utgangspunktet ;)

Lenke til kommentar
11 minutes ago, Mumriken said:

Med en 10% på demoprodukt så er det et bedre kjøp enn 5070ti
Ikke at det er noe å ha i utgangspunktet ;)

Teller på knappene om jeg skal slå til på en overpriset 5070ti for å døyve apetitten i påvente av 5090..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...