Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

dTd skrev (9 minutter siden):

Hmm, spennende å se da, jeg fikk bestilt et på mandag, men det står fortsatt med status "behandles" selv om "alle varer er på lager", men når jeg har bestilt fra proshop tidligere, så har de gått veldig fort fra behandles til pakkes eller hva det er den neste statusen er. Holder ikke pusten akuratt... 😛

Tar sikkert litt tid å pakke ned 600 skjermkort ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
CavemaNz skrev (13 timer siden):

Når selv Nizzen synes den nye serien er dyr så skjønner man at Nvidia har bommet bittelitt :p

Det eneste Nvidia har bommet på i denne omgangen var å kutte produksjonen av 40-serien for tidlig.

ps5 skrev (1 minutt siden):

Mistenker at forklaringen er veldig enkel: Mere jobb for samme penger.

Hvis Proshop selger et 5090 for 33 000 kr, og folk er villige til å betale 45 000 kr på finn er det jo åpenbart tapt profitt for Proshop. Det blir nærmere 6 000 000 kr ekstra inntjening bare på de 600 kortene som gikk i går.

Lenke til kommentar

Tenker man også burde ha litt is i magen her, enkelte rykter på nett (er så vage at jeg gidder ikke linke til dem men tror det allereder er gjort her) forteller at det skal være mer en nok kort for de som sitter klare å bestiller i mnd som kommer (men trolig tomt ut februar). Det skal ha vært produksjons stopp denne mnd (som passer utrolig godt sammen med release om det stemmer) så når produksjon nå kommer i gang igjen skal det være planlagt god stock fremover.. Så om du ikke må ha kort er det også dumt å ryke på overpriset kort nå

• Liker 1
Lenke til kommentar
Adrgha skrev (5 minutter siden):

Både Nvidia og butikkene driter vel sannsynligvis en lang vei så lenge salget går som varmt hvetebrød. 

på en annen side har 7900 xtx solgt veldig bra om dagen så de taper jo markeds andeler her, men Nærmeste jeg har vært BI var å gå gjennom bygget på Nydalen så hva vet jeg.. mulig det er noen salgs triks her jeg ikke ser men bryr meg også fint lite om Salg.. Men veldig kjipt at det skal bli slik som det er nå, å nVidia er ikke u-kjent med problemet så vet som nevnt ikke om de får noe ut av det siden de gjentar "feilen".

Edit: Så gjør ikke RTX 5070 TI det noe lettere for å ta overpris på RTX 5080 som nå nærmer seg prisen de kjøpte kortet for av flere scalpere på Finn.no

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

I 2025, skulle man tro at man kunne hatt et system som blokkerer brukere med script og boter, men det spiller vel liten rolle da de får pengene sine.

Ser 5090 FE kortet som lå ute på finn til 55.000kr er borte.

Forbanna tåpelig opplegg.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, N o r e n g said:

Det eneste Nvidia har bommet på i denne omgangen var å kutte produksjonen av 40-serien for tidlig.

Hvis Proshop selger et 5090 for 33 000 kr, og folk er villige til å betale 45 000 kr på finn er det jo åpenbart tapt profitt for Proshop. Det blir nærmere 6 000 000 kr ekstra inntjening bare på de 600 kortene som gikk i går.

Ah, jeg tenkte loddtrekning og ikke auksjon. Men mistenker at leverandørere setter noen begrensninger her - ellers kunne jo alle bare satt opp prisene i stedet for å putte 5090 i en bøtte med søppel / ferdig pc for å øke marginene.

Lenke til kommentar

Ang RTX 5090 så er det slik som skjer når det sitter å Monopol i sitt felt, nVidia trenger ikke stresse med noe der, de kan ta betalt hva de vill for det er mange som dette ikke er mye penger for + de har ikke noe fornuft som stopper dem heller.

Virker som nVidia trykker ut så mange RTX 5080 de kan i motsetning til RTX 5090, vi ser jo allerede at RTX 5080 begynner å bli mettet på Finn.no. Grunnen til det er nok at nVidia ser seg mer truet av AMD i dette segmentet (å forhåpentligvis Intel i High End segmentet etterhvert). Så føler jeg vell litt på at AMD burde gitt ut et litt kraftigere kort (typ 9070 XTX 24 GDDR7) med en gang nå, selv om det hadde gått utover 7900 XTX også (det skal deg jo egentlig gjøre ved et GEN skifte uansett). 9070 XT blir nok liggende på kniv eggen med 5070 TI å det er jo lit meh for de fleste av oss

Lenke til kommentar
Paxville skrev (1 time siden):

I 2025, skulle man tro at man kunne hatt et system som blokkerer brukere med script og boter, men det spiller vel liten rolle da de får pengene sine.

Ser 5090 FE kortet som lå ute på finn til 55.000kr er borte.

Forbanna tåpelig opplegg.

Ikke glem at det finnes folk der ute med mange millioner på bok, eller de som er helt ute og kjøper seg dyre ting med kredittkort. Dette her er unntakene fra regelen, for å si det slik.

Nå har jeg gitt opp for øyeblikket, og gidder ikke tråle forumtråder og nettbutikker daglig lengre. Best å få tankene over på noe annet fram til starten av mars, i det minste. Det er stort behov over hele Europa og USA for disse GPUene, og det vil ta tid før ting roer seg. 

Det har vært noen rykter/lekkasjer om at Nvidia vil satse mer på 5090-produksjon i de kommende ukene, ettersom AI-markedet har blitt delvis mettet for Nvidia-GPUer. Hvorvidt dette stemmer eller ei, vil vi først vite i løpet av mars en gang...døh...

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (8 minutter siden):

Ikke glem at det finnes folk der ute med mange millioner på bok, eller de som er helt ute og kjøper seg dyre ting med kredittkort. Dette her er unntakene fra regelen, for å si det slik. Men det er deprimerende, at det lønner seg for noen å spekulere så kynisk i GPU-salg.

For min del har jeg gitt opp for nå. Jeg gidder ikke å tråle denne tråden flere ganger daglig lenger, ei heller logge inn på nettbutikkene i Norge daglig. Best å koble helt av fram til starten av mars, i det minste. Det er stort behov over hele Europa og USA for disse GPUene, og det vil ta tid før ting roer seg. 

Nå har det vært noen rykter/lekkasjer forrige om at Nvidia vil satse mer på 5090, ettersom AI-GPU-markedet har blitt noe mer mettet for Nvidia-produkter. Hvorvidt dette vil vise seg å stemme eller ei, vil vi først vite i løpet av mars en gang...

Poenget er at du skal ha griseflaks for å få kjøpt et kort uten script/bot.

Nå sitter det en hel discord kanal klar med dette for å få tak i kort, og hva gjør butikkene? Proshop gir vel blankt faen.

Man kunne lagt ut kort, så hatt en tidsbuffer f.eks før man kunne lagt de i handlekurven, da hadde man vel eliminert boter. ET eller ANNET kunne de snekret sammen.

Men jeg skjønner selfølgelig at det er mange om beinet, få kort, mange kjøpere etc.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Paxville skrev (6 minutter siden):

Poenget er at du skal ha griseflaks for å få kjøpt et kort uten script/bot.

Nå sitter det en hel discord kanal klar med dette for å få tak i kort, og hva gjør butikkene? Proshop gir vel blankt faen.

Man kunne lagt ut kort, så hatt en tidsbuffer f.eks før man kunne lagt de i handlekurven, da hadde man vel eliminert boter. ET eller ANNET kunne de snekret sammen.

Men jeg skjønner selfølgelig at det er mange om beinet, få kort, mange kjøpere etc.

Enig, er like frustrert jeg også.

Til syvende og sist sitter Nvidia med skylden her. Så vidt jeg forstår, så kan Nvidia sette begrensninger på prisingen av AIB-kortene, noe de ikke har gjort denne gangen. Og det er helt åpenbart at Nvidia har produsert LANGT færre GPU chips for 5090-lanseringen, enn de gjorde for 4090 og 3090.

Min teori er at Nvidia valgte å bruke nesten alle wafers på AI- og workstation GPUer, og ga f**n i spillersegmentet. Når kritikken blir stadig sterkere, så er det mulig at Nvidia vil litt gi etter for presset, og produsere flere 5090 og 5080-GPUer. Vi får se...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...