Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Det JEG kke skjønner, er hvorfor folk nå plutselig er villig til å gi 40 tusen og i værste fall 50-60 tusen, når vi vet at det har vært god tilgang på 40 serien, helt frem til 50 serien kom.

Det har heller ikke vært noe særlig problem å skaffe seg verken 4070/4080 eller 4090 FE fra Nvidia/Proshop, i nesten 2 år nå. (FE kom vel til Norge i April 2023)

Har folk plutselig funnet ut at de trenger skjermkort?

De som sitter på 4090 (meg selv inkludert) har lite å tape på å prøve å få tak i et 5090 til rundt 30.000.

Endret av Paxville
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At 5090 blir revet ut av hyllene kan jeg forstå da det gir en grei ytelsesøkning over 4090, og det er det beste kortet på markedet. At 5080 skulle bli så populært sliter jeg litt med å skjønne. 5-8% bedre ytelse over 4080S er ikke akkurat mye å rope hurra for, og det til helt syke priser.

Lenke til kommentar
12 minutes ago, TheKims said:

At 5090 blir revet ut av hyllene kan jeg forstå da det gir en grei ytelsesøkning over 4090, og det er det beste kortet på markedet. At 5080 skulle bli så populært sliter jeg litt med å skjønne. 5-8% bedre ytelse over 4080S er ikke akkurat mye å rope hurra for, og det til helt syke priser.

Har en 3xxx, 2xxx serien så får en veldig grei uplift. Bare prisen er vel ikke helt som det stemmer.

Lenke til kommentar
TheKims skrev (17 minutter siden):

At 5090 blir revet ut av hyllene kan jeg forstå da det gir en grei ytelsesøkning over 4090

Tja, er vell mest 32 GDDR7 som er rosinen i pølsen for de som vill gjøre div Rendering jobber med kortet. Gamer messig får du jo en ytelse hopp som går hånd i hånd med Strømforbruk å det gjør jo det hele litt mindre imponerende (Gamere har heller ikke bruk for 32 GDDR). Viser seg at du kan undervolte ned mot RTX 4090 nivå uten å miste altfor mye FPS i spill dog, men da ser det jo enda mindre imponerende ut for Gamere som ser på CES og div tester på youtube

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
TheKims skrev (18 minutter siden):

At 5090 blir revet ut av hyllene kan jeg forstå da det gir en grei ytelsesøkning over 4090

Det er vel akkurat det, det ikke gjør? Rundt 26-27% bedre enn 4090 i 4K.

3090 til 4090 ga jo 70% økning.

Endret av Paxville
  • Liker 1
Lenke til kommentar
V4_Rusty skrev (33 minutter siden):

Vet noen av dere om det går det greit å bruke en PSU som har ATX12V med en 5090? Eller trenger jeg en ATX 3.0/3.1 PSU?

Vet ikke, men vet at der finnes informasjon f.eks her: https://www.corsair.com/ca/en/explorer/gamer/gaming-pcs/rtx-5090-5080-and-5070-series-gpus-everything-you-need-to-know/

https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supply-units/will-my-12vhpwr-cable-work-with-12v-2x6/

Jeg regner med en enten må ha 12 pins utgang (12VHPWR), eller to 8-pin utganger med minst 300W hver.

edit: Det var denne siden jeg tenkte å linke til: https://www.corsair.com/us/en/explorer/diy-builder/power-supply-units/should-i-use-the-12v-2x6-adapter-from-my-rtx-gpu-or-the-cable-from-my-psu/

Endret av Svein M
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Paxville said:

Det har heller ikke vært noe særlig problem å skaffe seg verken 4070/4080 eller 4090 FE fra Nvidia/Proshop, i nesten 2 år nå. (FE kom vel til Norge i April 2023)

Du ser tilbake på 40-serien med rose fargede briller og dette stemmer ikke. Tilgangen ble bedre etterhvert som følge av prisstigninger før prisene gikk ned ca. 5 måneder etter launch. 

Påstanden om 4090 FE er helt feil. Helt fra det ble tilgjengelig i Norge har det vært slipp tilsvarende som nå på Nvidia sine nettsider og disse har blitt revet vekk hver gang i løpet av kort tid. 

Tech, AI og bragging rights er noe som interesserer flere og flere, tilgangen er knapp og folk har en disposable income. Synes ikke det vi opplever er spesielt sjokkerende. 

Lenke til kommentar
Donkey Kong skrev (18 minutter siden):

Lurer på hvor høye marginer f.eks. Komplett opererer med. Ferdigbygde PC-er med 5090 selges for 60 000 og oppover. Innkjøpsprisen til Komplett per 5090 var neppe særlig høyere enn 25 000. Samlet kostnad for Komplett på denne PC-en kan vel ikke passere 50 000?

Mest "imponrert" over at Komplett fortsatt pusher ut-datert hardware på PC til 70 k, selv om HK nok har PCIE 5.0 port på M.2:
image.png.8faa14472943afd346c6f5476a2b5b07.png

Bygget selv Nylig ny PC med 2 TB MP7000 PRO PCIE Gen5 M.2 (høy ytelse boost her). Veldig mye å spare på å bygge selv i dag + at man slipper å få utgående hardware.
Edit: Min Pc kom på 36 K - da med RTX 4090 Rog Strix OC som jeg kjøpte som demo på komplett i steden for 50xx serien som egentlig var planen

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
MrHollywood skrev (10 minutter siden):

Du ser tilbake på 40-serien med rose fargede briller og dette stemmer ikke. Tilgangen ble bedre etterhvert som følge av prisstigninger før prisene gikk ned ca. 5 måneder etter launch. 

Påstanden om 4090 FE er helt feil. Helt fra det ble tilgjengelig i Norge har det vært slipp tilsvarende som nå på Nvidia sine nettsider og disse har blitt revet vekk hver gang i løpet av kort tid. 

Tech, AI og bragging rights er noe som interesserer flere og flere, tilgangen er knapp og folk har en disposable income. Synes ikke det vi opplever er spesielt sjokkerende. 

Jeg fikk tak i 4090 FE dagen det kom, uten særlig problemer.

Jeg har for morro skyld vært innom nvidia butikken jevnt å trutt, bare for å sjekke tilgjengeligheten og mange, mange ganger kunne jeg legge 4090 FE og de andre kortene i handlekurven.

Men ja, ofte var det IKKE på lager, men jeg vil påstå at det ikke var noe problemer å få tak i et, hvis man ville.

Det gjenstår å se om 5090 FE vil være tilgjengelig utover, eller om kortene blir revet vekk og at det ikke kommer flere.

Endret av Paxville
Lenke til kommentar

Smeltede kabler er 95% brukerfeil. Da det er sagt, den komponenten jeg alltid kjøper fra øverste hylle når jeg bygger pc er PSU. Gidder aldri kaste bort penger på absolutt siste cpu, gpu, minne, hovedkort osv med mindre det er jobbpc med spesielle behov. Hopper lett over 50 generasjonen, sorry jeg mener 40ti generasjonen.

Kjøper alltid toppmodellen fra Seasonic ol. med 1-200w over kalkulert systembehov. Hjelper på coilwhine gjør god psu og.

Lenke til kommentar
Paxville skrev (28 minutter siden):

Jeg fikk tak i 4090 FE dagen det kom, uten særlig problemer.

Jeg har for morro skyld vært innom nvidia butikken jevnt å trutt, bare for å sjekke tilgjengeligheten og mange, mange ganger kunne jeg legge 4090 FE og de andre kortene i handlekurven.

Men ja, ofte var det IKKE på lager, men jeg vil påstå at det ikke var noe problemer å få tak i et, hvis man ville.

Det gjenstår å se om 5090 FE vil være tilgjengelig utover, eller om kortene blir revet vekk og at det ikke kommer flere.

Når man kun får inn en handful 5090-kort for et helt land med millioner av innbyggere, så vil det alltid være ekstremtilfeller, folk med mye penger eller manglende impulskontroll osv. Denne falske fremstillingen blir dermed brukt av butikkene for å skru opp prisene "ja, folk vil jo betale 35-40 000kr for et 5090-kort" - noe som definitivt ikke er tilfellet, med noen ytterst sjeldne unntak.

Det tok også en god stund før 4090-kortene var lettere tilgjengelig, men 5090-lanseringen har vært den verste så langt - verre enn både 3090 og 4090. Denne gangen er det ingen bitcoin mining eller covid-problemer, hele situasjonen er takket være Nvidia selv. 

Det har vært få kort tilgjengelig ved tidligere lanseringer, men prisspekulasjon i butikkene var ikke en utbredt praksis da - så noe har forandret seg.

Endret av Peter Johansen
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (7 minutter siden):

Når man kun får inn en handful 5090-kort for et helt land med millioner av innbyggere, så vil det alltid være ekstremtilfeller, f.eks. folk som har veldig god råd eller mangler impulskontroll osv. Denne falske fremstillingen blir dermed brukt av butikkene for å skru opp prisene "ja, se folk er jo villigere til å betale 35-40 000kr+ for et 5090-kort" - noe som definitivt ikke er tilfellet, med noen ytterst sjeldne unntak.

Det tok også en god stund før 4090-kortene var lettere tilgjengelig, men 5090-lanseringen har vært den verste så langt - verre enn både 3090 og 4090. Denne gangen er det ingen bitcoin mining eller covid-problemer, hele situasjonen er takket være Nvidia selv.

Vel, det gjorde det jo lettere å få tak et 4090 FE kort når det kom 6 måneder etter tredjepartskortene. De fleste som ville ha et 4090 hadde jo allerede kjøpt seg et.

Nå derimot. er det jo helt Texas.

Endret av Paxville
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...