Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Lærdommen av dette blir *aldri* selge sitt kort før neste generasjon lanseres.

På papiret skulle det ha gått rimelig greit denne gangen, fordi med Geforce 3000-serien var det krypto-mining, med 4000-serien var det covid. Med 5000-serien er det kun Nvidia som gir fullstendig f@en, fordi de får all den fortjenesten de trenger via AI-chips. 

Tidligere har GPU-prisen stabilisert seg etterhvert, men denne gangen føles det annerledes. Det virker som Nvidia og deres partnere nå gir blaffen, og lar kundene i stikken. Man kan spørre seg hva dette vil gjøre med PC-gaming over tid. Ngreedia har også i åresvis skviset AIB-produsentene, med tynne marginer på fortjenesten.

Det blir i hvert fall bli et mer fiendtlig forhold mellom forbrukerne og selskapene nå, som har vært en trend allerede mht. AAA-spillselskapene (pga. "politiserte" spill). Trist utvikling.

Hvis jeg ønsket å kjøpe meg et nytt grafikkort akkurat nå, og går en tur i butikken eller en onlinebutikk, så er det ingenting å oppdrive over mellomsjiktet (max 7900XTX og 4070ti)- hverken av tidligere eller nåværende modeller. ABSURD!

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det er flere som har solgt sitt 4090 kort som har tatt kontakt med meg og vil kjøpe mitt FE, disse haddde solgt unna etter keynoten. Er veldig glad jeg tenkte litt framover til en tid hvor det mest sansynlig ble stor etterspørsel på alt av kort 😛

Kjip situasjon er det jo uansettt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Mala skrev (Akkurat nå):

Ja det er flere som har solgt sitt 4090 kort som har tatt kontakt med meg og vil kjøpe mitt FE, disse haddde solgt unna etter keynoten. Er veldig glad jeg tenkte litt framover til en tid hvor det mest sansynlig ble stor etterspørsel på alt av kort 😛

Jepp...

Jeg solgt mitt 4090-kort for 8-9 måneder siden, fordi jeg ville ha en pause fra spillingen. Men ventingen ble jo lenger enn forventet, fordi Nvidia utsatte lanseringen av 5000-serien. Når de endelig lanserer kortene, så er jo beholdningen en vits - fordi Nvidia formodentlig sparer mesteparten av GPU-brikkene sine for AI. 🤪

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Mala said:

Jeg vurderte i noen sekunder å kjøpe en 4090 som ble solgt ikke langt unna meg dagen etter keynoten for 16500. Jeg synes det var for dyrt, men der tok jeg feil! Helt syke priser på 4090 om dagen.

Lenke til kommentar
BillyE skrev (6 minutter siden):

Jeg vurderte i noen sekunder å kjøpe en 4090 som ble solgt ikke langt unna meg dagen etter keynoten for 16500. Jeg synes det var for dyrt, men der tok jeg feil! Helt syke priser på 4090 om dagen.

Ja de som fikk 4090 til den prisen er den store vinneren denne gangen imho. Vilt bra deal. 

Endret av Mala
Lenke til kommentar
BillyE skrev (11 minutter siden):

Tror mange av oss tenkte slik den gang (i hvert fall meg selv), at ting endelig ville stabilisere seg etter flere år med mining og covid, men så kom selve gullkalven for Nvidia. 🤑 Jeg solgte vel mitt 4090-kort for ca 17500 kr fjorvåres, som var en grei pris da. Nå er det et helt annet marked.

4090-kortet burde ideelt sett vært fremdeles tilgjengelig, ettersom avstanden mellom 5080 og 5090 i ytelse er kunstig stor.

Endret av Peter Johansen
Lenke til kommentar

5090en lar vente på seg, men PSUen jeg var bekymret for ikke skulle komme i tide kom i det minste på døra i dag 😅.

aJNKPUs.jpg

Med alt oppstyret rund 12VHPWR igjen (hvem skulle tro å pushe enda mer strøm gjennom den skulle lede til problemer? 🫣) så er jeg i det minste gla for at bestillingen jeg fikk gjennom var Asus ROG Astral med overvåkning av alle pins individuelt.  Virker som Asus var litt frempå å så potensielle problemer her 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (16 minutter siden):

Har noen her erfaring med Inno3D grafikk kort? 
Er det ok/bra kvalitet på løsninger og ikke for mye/lite støy?

Tviler på at det er så stor forskjell på Inno3D, Zotac og de andre. MSI og ASUS har sine problemer de også. 

Forøvrig har Proshop 5 stk. av Inno3D 5080 på lager. Kortet selges for kr. 14 499,- og er ett av få 5080/5090 som passer bra inn i et eventuelt SSF-kabinett. De legges ut for salg kl. 14:30.
Inno3D GeForce RTX 5080 X3 - 16GB GDDR7 RAM - Grafikkort | På lager

Endret av DeviantFractal
Lenke til kommentar
ps5 skrev (3 minutter siden):

Da er vi oppe i 6 5090 FE slipp i norge så langt i dag. Hvor mange har klart å kjøpe?  

Problemet er jo at hele Skandinavia og Tyskland sitter på discord nå å trykker oppdater, så det er vel felles drop via proshop.

🤣

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
Paxville skrev (10 minutter siden):

Problemet er jo at hele Skandinavia og Tyskland sitter på discord nå å trykker oppdater, så det er vel felles drop via proshop.

🤣

Ja, det er mange som skal inn i det felles-europeiske lageret til Proshop 😅

Endret av DeviantFractal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...