Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

6 minutes ago, Mala said:

Ingen medfølgende 12VHPWR kabel her på daværende tidspunkt når den ble kjøpt. Kan jo alltids skaffe meg seagate sin egen 12VHPWR kabel.

12vhpwr er jo da altså litt skummel. Fysisk forskjell på den nye standarden kan sees her:
12vhpwr vs 12v2x6

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Whitestar127 skrev (6 minutter siden):

Begge disse tilkoblingsmåtene anbefales av Corsair (i artikkelen som ps5 nevnte). Så ingen av dem er å anse som "bedre" enn den andre.

Du vår mer Wat fra 2x6pin 12 utgang som nevnt (600w)... Når RTX da drar helt opp mot 600 W å i noen ekstreme tilfeller mer så sier det seg selv for min del hva JEG ville hatt, men alle får gjøre som de vill .

Så må man passe på splitter kabler om man støter på disse kablene:

https://www.silverstonetek.com/en/tech-talk/wh_pcie-connection

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
1 minute ago, simalarion said:

Du vår mer Wat fra 2x6pin 12 utgang som nevnt (600w)... Når RTX da drar helt opp mot 600 W å i noen ekstreme tilfeller mer så sier det seg selv for min del hva JEG ville hatt, men alle får gjøre som de vill .

Så du har altså bedre innsikt i Corsairs psuer enn Corsair ?  (sorry klarer ikke la være). :) 

• Liker 2
Lenke til kommentar
simalarion skrev (3 minutter siden):

Du vår mer Wat fra 2x6pin 12 utgang som nevnt (600w)

Nei. Hvis du sjekker artikkelen og ser på bildet jeg postet ovenfor, så ser du at hver av de to 8-pinnene kan gi 300 W.

Her er utdrag fra artikkelen:

"There is a common misconception that ALL 8-pin connectors are limited to 150W - this is not true. First we need to differentiate between two connectors:

CORSAIR Type 4/5 8-pin PSU connector - This is the 8 pin connector that you connect to your power supply. This connector can supply over 300W.
PCI-e 6+2 pin connector - This is the 8 pin connector you would insert into your graphics card, or the adapter that came with your RTX series cards. The PCI-e specifications have set this connector to being able to handle 150W. In reality it can handle much more, but due to variances in power supply and cable manufacturer’s quality and materials used, the graphics card manufacturers are limited to only drawing 150W per connection.

This is also why you can safely power a GPU that needs two PCI-e 6+2 connectors with a single CORSAIR Type 4/5 connector, since the connector on the PSU end can supply more than 300W, and each of the PCI-e 6+2 connectors only draws up to 150W each."

Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 minutt siden):

Så du har altså bedre innsikt i Corsairs psuer enn Corsair ?  (sorry klarer ikke la være). :) 

Jeg nevner ikke noe om Corsair, om de har egne verdier utover standaren jeg har lest om så skal ikke jeg blande meg opp i det. Jeg snakkerom generelle standarer, men ser Corsair på bilde der skriver de har 300w pr 8 pin så da har de vell det.

Lenke til kommentar
Whitestar127 skrev (1 minutt siden):

Nei. Hvis du sjekker artikkelen og ser på bildet jeg postet ovenfor, så ser du at hver av de to 8-pinnene kan gi 300 W.

Her er utdrag fra artikkelen:

"There is a common misconception that ALL 8-pin connectors are limited to 150W - this is not true. First we need to differentiate between two connectors:

CORSAIR Type 4/5 8-pin PSU connector - This is the 8 pin connector that you connect to your power supply. This connector can supply over 300W.
PCI-e 6+2 pin connector - This is the 8 pin connector you would insert into your graphics card, or the adapter that came with your RTX series cards. The PCI-e specifications have set this connector to being able to handle 150W. In reality it can handle much more, but due to variances in power supply and cable manufacturer’s quality and materials used, the graphics card manufacturers are limited to only drawing 150W per connection.

This is also why you can safely power a GPU that needs two PCI-e 6+2 connectors with a single CORSAIR Type 4/5 connector, since the connector on the PSU end can supply more than 300W, and each of the PCI-e 6+2 connectors only draws up to 150W each."

Jeg nevner ikke noe om Corsair, om de har egne verdier utover standaren jeg har lest om så skal ikke jeg blande meg opp i det. Jeg snakkerom generelle standarer, men ser Corsair på bilde der skriver de har 300w pr 8 pin så da har de vell det.

https://www.silverstonetek.com/en/tech-talk/wh_pcie-connection

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ps5 skrev (3 minutter siden):

Feiende flott at msrp kortene var (teoretisk) tilgjengelig under review uka og så på mystisk vis enten forsvinner helt eller går opp 4-5000. (med unntak av fe).

De har vel ikke blitt priset opp her på berget (enda)? Og at de ikke er tilgjengelig p.t. er ikke så rart mtp. produksjonsstansen og at Nvidia på død og liv skulle lansere kortene omtrent før første kort var ferdig på linja. Får satse på at AIB'ene senker prisene tilbake til lanseringsnivå når kortene blir mer tilgjengelige. 

Lenke til kommentar

Nå var det nettopp Corsair som ble brukt som eksempel her. Poenget var nettopp at det er viktig å sjekke dokumentasjonen fra produsent før man kobler til med egne mikke-mus løsninger (og får smeltede kontakter og fyrverkeri). 

Endret av ps5
  • Liker 2
Lenke til kommentar
simalarion skrev (4 minutter siden):

Jeg nevner ikke noe om Corsair, om de har egne verdier utover standaren jeg har lest om så skal ikke jeg blande meg opp i det.

Vel, siden du svarte på den Komplett-kabelen fra Corsair, er det vel rimelig å anta at det var det det handlet om.
Men ja, det kan se ut som det er forskjellige løsninger fra forskjellige produsenter. Det er jo ikke akkurat ideelt, og vil bare forvirre brukere.

Lenke til kommentar
Whitestar127 skrev (6 minutter siden):

Vel, siden du svarte på den Komplett-kabelen fra Corsair, er det vel rimelig å anta at det var det det handlet om.
Men ja, det kan se ut som det er forskjellige løsninger fra forskjellige produsenter. Det er jo ikke akkurat ideelt, og vil bare forvirre brukere.

Med andre ord jeg viste ikke at de hadde egne verdier så leste ikke det i første omgang, som jeg forklarte is svaret. Har kun sett standaren 150W pr 8pin Connector.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Når det gjelder GPU, så har jeg nå en 3080 10GB og er litt i tvil om hva jeg skal gjøre. Det var jo ikke akkurat fryktelig spennende å lese tester av 5080, selv om det blir en bra oppgradering fra 3080. Får vel vente på tester av 5070-kortene og AMD 9070XT.

Noen som forresten har testet AC EVO med et 4080-kort og triple screen?

• Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Whitestar127 said:

Noen som forresten har testet AC EVO med et 4080-kort og triple screen?

Jeg kjører evo vr med 4090 og det går akkurat. Jeg vil tro triple screen skal la seg gjøre med 4080 men er nok i grenseland foreløpig. Aktiv diskusjon på steam forumet så bare å orientere seg der. Spillet er forøvrig en veldig uslipt diamant - men potensialet er skyhøyt. 

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
DeviantFractal skrev (4 timer siden):

De har vel ikke blitt priset opp her på berget (enda)? Og at de ikke er tilgjengelig p.t. er ikke så rart mtp. produksjonsstansen og at Nvidia på død og liv skulle lansere kortene omtrent før første kort var ferdig på linja. Får satse på at AIB'ene senker prisene tilbake til lanseringsnivå når kortene blir mer tilgjengelige. 

Vel, kortene ble lansert senere enn vanlig, så skulle tro at Nvidia brukte den ekstra tiden til å bygge opp et solid GPU lager. Den gang ei.

Nei, det er nok heller det faktum at Nvidia tjener ekstremt godt på AI, og ikke lenger har behov for gamer-segmentet økonomisk sett. Derfor denne nye toppen av kynisme og uredelig oppførsel, som f.eks. å tillate at 5090-kort sendes til anmeldelse uten MSRP, slik at butikkene kan bedrive pris spekulasjon og skape et kundefiendtlig market.

Spørsmål nå er bare om dette blir den nye normalen, eller om prisene stabiliserer seg over de neste månedene. 35-38 000kr for et AIB 5090 er temmelig drøyt, når 4090 koster rundt 22-25 000 kr.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (22 minutter siden):

Vel, kortene ble frigjort senere enn vanlig, så skulle tro at Nvidia brukte tiden til å bygge opp et solid lager. Den gang ei.

Nei, det er nok heller det faktum at Nvidia tjener ekstremt godt på AI, og ikke lenger har behov for gamer-segmentet økonomisk sett. Derfor denne nye toppen av kynisme og uredelig oppførsel, som f.eks. sende ut 5090-kort til anmeldelse uten å oppgi en MSRP, slik at butikkene kan bedrive pris spekulasjon fremover for å se hvor langt man kan tyne kundene.

Spørsmål nå er bare om dette blir den nye normalen, eller om prisene stabiliserer seg over de neste månendene. 35-38 000kr for et AIB 5090 er temmelig drøyt, når 4090 koster rundt 22-25 000 kr.

De har nok godt med kort på lager, de skal bare være litt rasshøl først.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...