ticx Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 54 minutes ago, BadCat said: Det kan virke som at disse produktene havner bak en tollmur nå. 10-15% kostnad i en ende betyr ofte at det blir 50% dyrere her. Tror vi slipper unna toll, men MÅ man ha 5090 er det nok lurest å handle før jo heller. Evt 4090 ventepølse til 6090. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden ticx skrev (13 minutter siden): Evt 4090 ventepølse til 6090 Jeg havnet der. Forsøkte meg ikke en gang pga det trekker for mye strøm. Så er det lov å håpe at 6090 virkelig har forbedret Hardware så effektforbruket går noe ned i forhold til 5090 mens det er da raster ytelsen sim økes :). Men skulle brukt 10% på komplett(som går ut på dato i dag) når jeg hadde mulighet på et 50xx kort men ante for sent hvor skrapet det skulle bli for kort. 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Quote Taiwan firms brace for Trump tariffs Quote Tariffs 2.0 hits tech: TSMC fast-tracks US expansion amid AI shakeup Det er sannsynlig at alle produkter med brikker fra TSMC kommer til å bli dyrere i tiden fremover. Ikke bare på grunn av avgifter men kapasiteten er en brøkdel av etterspørselen. Det er ikke kjøpers marked. Endret 2 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
ticx Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Hvis 3nm for Rubin fakisk er 3nm, kan det tenkes at hopp fra 5090 til 6090 tilsvarer hoppet fra 3090 til 4090. Ingen grunn for at Nvidia vile gjøre det pga gaming, men trykket på KI er såpass at de vil nok klemme ut så mye ytelse de kan kommende generasjoner. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, ticx said: Hvis 3nm for Rubin fakisk er 3nm, kan det tenkes at hopp fra 5090 til 6090 tilsvarer hoppet fra 3090 til 4090. Ingen grunn for at Nvidia vile gjøre det pga gaming, men trykket på KI er såpass at de vil nok klemme ut så mye ytelse de kan kommende generasjoner. Med mindre amd plutselig graver frem gull i sitt design så har vi nok mest sansynlig en klassisk 20-30% økning + diverse verdiløse ai triks (16x ai frames?). Men vi kan forvente reduksjon til ~400w, 600w og voldsomt areal nå er langt forbi det som egentlig er forsvarlig og kun et resultat av å presse mest mulig ut av 5nm. Ikke uten grunn de har store problemer med å produsere nok volum (tilsynelatende). Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 6 minutes ago, ps5 said: Med mindre amd plutselig graver frem gull i sitt design så har vi nok mest sansynlig en klassisk 20-30% økning + diverse verdiløse ai triks (16x ai frames?). Men vi kan forvente reduksjon til ~400w, 600w og voldsomt areal nå er langt forbi det som egentlig er forsvarlig og kun et resultat av å presse mest mulig ut av 5nm. Ikke uten grunn de har store problemer med å produsere nok volum (tilsynelatende). AMD kan vel bare prisene kortene sine slik at de blir et godt alternativ til Nvidia. Det er det jeg håper at vil skje en dag Lenke til kommentar
erikstein Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Jeg har delvis gitt opp og skjønner nå at jeg burde kjøpt 4090 når folk solgte «billig». Blir ventekort på meg til det kommer noe jeg kan få tak i. Bestilt 7900xtx Sapphire Nitro et eller annet. Får vel nok fps en stund fremover. 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Just now, Sjalottløk said: AMD kan vel bare prisene kortene sine slik at de blir et godt alternativ til Nvidia. Det er det jeg håper at vil skje en dag Det hjelper fint lite å redusere prisene når de i praksis ligger et par generasjoner bak ytelsesmessig. Lenke til kommentar
Alesis Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) https://wccftech.com/nvidia-geforce-rtx-5090-sees-a-5-performance-drop-when-running-on-3x-8-pin-power-cables/ Performance drop le 3x8 pin på 5090 Endret 2 timer siden av Alesis Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 1 minute ago, ps5 said: Det hjelper fint lite å redusere prisene når de i praksis ligger et par generasjoner bak ytelsesmessig. Det spiller vel liten rolle så lenge du ikke tenker på 4090. Jeg skulle gjerne kjøpt en 9070, men ikke når prisen opp til tilsvarende Nvidia kort er relativt liten. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 11 minutes ago, Sjalottløk said: Det spiller vel liten rolle så lenge du ikke tenker på 4090. Jeg skulle gjerne kjøpt en 9070, men ikke når prisen opp til tilsvarende Nvidia kort er relativt liten. Akkurat her har vi dessverre mange som kun har interesse av 4090/5090. Men amd kan heller ikke konkurrere med 80 serien. Lov å håpe dette snur da et duopol er bedre enn et monopol. Kanskje tilogmed intel kan krabbe litt oppover. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Alesis skrev (23 minutter siden): Performance drop le 3x8 pin på 5090 Det var det en som fant ut på en av de tidlige testene jeg så, husker ikke hvem i farten. Det er faktisk da en flaskehals pga kortet ikke får nok strøm. Men for all del bruk en kvalitets 12v 2x6 pin 600w PCIe kabel på de kortene! Mange kobler også feil å bruker Splitter, da får nok RTX 5090 for lite strøm, på dette kortet må du nok bruke 3 dedikerte 8pin kabler fra egen utgang å stripse vekk evnt splitterpå kablen Endret 1 time siden av simalarion Lenke til kommentar
lals Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden Jeg har testet RTX 5080 mot 7900 XTX i 3440x1440 I ren raster ytelse så er 5080 ca 22% kjappere i RT med DLSS/FSR balanced så er 5080 ca 60% kjapere 2 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Hmm alle testene jeg har sett så langt så kommer ikke 7900 XTX så dårlig ut i raster tester mot RTX 580: For du har vell testet i samme Maskin å wipet alle driverne mellom testen osv.. 1 Lenke til kommentar
lals Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden jeg har brukte DDU når jeg byttet fra 7900 XTX til 5080. Nå er det ikke jobben min å teste skjermkort så for all del det kan være noe feil der. Jeg har også kun brukt in game benchmark. det tror jeg ikke GN gjør Her er resultatene fra Black Myth Wukong 7900 XTX RTX 5080 på 7900 XTX har jeg brukt FSR og på 5080 DLSS Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden På AMD kortene må du ha ren Raster om ikke faller det sammen, det er jo kjent problem. Det mest intressante er jo Raster testen du ramser opp, der er 7900 XTX på 57 fps skriver du, men nå skriver du at det ikke var det? Quote: "på 7900 XTX har jeg brukt FSR og på 5080 DLSS " Så da er ikke dette Raster test som du først skrev? Eller surrer jeg nå Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) Black Myth Wukong bildene over viser at oppskalering (FSR og DLSS) er brukt med 75% faktor. I denne testen er det ca 20% forskjell på 1440p i det spillet i forhold til 7900 XTX: https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5080-founders-edition/11.html Endret 45 minutter siden av Svein M Lenke til kommentar
Sjalottløk Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden 1 hour ago, ps5 said: Akkurat her har vi dessverre mange som kun har interesse av 4090/5090. Men amd kan heller ikke konkurrere med 80 serien. Lov å håpe dette snur da et duopol er bedre enn et monopol. Kanskje tilogmed intel kan krabbe litt oppover. Ja, jeg innså kort tid etter jeg postet innlegget at det handler om toppmodellene. Jeg lever derimot fortsatt i håpet om at AMD kan justere prisene sine. Lenke til kommentar
lals Skrevet 37 minutter siden Del Skrevet 37 minutter siden (endret) i Black Myth Wukong går det ikke an å ikke bruke oppskalering, derfor valgte jeg FSR på 7900 XTX og DLSS på 5080. Kan være det går an å ikke velge det på full versionen av spillet, men ikke på benchmarken som er gratis eller så tar jeg helt feil, valgene man har er FSR/DLSS/XeSS og TSR Jeg vet ikke hva TSR er så derfor valgte jeg FSR for AMD og DLSS på nvidia Endret 33 minutter siden av lals Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 30 minutter siden Del Skrevet 30 minutter siden (endret) lals skrev (13 minutter siden): i Black Myth Wukong går det ikke an å ikke bruke oppskalering, derfor valgte jeg FSR på 7900 XTX og DLSS på 5080. Kan være det går an å ikke velge det på full versionen av spillet, men ikke på benchmarken som er gratis Du kan sette Super Resolution til 100. Det tror jeg er uten oppskalering. Når det er sakt så kan resultatet med oppskalering være mer likt det en ville bruke. Endret 22 minutter siden av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå