Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

black skrev (2 timer siden):

18500? Da må du ha fått en veldig god deal i 2023. Jeg betalte 24990kr for 4090 SUPRIM X hos komplett rett etter launch i 2023. 

Ja, jeg var en av de som fikk bestilt Asus ROG Strix White 4090 til 18499 tidlig 2023. Komplett som surra med SKU på 4080 og 4090. Klager ikke! Fikk SuprimX til samme pris fordi det var uvisst hvor lenge det tok før de fikk inn nok av Asuskortene.

Endret av CavemaNz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
simalarion skrev (1 time siden):

Det er vell herfra AI generert FPS faller pladask er det ikke?

30 FPS med MFG vil fremdeles gi en bedre bildeflyt. Siden jeg enda ikke har kortet i hende, kan jeg bare basere meg på det jeg har fått av informasjon fra div anmeldelser og analyser. Basert på det, virker inntrykket å være at MFG med et utgangspunkt på 30 FPS ikke er bra, men fremdels å foretrekke over native 30 FPS.

Problemet er latency, som jeg nevnte i innlegget mitt. Hvis Reflex 2.0 kan innvirke der, så kan det være opplevelsen av MFG på relativt lav FPS vil løftes en del hakk.

Og hvorvidt det er nødvendig med 60+ FPS i bunn for å få en god opplevelse med FG/MFG, er til dels subjektiv. For min del har FG med et utgangspunkt på 40-50 FPS funket fint.

Endret av DeviantFractal
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (28 minutter siden):

Framegen funker ikke med vr, ellers hadde dette vært kjærkomment i eks fs2024. De øvrige forbedringene kommer også på 40x0 så da blir det vel ca 30% bedre performance som selvsagt ikke er dumt. Gratulerer med msrp, dere er vel en gjeng på ca 30 personer worldwide.

Satser på at antallet 5090 FE og AIB til MSRP kommer seg når fabrikkene er oppe og går igjen. AIB-produsentenene er interessert i å tjene penger, men de har vel forpliktet seg til at en viss andel av kortene skal være tilgjengelig til MSRP.

--- SKILLE ---

Noen som har kommet over noe informasjon ang. vertikalmontering av 5090 FE? Har min nåværende GPU montert vertikalt, og er allergisk mot synlige kabler i kabinettet. Litt spent på hvor bra/dårlig det funker med kjølerdesignet på 5090. I følge GN har det ikke all verdens å si, med et par grader forskjell, men det ble bare nevnt i forbifarten.

Endret av DeviantFractal
Lenke til kommentar

Spill måler hvor nær du er til å respondere med det som skjer i spillmotoren. I miljøet snakker vi om piksler og subpiksler presisjon.

Sub-Pixel. When a game tracks position more accurately than down to the pixel.

Genererte rammer er ikke en fordel og i en konkurransesituasjon vil det sannsynligvis bli bannlyst fordi det forstyrrer arbeidet til den som skal validere og godkjenne opptaket/rekordforsøket.

Så blir det nok med tiden bakt inn i nye spill og konsoller. Det får bli ei bekymring for andre. Jeg er heldigvis så gammel at mitt møte med spill var kraftig og dedikert maskinvare i kabinettet nede i byen.

Lenke til kommentar
46 minutes ago, ps5 said:

Framegen funker ikke med vr, ellers hadde dette vært kjærkomment i eks fs2024. De øvrige forbedringene kommer også på 40x0 så da blir det vel ca 30% bedre performance som selvsagt ikke er dumt. Gratulerer med msrp, dere er vel en gjeng på ca 30 personer worldwide.

Vet at framegen ikke funker, ja 😉 men 30% ekstra ytelse er mye for oss simmere hvor det å gå fra 30-40 fps har mye å si. Takk for det, håper at tilgjengeligheten øker betraktelig og at Chinese New Year blir bedre enn forventet.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (6 minutter siden):

Spill måler hvor nær du er til å respondere med det som skjer i spillmotoren. I miljøet snakker vi om piksler og subpiksler presisjon.

Genererte rammer er ikke en fordel og i en konkurransesituasjon vil det sannsynligvis bli bannlyst fordi det forstyrrer arbeidet til den som skal validere og godkjenne opptaket/rekordforsøket.

Så blir det nok med tiden bakt inn i nye spill og konsoller. Det får bli ei bekymring for andre. Jeg er heldigvis så gammel at mitt møte med spill var kraftig og dedikert maskinvare i kabinettet nede i byen.

For meg som gir 100 % faen i MP, så spiller det liten rolle. Når det gjelder nøyaktighet ift pixler og subpixler så er det vel der relex 2.0 kommer inn i bildet.

Endret av DeviantFractal
Lenke til kommentar
1 hour ago, ps5 said:

Det kan virke som msrp gjengen er liten, meeen ikke sykt liten. For alle som får kort med usikker levering langt ut i februar og mars får jo fortsatt til msrp. Er vel bare sykt få som får kortet levert i begynnelsen av februar. 

Endret av ili
Lenke til kommentar
9 minutes ago, BadCat said:

Når det gjelder Ventus og andre instegsmodeller eksisterer disse fordi Nvidia krever at partnere tilbyr kort til MSRP. Da sier det seg selv at komponentbudsjettet blir deretter.

Det vil også være folk som tenker at ost er ost.

Har alltid hatt grafikkort fra de billigste aktørene og aldri hatt problemer med noe unntatt litt coil whine på mitt palit 3090. Har aldri hatt asus eller msi pga dyrere pris 😉

Lenke til kommentar
1 minute ago, DeviantFractal said:

For meg som gir 100 % faen i MP, så spiller det liten rolle. Når det gjelder nøyaktighet ift pixler og subpixler så er det vel der relex 2.0 kommer inn i bildet.

Greit nok at folk flest ikke bryr seg om nøyaktighet i spill og på å treffe nøyaktig en piksel/subiksel eller riktig frame. Det er også derfor de ikke er gode i spill og heller ikke kommer til å bli det. Før de spør seg hva er det egentlig som skjer i spillets motor kontra på skjermen og hva forsøker de egentlig å oppnå.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (3 minutter siden):

Greit nok at folk flest ikke bryr seg om nøyaktighet i spill og på å treffe nøyaktig en piksel/subiksel eller riktig frame. Det er også derfor de ikke er gode i spill og heller ikke kommer til å bli det. Før de spør seg hva er det egentlig som skjer i spillets motor kontra på skjermen og hva forsøker de egentlig å oppnå.

Heldigvis klarer jeg helt fint å ha det gøy med spillene jeg spiller, uten å oppfylle ovennevnte definisjon av hva som gjør en spiller god. Ser heller ikke umiddelbart relevansen utover for de som spiller kompetativt, som utgjør en forsvinnende liten andel spillere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, DeviantFractal said:

Heldigvis klarer jeg helt fint å ha det gøy med spillene jeg spiller, uten å oppfylle ovennevnte definisjon av hva som gjør en spiller god. Ser heller ikke umiddelbart relevansen utover for de som spiller kompetativt, som utgjør en forsvinnende liten andel spillere.

Men trenger ikke ta alt seriøst, men det er folk som spiller ti timer hver dag uten å sette seg inn i spillet. Et sted må grensa gå mellom fornøyelse og bortkasting av tid.

Problemet er påstander som 5070 = 4090 og at generering skal erstatte eller kompensere for vanlig ytelse. Hva folk gjør med tiden sin er ikke min sak.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ili said:

Hvilket ville dere valgt?

MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC 32GB til 28839 kr

Gigabyte GeForce RTX 5090 Gaming OC 32GB til 33599 kr

ASUS ROG Astral GeForce RTX 5090 OC til 35490 kr

Jeg hadde stått over alle tre. Så skal jeg si at jeg har kjøpt nr 2 som ventepølse-kort.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (12 timer siden):

Power limit pleier å være begrenset på Ventus. Helt i nedre sjiktet av alle kort på markedet. Dette er godt kjent. Det kan ofte være 100 til 150W mellom Ventus og Suprim/Strix/Astral. I tillegg er kretskort, kjøleribber og vifter av rimeligere utførelse.

Å kjøpe Ventus er som å be om en hundrelapp og så klage på at det ikke er en tusenlapp. Ventus er ikke dårlige kort, bare simple og med ingen ekstra hestekrefter. De gjør akkurat det de skal og ikke noe mer. Omtrent som når man kjøper en bil med stålfelger og mindre motor. Den tar deg fremdeles fra A til B, bare ikke like elegant.

Helt greit det altså, men å brande kortet med OC og PLUS (som visstnok er litt bedre kjøler), for så å hindre kunden i å faktisk justere OC som man vil, er jo villedende. Selv FE kortene har ikke låst powerlimit.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ang Nytt RTX 4090 & Nytt RTX 5080 så hadde jeg valgt & valgte også Nytt RTX 4090.

Først i tråden hadde jeg feil grunnlag for valget som Spiller som var mer GDDR (trodde flere spill allerede lå på grensen & over grensen ang å bruke mer en 16 GDDR, det er altså ikke tilfellet) men når Native/Raster eller Rå ytelse er såpass mye høyere også så er det ironisk nok et mer fremtids rettet kort for gaming også (spesielt om man skal sitte på kortet lenge).

Når det er skrevet så sitter jo nesten ingen her inne på kortene til FPS går under 30 uansett (jeg har gjort det siden prisen på skjermkort gikk insane etter 2080 serien), slik sett blir nok ikke det et problem så lenge vi ikker får en ny "Crysis & HL2" Opplevelse, om det skjer er det veldig kjipt å sitte med AI generert FPS

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Skal si prisene på brukte 4090 fikk fart på seg etter denne fadesen av en launch. De fleste ligger nå ute til mellom 24 og 30k, haha. 

Her blir det nok å bruke integrert grafikk i 9800X3D for en periode, når jeg omsider får bygget maskinen. Går faktisk ikke an å kjøpe noen ting som helst akkurat nå.

Edit: Denne var fin.

Skjermbilde 2025-02-02 152952.png

Endret av Adrgha
Lenke til kommentar
1 minute ago, Adrgha said:

Skal si prisene på brukte 4090 fikk fart på seg etter denne fadesen av en launch. De fleste ligger nå ute til mellom 24 og 30k, haha. 

Gjør så godt jeg kan å ikke legge ut min 4090, men blir stadig vanskeligere med slike priser :D 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...