ili Skrevet 11 timer siden Del Skrevet 11 timer siden Noen som har sett noen tester med 5090 med 9800X3D vs 13400F ved 4K spilling? Gjerne med og uten MFG og lignende. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 11 timer siden Forfatter Del Skrevet 11 timer siden (endret) Mala skrev (1 time siden): Oooo! Har virkelig gått for seg på brukt en nå ja..hmmm. Nå frister det å lufte 4090FE kortet ja. Men da sitter man jo der uten kort plutselig 😂 Eneste som frister da er vell muligheten til å fjerne mellomlegget helt omtrent til oppgradering (spørs mye på hvilken pris du får RTX 5090 til), du har jo mulighet til å få oppgraderingen for kun rundt 2-3 tusen i beste fall!. For en som ikke får stort for sitt gamle så blir RTX 5090 veldig meh som gamer (for høyt strøm forbruk/for varmt, total overkill med 32 GBDDR7, måtte nok skaffet ny psu), skulle jeg betalt den prisen måtte jeg også hatt skikkelig lyst på det, det har jeg ikke. Så må jeg igjen nevne at det er Spesielt at RTX 4090 24 GBDDR ser så så skammelig bra ut ved en ny release, såpass at folk ofte betaler godt over Ny pris for brukte kort 🤔 . Endret 11 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden (endret) 2 hours ago, Kjeks1 said: Endte som nevnt tidligere opp med et MSI Ventus 3X OC PLUS (Litt av et navn), ikke liker jeg MSI, og personlig synes jeg det er det styggeste kortet av alle som var tilgjengelig, men noe dyrere kort hadde vært uaktuelt for et 5080. Ventus er vel et mrsp kort andre plass, men 2000,- i påslag her på berget. Så leser man jo at 5080 er fint å overklokke, så man tenker at kanskje man får litt ekstra verdi der, men så har jaggu MSI bestemt seg for å låse powerlimiten. På et OC PLUS kort. Forstå det den som kan.. er fremdeles en del å hente på overklokking, men kunne jo sannsynligvis vært en god del ekstra om man unne økt power med 10% edit: mulig det er non oc/PLUS som var msrp, ser folk har betalt 150 euro ekstra for PLUS. Power limit pleier å være begrenset på Ventus. Helt i nedre sjiktet av alle kort på markedet. Dette er godt kjent. Det kan ofte være 100 til 150W mellom Ventus og Suprim/Strix/Astral. I tillegg er kretskort, kjøleribber og vifter av rimeligere utførelse. Å kjøpe Ventus er som å be om en hundrelapp og så klage på at det ikke er en tusenlapp. Ventus er ikke dårlige kort, bare simple og med ingen ekstra hestekrefter. De gjør akkurat det de skal og ikke noe mer. Omtrent som når man kjøper en bil med stålfelger og mindre motor. Den tar deg fremdeles fra A til B, bare ikke like elegant. Lav power limit er ikke nødvendigvis et onde. Det ser dårligere ut på papiret og tradeoff for mer kraft er varme og kjølebehov for marginalt bedre ytelse. Jeg var skeptisk til 3060 Ti med 208 W power limit og 1x8-pin vs andre modeller med 2x8-pin og atskillig mer kraft. Fasiten over 4 år senere er at kortene med lavest power limit har oppført seg bedre enn sine hissige slektninger. I tillegg har man det faktum at ekstra kraft skalerer dårlig på 40- og 50-serien og man er mer tjent på å senke kraft mot et marginalt ytelsestap. Langt bedre effektivitet og bare litt dårligere ytelse. Det som ser best ut på papiret er ikke nødvendigvis best i daglig drift. Krafttrekket til siste generasjoners kort er spinnvilt og man har strukket seg langt i jakten på ytelse. Du får det du betaler for. Ventus er en innstegsserie. Nå har MSI lagt til enda en serie mellom Gaming og Suprim. Det trykker Ventus og Gaming nedover. De fleste produsentene har budsjettmerker. Dette er ikke eksklusivt for MSI. MSI lager blant de mest holdbare hovedkortetne og skjermkortene på markedet. Folk var skeptiske da MSI som lanserte rosa hovedkort på 90-tallet. MSI er en av produsentene som har greid seg best. Endret 10 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
CavemaNz Skrevet 10 timer siden Del Skrevet 10 timer siden ps5 skrev (2 timer siden): Hvor fikk du denne fantastiske prisen? Ville definitivt latt min gå for dette.. Finn.no 😜 Var rolig den første dagen det lå ute, men i går og i dag har jeg sikkert hatt 8 forskjellige henvendelser før det endte med salg. Ga 18500 for kortet nytt fra Komplett i 2023 så 7000 kr i fortjeneste etter 2 år er jo ikke akkurat vanlig når det gjelder PC komponenter. Følte det var dumt å ikke smi mens jernet er varmt. Til den prisen kan jeg forhåpentligvis kapre et 5090 som sannsynligvis vil være verdt mer neste gang folk skal bytte ut. Evt om jeg kanskje går for et 5070Ti og sparer mellomlegget til 6090.. 2 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 9 timer siden Del Skrevet 9 timer siden (endret) RTX 5080; It's not very good, is it? Endret 9 timer siden av BadCat 1 Lenke til kommentar
disarer42 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden wampster skrev (9 timer siden): Vil hverken eller, men får jeg tak i et nytt 7900xtx til rundt 9.000-10.000 så velger jeg heller det i steden for 5080 til 16.000 og/eller 4080 brukt til 14.000 7900XTX er på sitt laveste nå, 11.500kr. Du må nok vente og når den tid kommer så er både RTX 5070 og RX 9070 XT ute, begge disse blir nok GPUer til 8000-10.000kr. FSR4, DLSS4, bedre RT. Har du sett strømtrekket på 7900XTX? Trekker jo 60-100W mer og leverer lavere FPS. Lenke til kommentar
koford Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden "Fake Frames" Tested | DLSS 4.0, MFG 4X, & NVIDIA's Misleading Review Guide Lenke til kommentar
wampster Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden disarer42 skrev (4 minutter siden): 7900XTX er på sitt laveste nå, 11.500kr. Du må nok vente og når den tid kommer så er både RTX 5070 og RX 9070 XT ute, begge disse blir nok GPUer til 8000-10.000kr. FSR4, DLSS4, bedre RT. Har du sett strømtrekket på 7900XTX? Trekker jo 60-100W mer og leverer lavere FPS. Lavere fps enn hva? 4080 super? 5080? 4080 super koster brukt 13-14.000 og 5080, om man i det hele tatt får kjøpt det, koster 17-19.000. Har sett på slidet/slidene til nVidia og der fremkommer det at 5070ti skal øke med 20% fra 4070ti, så ser ikke helt hvordan 7900 xtx skal levere dårligere enn det? 1 Lenke til kommentar
disarer42 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Du får kjøpe en GPU som er over 2 år gammelt bare 1-2 måneder før de nye kortene kommer hvis du vil. Ingen som stopper deg. Men du poster her istedet for å kjøpe kortet. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) disarer42 skrev (13 minutter siden): Du får kjøpe en GPU som er over 2 år gammelt bare 1-2 måneder før de nye kortene kommer hvis du vil. Ingen som stopper deg. Men du poster her istedet for å kjøpe kortet. Jeg får heldigvis kjøpe akkurat den gpu som jeg ønsker. Er ikke hele denne tråden om å kjøpe (og selge)/spørsmål rundt kort/ytelse/pris/etc? Har du et problem med at jeg poster her? Du står fritt til å overse innleggene mine fremover i så fall, samtidig takker jeg alle andre i tråden som har vært behjelpelige da det er omtrent 10 år siden sist jeg kjøpte pc-kompontneter edit: Det er veldig mange som kjøper/har lyst på 4090 nå hvis man ser på finn/denne tråden her. Er ikke det også et kort som er over 2 år gammelt? Endret 2 timer siden av wampster Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) Er det at folk kjører AI lokalt som gjør at 4090 selges for over nypris på finn? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Ganske sykt at en de siste 3 generasjonene i praksis kunne oppgradert nærmest gratis om en er heldig å få tak i nyeste topp kort tidlig 😅 Endret 2 timer siden av Evil-Duck Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden (endret) 23 minutes ago, Evil-Duck said: Er det at folk kjører AI lokalt som gjør at 4090 selges for over nypris på finn? Eller er det noe jeg ikke har fått med meg? Ganske sykt at en de siste 3 generasjonene nå i praksis at kunne oppgradert nærmest gratis om en er heldig å få tak i nyeste topp kort tidlig 😅 Folk kjøper 4090 til over nypris da du ikke får kjøpt 5090 selv om du ønsker betale over 35k. 4090 er dessuten langt mindre strømkrevende som mange nok vurderer som en stor fordel. Mitt spørsmål nå er om jeg skal ta sjansen på å selge og da vente fuglene vet hvor lenge på 5090.. (Argumentet for å selge er at jeg da har kjørt 2080, 3080, 3090, 4090 "gratis" hvis du ser bort fra kronefall). Endret 1 time siden av ps5 Lenke til kommentar
black Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden CavemaNz skrev (8 timer siden): Finn.no 😜 Var rolig den første dagen det lå ute, men i går og i dag har jeg sikkert hatt 8 forskjellige henvendelser før det endte med salg. Ga 18500 for kortet nytt fra Komplett i 2023 så 7000 kr i fortjeneste etter 2 år er jo ikke akkurat vanlig når det gjelder PC komponenter. Følte det var dumt å ikke smi mens jernet er varmt. Til den prisen kan jeg forhåpentligvis kapre et 5090 som sannsynligvis vil være verdt mer neste gang folk skal bytte ut. Evt om jeg kanskje går for et 5070Ti og sparer mellomlegget til 6090.. 18500? Da må du ha fått en veldig god deal i 2023. Jeg betalte 24990kr for 4090 SUPRIM X hos komplett rett etter launch i 2023. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 1 time siden Forfatter Del Skrevet 1 time siden Fant en som forklarte hvordan jeg opplever AI genererte FPS mye kortere å morsommere en jeg klarte + samtidig få frem alt jeg forsøkte å få frem: Grumpy_ol_gamer: "MFG is like insurance, it works great when you don’t need it" Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 31 minutter siden Del Skrevet 31 minutter siden (endret) "Fake frames" får alt for mye har her inne. De som har førstehåndserfaring har stort sett kun positive ting å melde. Ad MFG med et utgangspunkt i rundt 30fps, blir det interessant å se om Reflex 2.0 kan tilby en forbedring mtp. latency. Så lenge latency holdes relativt lav, og bildedlyten oppleves jevnere, gir jeg en god f i hvilken del av GPU'en som står for bildegenereringen. Endret 26 minutter siden av DeviantFractal Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 27 minutter siden Del Skrevet 27 minutter siden (endret) Frame gen blir nok bra til slutt ja, DLSS 1 var jo heller ikke noe å skryte av, men nå er det noe alle bruker om en har muligheten da en skal ha et temmelig skarpt øye for å se forskjellen med det av og på, og det blir stadig bedre og bedre for hver version. Frame gen blir nok og etterhvert så bra at det blir noe "alle" bruker det og. Endret 27 minutter siden av Evil-Duck Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 15 minutter siden Forfatter Del Skrevet 15 minutter siden (endret) DeviantFractal skrev (29 minutter siden): Ad MFG med et utgangspunkt i rundt 30fps, Det er vell herfra AI generert FPS faller pladask er det ikke?, etter hva jeg har lest starter det å glitche under 60 fps. Altså fungerer utmerket så lenge du ikke trenger det men på et FPS du virkelig ville at det skulle fungere så gjør det ikke helt det.. Det som var hele poenget med: "MFG is like insurance, it works great when you don’t need it" Noe svar på det argumentet er jo ikke at det ser bra ut i Cyberpunk der man har mer en nok FPS fra før på RTX 5090/5080, poenget er ikke at det er u-brukelig poenget er at det er en "nice to have feature" så lenge FPS holder seg helst over 60 FPS, det er det jo feks flere kort som sliter med i nyeste indiana jones, så et annet poeng i så fall er at rå ytelse fortsatt er det viktigeste, kan ikke fortsette som RTX 5080 som omtrent har økt generell rå ytelse med 10% sammenlignet med sitt bror kort, som er det dårligste noensinne ang Gen bytte. Kortene er Dyre nok, forbrukere må ikke slå seg til ro med at det er nok med Nye features for å kalle det next gen, det er det vi som taper på Edit: Så må det jo implementeres i spill også, men siden det er nVidia så er det vell gode muligheter forat de fleste spill fremover for støtten (?) Endret akkurat nå av simalarion Lenke til kommentar
ATi9800Pro Skrevet 11 minutter siden Del Skrevet 11 minutter siden Om man simmer mye i VR (MSFS 2024) så er 5090 et veldig godt valg. 32gb VRAM kommer også veldig godt med (særlig modda SkyrimVR med 4k texture packs). Jeg tilhører denne niche-gruppen og fikk 5090 til MSRP. Da får jeg mest sannsynlig solgt med profitt om jeg skal oppgradere til 6090. DLSS4 er nok den største game-changeren, dog 😉 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 8 minutter siden Del Skrevet 8 minutter siden 1 minute ago, ATi9800Pro said: Om man simmer mye i VR (MSFS 2024) så er 5090 et veldig godt valg. 32gb VRAM kommer også veldig godt med (særlig modda SkyrimVR med 4k texture packs). Jeg tilhører denne niche-gruppen og fikk 5090 til MSRP. Da får jeg mest sannsynlig solgt med profitt om jeg skal oppgradere til 6090. DLSS4 er nok den største game-changeren, dog 😉 Framegen funker ikke med vr, ellers hadde dette vært kjærkomment i eks fs2024. De øvrige forbedringene kommer også på 40x0 så da blir det vel ca 30% bedre performance som selvsagt ikke er dumt. Gratulerer med msrp, dere er vel en gjeng på ca 30 personer worldwide. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå