Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Dudeliduu skrev (2 minutter siden):

Utfra Nvidia sin egen plan er det kun 1-1.5år til Rubin, altså etterfølgeren til Blackwell.
Halvt år raskere enn først tenkt.

De har vell alltid pleid å annonsere ny arkitektur til bedriftsmarkedet først?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som jeg skrev for noen år siden. Jeg kjper kun kort for ny funksjonalitet, ikke for ytelsesløft.

Sist kjøpte jeg for encoderen og det samme gjelder nå. Hvis ytelsen gikk ned 20% på raster hadde jeg fremdeles trengt den nye encoderen.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Xiphac skrev (14 minutter siden):

Akkurat ja. Men den logikken er jo også litt merkelig til syvende og sist.

For det første så er jo prisen spesielt på 5090 allerede kunstig høy, og er det lite av en vare så vil det jo naturlig nok også bli solgt mindre av et produkt, spesielt  hvis prisen da fortsetter å stige?  Hadde de pøst på med kort til de prisene som er satt, så ville det i mitt hode ført til langt mer profitt. 

Men jeg jobber ikke innen salg og det er mulig jeg  tar  feil i tankegangen  min. 🙂

Visst man er produsent så vil man selge med høyest pris. Jeg vil heller at du kjøper et egg for 10kr enn at jeg må selge 10 egg for 1kr.

Lenke til kommentar
simalarion skrev (3 minutter siden):

Men vill du kalle årets release en forbedring?, med RTX 5090 strømforbruk virker det som de nesten bare klemmer mer ytelse ut av samme hardware, det kan jo ikke ligge mye forbedring bak når ytelsen står i kontrast med strøm økning?. Du får GDDR7 32 da, men det har ikke Gamere bruk for.. Så vet ikke helt

Edit: For de som skal bruke Rendering til å utføre jobber har jo de hatt sitt eget segment, helt til ca RTX 3090 serien (?)

Det er veldig lite som har blitt bedre, de som kjøpte 4090 fikk mye valuta for pengene. Ikke minst har de også tjent på at kronen har svekket seg. For de som er på 3080/3090 og som valgte å vente, så er nok tiden inne for å oppgradere. Men det er ingen krise, de fleste kan også vente 2 år til.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (10 minutter siden):

Du sammenligner tilbudsprisen. Sammenlign normalprisen i stedet.

Og hva er normalprisen? Det er jo samme pris hos Komplett, som først henvist til, både dem og Proshop med "kampanje", og ingen lister etter-pris det jeg kan se.

Lenke til kommentar
siDDis skrev (13 minutter siden):

For de som er på 3080/3090 og som valgte å vente, så er nok tiden inne for å oppgradere. Men det er ingen krise, de fleste kan også vente 2 år til.

Skal jeg følge nåværende oppgraderingssyklus (6 år), så blir det nytt skjermkort - kanskje ny maskin - neste år.
Og med mindre jeg har lest alle grafene helt feil, så ser det ut som det blir enda en ~100 effektiv FPS oppgradering fra 3080 -> 5090 i ren rasterisering @ 2560x1440 (eller 7680x1440, som jeg også kan spille i).

Men med ~10.000 Kr. for +100 % når jeg gikk fra GTX 1080 > RTX 3080, så sitter det ganske langt inne å betale 3 ganger så mye for tilsvarende økning "bare" 6 år senere med 30.000 for RTX 3080 -> RTX 5090.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

På Proshop.no gikk alt i gult med en gang ...

Så dette betyr nok at jeg kunne tjent en liten slant på forhåndsbestillingen der, som jeg faktisk stod å så på. Men var jo også så Heldig (Ser jeg nå) at jeg fikk en RTX 4090 Demo kort på komplett med full garanti å ikke brukt så var vell heldig nokk uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Komplett har for mye fancy pants shite ekstra dill dall på web siden dems, negative med det er jo at det krasjer lettere når trykket blir høyt (ikke nødvendigvis pga trykket men at eller annet blir gjort feil når endringer skal utførses på web siden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...