Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

On 1/29/2025 at 9:09 AM, wampster said:

Til folk som ofte kjøper/bytter grafikk kort og har mer erfaring med vifteløsninger/produsenter.
Er det (stor) forskjell mellom disse to eller er ytelse/støy/etc mest sannsynlig omtrent likt?
De har, så vidt jeg kan skjønne, kun 5 inne av hver av disse kortene.

5080.thumb.jpg.530799f6439f00ddabb3daa17242cd6e.jpg

Hadde Gigabyte 4070 Super Windforce 3 OC. For et billigkort å være, så var det mye bedre på støy enn Dual-kortet til Asus som var priset likt når jeg kjøpte det. Var fornøyd med et kortet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel MSRP TUFs-en dere sikter dere inn mot? Jeg ser for meg tusenvis av folk som desperat forsøker å kjøpe ett av de same titalls kortene.

Prisene er omtrent opp >=10k fra sist runde på de øvrige kortene.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Vel, da er RTX 5080 offisielt uaktuelt for min del. For lite VRAM, og for liten ytelsesøkning mot nåværende RTX 3080. De andre teknologiene interesserer meg fortsatt ikke; kun ren rasteriseringsytelse.

Og det ønskede kortet (5090 Astral) er desverre 6000 Kr. over hva jeg kunne vært villig til å gi.
https://www.proshop.no/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5090-ROG-Astral-OC-32GB-GDDR7-RAM-Grafikkort/3331069

Prismessig er alternativet TUF:
https://www.proshop.no/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5090-TUF-32GB-GDDR7-RAM-Grafikkort/3331066

Står over alt fra Gigabyte med alt det rotet de har hatt med byggekvaliteten på 30xx-serien, og kundeservicen ved garantisaker etter hackingen. Og hverken Gainward eller MSI har ikke sluppet prisene ennå.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
Methilian skrev (2 timer siden):

Kortet jeg rakk å forhåndsbestille på Proshop har blitt sendt nå 🥳

Screenshot_20250130-103329.png

Selvfølgelig kult at du fikk forhåndsbestilt.. Men proshop må da ha brutt noen regler her? Virker ganske klart at lanseringa er i dag kl 15 og da skal det ikke gå an å bestille før det. Flaks.

Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (5 minutter siden):

Vel, da er RTX 5080 offisielt uaktuelt for min del. For lite VRAM, og for liten ytelsesøkning mot nåværende RTX 3080. De andre teknologiene interesserer meg fortsatt ikke; kun ren rasteriseringsytelse.

Og det ønskede kortet (5090 Astral) er desverre 6000 Kr. over hva jeg kunne vært villig til å gi.
https://www.proshop.no/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5090-ROG-Astral-OC-32GB-GDDR7-RAM-Grafikkort/3331069

https://www.proshop.no/Grafikkort/ASUS-GeForce-RTX-5090-TUF-32GB-GDDR7-RAM-Grafikkort/3331066

Står over alt fra Gigabyte med alt det rotet de har hatt med byggekvaliteten på 30xx-serien, og kundeservicen ved garantisaker etter hackingen. Og hverken Gainward eller MSI har ikke sluppet prisene ennå.

Har god erfaring med Gigabyte, sitter et Gigabyte RTX 4070 TI Super i PC'en for øyeblikket. Kortet er relativt stille og klokker bra - men, det er jo alltids litt lotto. Går FE i dass i dag, blir det antageligvis kort fra Gigabyte som er mest aktuelt (men realistisk sett så blir det ingen av delene i nærmeste fremtid). 

MSI har forskjøvet lanseringen av sine kort til 06.02.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Alesis said:

Selvfølgelig kult at du fikk forhåndsbestilt.. Men proshop må da ha brutt noen regler her? Virker ganske klart at lanseringa er i dag kl 15 og da skal det ikke gå an å bestille før det. Flaks.

Proshop la vel antagelig ut forhåndsbestilling ved et uhell. Tenker det er helt fair at de som fikk bestilt faktisk får kortet først.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Robotix said:

Skal legge meg og sove jeg nå. Men får vel kjøpt et kort i løpet av kvelden, regner jeg med.

Ikke regn med det. De siste årene har man slitt med å få kort hvis man var 1-3 minutter for sen. Det har faktisk hendt at man kom på lange ventelister hvis man bestilte presis kl 15.

• Liker 1
Lenke til kommentar
PaladinNO skrev (11 minutter siden):

Kundeservicen til gigabyte ved garantisak? Hvorfor bry seg om dem? Du bor i Norge regner jeg med, da har du 5 års reklamasjonsrett fra forhandler uansett, samme hva Gigabyte selv sier.

Lenke til kommentar
1 minute ago, ps5 said:

Proshop la vel antagelig ut forhåndsbestilling ved et uhell. Tenker det er helt fair at de som fikk bestilt faktisk får kortet først.

Det var ikke forhåndsbestilling. Det ble lagt ut med "kjøp" i stedet for "notify me". Kjøp er standard og den som la det ut har vært sløv og lagt ut uten å endre.

Lenke til kommentar

Falsk MSRP som kampanje begynner å bli utgått på dato. Alt for at Jensen skal få late som at prisen er lavere enn den er på presentasjonen og få noen utrop i salen. $999 og $1999 er en grei pris, bare det hadde vært reelt.

Prisen på RTX 4090 skulle være $1599, men realistisk pris ble etter hvert både $1999 og $2399. Misvisende markedsføring både prisen og påstander om ytelse.

Kampanjen kjører fra 29-01-2025 00:00 til 30-03-2025 23:59. Kampanjeprisen gjelder kun et begrenset antall varer. Når disse er solgt, selges varen igjen til normalpris.

Så kommer et annet problem. Butikken oppgir ikke hvor mye under normal pris det er snakk om og siden varen er ny er det ikke et reelt tilbud i forhold til normal pris. Hvis ikke dette bryter lovgivingen, er det i alle fall helt på grensa.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alesis skrev (13 minutter siden):

Kundeservicen til gigabyte ved garantisak? Hvorfor bry seg om dem? Du bor i Norge regner jeg med, da har du 5 års reklamasjonsrett fra forhandler uansett, samme hva Gigabyte selv sier.

En ting er holdningen til Gigabyte, hvor de avslår en opplagt garantisak fordi de ikke kan finne ordren pga. datainnbruddet, og den andre er bryderiet for meg hvis kortet mitt (som er bekreftet i faresonen) blir ødelagt pga. dårlig byggekvalitet. Men ja, jeg er blitt forsøkt henvendt til produsent tidligere (både hos Komplett og CDON), og stått på at saken er mellom meg og forhandler.

Nå er jeg ikke fullt så bekymret for akkurat mitt kort, da det har stått støtt og stille i kabinettet mitt med en solid brakett siden montering, men kall det en prinsippsak.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar
BadCat skrev (7 minutter siden):

Falsk MSRP som kampanje begynner å bli utgått på dato. Alt for at Jensen skal få late som at prisen er lavere enn den er på presentasjonen og få noen utrop i salen. $999 og $1999 er en grei pris, bare det hadde vært reelt.

Prisen på RTX 4090 skulle være $1599, men realistisk pris ble etter hvert både $1999 og $2399. Misvisende markedsføring både prisen og påstander om ytelse.

Så kommer et annet problem. Butikken oppgir ikke hvor mye under normal pris det er snakk om og siden varen er ny er det ikke et reelt tilbud i forhold til normal pris. Hvis ikke dette bryter lovgivingen, er det i alle fall helt på grensa.

Enig. Lurer på hva "normal" pris på disse etter "kampanjen" vil bli. For et latterlig opplegg.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Alesis said:

Snart på tide at Komplett legger ut prisene på kortene eller...? Jeez. Mangler mange fremdeles. Over 37000 for ROG astral da. For et kupp...

Det ligger da i navnet. :p Prisen er på et "høyere plan" (astral).

Lenke til kommentar
1 minute ago, Adrgha said:

Enig. Lurer på hva "normal" pris på disse etter "kampanjen" vil bli. For et latterlig opplegg.

Hele opplegget er latterlig og de kommer unna med det fordi etterspørselen er så voldsomt stor og valgmulighetene er så få. Folk hadde ikke funnet seg i det hvis det var noen alternativ.

Lenke til kommentar

Det som bekymrer meg mest med denne generasjonen er bredden på kortene.

Jeg har en lydkort stående på høykant i borteste vertikalspor, og jeg har ~5mm før skjermkortet kommer i kontakt med kretskortet. Og 50xx-serien ser alle bredere ut enn 30xx-serien. Tror jeg må telle piksler på et bilde før jeg tør å bestille noe som helst.

Er uansett ikke aktuelt med kjøp før jeg har fått solgt nåværende Gigabyte RTX 3080 Aorus Xtreme, som kanskje blir til våren.

Spoiler

1319560_8.jpg

1319561_8.jpg

1168416_8.jpg

Lenke til kommentar
Alesis skrev (32 minutter siden):

Snart på tide at Komplett legger ut prisene på kortene eller...? Jeez. Mangler mange fremdeles. Over 37000 for ROG astral da. For et kupp...

Komplett har vel og en egen stream i dag på twitch som starter når korta blir lagt ut (15:00). Blir mulighet til og vinne ett 50xx kort der ryktes det...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...