Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Til folk som ofte kjøper/bytter grafikk kort og har mer erfaring med vifteløsninger/produsenter.
Er det (stor) forskjell mellom disse to eller er ytelse/støy/etc mest sannsynlig omtrent likt?
De har, så vidt jeg kan skjønne, kun 5 inne av hver av disse kortene.

5080.thumb.jpg.530799f6439f00ddabb3daa17242cd6e.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (29 minutter siden):

Det var jo triste greier..

Haha, fantastisk 😂 Det var med en oppløsning på 1440p og uten bruk av RT. Blir interessant å se hva som kommer i andre anmeldelser utover dagen, og hva som er ytelsesforskjellen i 4K med RT.

Endret av DeviantFractal
Lenke til kommentar
wampster skrev (36 minutter siden):

Det var jo triste greier..

Detter er "rå kraft" altså uten de nye AI Features som nevnt tidligere. Men for min del foretrekker jeg "rå kraft" først så får AI Features være en bonus etter det, så må vi da også se hvor bra dette blir implementert i fremtidige spill.

Det blir heller ikke helt "rettferdig"  å kjøre tester med Feature på som de eldre serier ikke har, spesielt ikke om det kun er AI generert FPS, det er derfor mange klaget på nVidia sin CES presentasjon, at de ikke sammenlignet epler med epler.

EDIT

Her er vell beviset på at noe må snu etterhvert:
image.thumb.png.1e029d8c701d07f2c54017a5d53749ea.png

Starter å nærme seg prisen for en helt OK Bil...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
wampster skrev (57 minutter siden):

Til folk som ofte kjøper/bytter grafikk kort og har mer erfaring med vifteløsninger/produsenter.
Er det (stor) forskjell mellom disse to eller er ytelse/støy/etc mest sannsynlig omtrent likt?

Asus prime er vel en ny serie. Billigst mulig ... Windforce er også billigst. Vanskelig å vite forskjell, les reviews senere i dsg

Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Typisk er forskjellen på slike kort minimal. TDP-en på 360W er et "worst-case" tilfelle, i praksis vil nok forbruket ligge under 300W i likhet med 4080 Super. Den grunnleggende PCB-en har også mer enn nok strømforsyning, Nvidia har hatt mer enn nok strømforsyning på kortet siden 20-serien også.

Lenke til kommentar
Ola Norman skrev (6 minutter siden):

Ganske interessant

RTX 5090 vs 4090 bandwidth and latency

Image

Image

https://x.com/harukaze5719/status/1884518906401853919

At L2 og minnet har høyere latency er ikke noen stor overraskelse. Det er et større areal å søke gjennom L2 på nå. Minnet er også spredd ut over et større areal, og command/address-bussen er sannsynligvis halvert i frekvens sammenlignet med GDDR6 for å skalere mot høyere frekvenser.

At L1-båndbredde har gått ned er imidlertid merkelig.

Lenke til kommentar
18 hours ago, BadCat said:

Hovedkortene er det eneste jeg fremdeles kunne ha kjøpt.

Jeg hadde et prosjekt hvor jeg skulle bruke ROG mus og tastatur i étt år. Jeg måtte avbryte etter to måneder. Selv trådløs mus fra Biltema faller ikke ut fem ganger om dagen. Programvaren Armoury Crate er et mareritt i seg selv. Tastaturet var kjempefint og behagelig. Først tenkte jeg at jeg hadde et nytt "go to" produkt, men kvaliteten på tastehettene var sjanseløs. Det samme problemet som på ROG bærbare. Jeg tviler på at det var et avvik i kvaliteten på min utgave.

Hovedkort fra Asus har jeg hatt lite problemer med også. En monitor fikk ødelagt gsync modul, men fikk ny på garanti. Litt smårusk med erstatningen også, ikke feilfri. Den andre har jeg ikke hatt problemer med så langt.

Har nå brukt Asus tastatur og mus i et års tid. På tastaturet ble en tast ødelagt, fikk nytt på garanti. Musa er bra, ikke problemer. Merkelig nok har jeg ikke hatt problemer med Armoury Crate, null og niks så langt jeg vet.

Skulle jeg kjøpt hovekort nå hadde det nok blitt Asrock.

Lenke til kommentar

Hva er dette for noe tøys da? Suprim dyrere enn Astral i NOK.

ASUS ROG Astral 5090 OC:

$2800 MSRP i USA.
35490 NOK på Elkjøp.

MSI GeForce RTX 5090 SUPRIM SOC:

$2400 MSRP i USA.
36290 NOK på Elkjøp.

image.thumb.png.6617aac41cd13d8538589ce01da81aff.png

Endret av Deepo
Lenke til kommentar
wampster skrev (2 timer siden):

Støy blir jeg aldri klok på med disse kortene, ser alle tester sier de er stille og fine, mens når jeg har de i egen PC så syntes jeg de bråker mye. Hadde Gigabyte sin største kjøler på 1080 kortet, og den største kjøleren Asus hadde på sitt 3080kort ved lansering (ROG OC kortet), begge syntes jeg har bråket mye. Byttet om til vannkjøling på 3080 kortet.

OC3D testet 5090 FE og MSI sitt kort, og MSI sitt hadde bedre ytelse og lavere støy.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, AndersT2 said:

Støy blir jeg aldri klok på med disse kortene, ser alle tester sier de er stille og fine, mens når jeg har de i egen PC så syntes jeg de bråker mye. Hadde Gigabyte sin største kjøler på 1080 kortet, og den største kjøleren Asus hadde på sitt 3080kort ved lansering (ROG OC kortet), begge syntes jeg har bråket mye. Byttet om til vannkjøling på 3080 kortet.

OC3D testet 5090 FE og MSI sitt kort, og MSI sitt hadde bedre ytelse og lavere støy.

Husk, det er mange faktorer. En god del reviews bruker åpne riger for å teste, noe helt annet i et kabinett. Derfor er det også best å finne et par kilder som man ser på alle reviews, slik at ting blir testet under samme forhold.

Så er det eget kabinett, hvor godt er det? Hvor dårlige er kabinett viftene? Hvordan styres kabinett viftene? Hvor varmt er det i rommet? Hvor stort er rommet? Hvor godt er huset/rommet isolert? Hvordan er det med lufing i rommet? Hvilke spill spiller du? etc.

Igjen; derfor man bør ha et par kilder til reviews, for å kunne sammenligne mellom kort under samme test forhold. Hopper man mellom masse reviews, blir ting som vifte og varme helt poengløst å prøve sammenligne mellom tester.

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Alesis said:

"Haha! For en vits! Ingen kan vel betale 15k for dette tullekortet? 7900 xtx til 10000 er jo raskere...Får vel et 4080 røtil 10k på finn og."

Da jeg går fra en 3080 (10)gb, så jeg egentlig til 4080 super. Men disse ligger ute (brukt) til relativt lik pris på en 5080 MSRP. (Som jeg har fått bestillt til  14,5k) Men å bruke over 15k på denne generasjon. No thanks...

Endret av Scrub Lord
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...