Mala Skrevet tirsdag kl 19:14 Del Skrevet tirsdag kl 19:14 Paxville skrev (2 minutter siden): Tar det med ro selv. Eneste mulige aktuelle for min del er 5090 FE, og kun pga at jeg sannsynligvis får igjen er grei sum for mitt 4090 FE. Men, høy minnetemp og beskjeden ytelsesøkning gjør 5090 lite spennende egentlig, hadde vi snakket 70% ytelsesøkning så hadde jeg vært på hugget. Samme her i grunn. Til nøds ser jeg på TUF kortene som interessante. Ser helt greit ut, og de har 2 stk. HDMI som hadde satt pris på. 10% rabatt hos Komplett kunne kommet til sin rett her...men TUF er vel typisk ekstremt etterspurt og lang ventetid på, og de produseres vel ikke evig utover generasjonen (?). Så får se da om det kommer en mulighet de neste mnd 😛 Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet tirsdag kl 19:16 Del Skrevet tirsdag kl 19:16 Er disse FE-kortene stort sett kun tilgjengelige i starten, eller er dette noe man kan få kjøpt over tid? Lenke til kommentar
Paxville Skrevet tirsdag kl 19:25 Del Skrevet tirsdag kl 19:25 (endret) Pennywise skrev (33 minutter siden): Er disse FE-kortene stort sett kun tilgjengelige i starten, eller er dette noe man kan få kjøpt over tid? 3080 og 3090 FE var kun tilgjengelig helt i starten, 3090 ble kun lagt ut for salg igjen EN gang etter release datoen, tror det var et par uker senere, og deretter ble det ikke lagt ut mer. Hele den "Norske" nvidia butikken ble borte, den gang ble kortene sendt fra Irland, mens 40 serien var det proshop som hadde på lager. FE 40 serien kom ikke til Norge før mange måneder etter offisielt release, men det har vært god tilgang på hele 40 serien i Founders Edition, helt frem til nå. Endret tirsdag kl 19:50 av Paxville 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet tirsdag kl 19:44 Del Skrevet tirsdag kl 19:44 29 minutes ago, Phantom Software said: Det sagt, for 30k kan du også kjøpe en Mac mini Pro med 64GB minne, som gir tilgang til enda større modeller selv om hastigheten vil være mye tregere. DeFacto standard for ai er CUDA som kun støttes av Nvidia og ikke finnes på mac. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet tirsdag kl 19:45 Del Skrevet tirsdag kl 19:45 simalarion skrev (3 timer siden): Lekasje tester oppsumert - Mulig denne er vist til tidligere. Men i morgen slippes RTX 5080 Fri så da får vi grundigere svar. I raster er det ingen overraskelse at 5080 er tregere enn 4090, men sleng på oppskalering og MFG så drar det nok godt forbi. Blir spennende å se hvordan ytelsesforskjellene mellom Ada og Blackwell utvikler seg etter hvert som tiden går. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet tirsdag kl 20:21 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 20:21 (endret) DeviantFractal skrev (2 timer siden): I raster er det ingen overraskelse at 5080 er tregere enn 4090, men sleng på oppskalering og MFG så drar det nok godt forbi. Blir spennende å se hvordan ytelsesforskjellene mellom Ada og Blackwell utvikler seg etter hvert som tiden går. I utgangspunktet så var det vell en overaskelse men ikke nå mer nei, men AI generert ytelse har jeg lest fungerer best på 60 fps pluss i spilling, når det dropper under der begynner det å bli noe glitchy, under 30 FPS så skal det bli en forværring & ikke forbedring. Med tanke på det er det fortsatt gunstig å ha godt over 60 fps. Denne spøker allerede kraftig i Indiana Jones: Så om rå ytelse på 5080 er dårligere en 4090 RTX vill det gå dårlig her: Siden a AI generert FPS skal fungere svært dårlig om man går under 60. Her kan det da være mulig at RTX 5080 kommer til kort hele veien? Edit: Hmm DLAA er vist også AI bassert ser jeg nå (trodde det var ny form for anti alaising men ikke AI bassert), altfor mye som basserer seg p AI nå, jeg går i surr.. Endret tirsdag kl 22:30 av simalarion Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet tirsdag kl 21:04 Del Skrevet tirsdag kl 21:04 1 hour ago, ps5 said: DeFacto standard for ai er CUDA som kun støttes av Nvidia og ikke finnes på mac. For noe sprøyt. Kjører AI hver dag på Mac. MLX er en rask motor og både llama.cpp, LMStudio, Gradio og straks Ollama støtter det for å kjøre lokale modeller. Mac er den desidert billigste måten å kjøre store modeller på, og svært populært. 4xMac Studio Ultra i ExoLabs cluster kan kjøre full Deepseek R1 med over 600 GB VRAM tilgjengelig til en brøkdel av prisen for annen hardware. Mac Silicon har en unik fordel pga arkitekturen med unified memory som gjør at du får alt minnet for CPU også tilgjengelig for GPU. Du har ikke peiling på hva du snakker om. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet tirsdag kl 21:08 Del Skrevet tirsdag kl 21:08 3 minutes ago, Phantom Software said: Du har ikke peiling på hva du snakker om. Med mindre det har skjedd noe dramatisk helt i det siste så er det trøbbel med ihvertfall tensorflow på alt annet enn cpu. For de som driver med egen utvikling er dette typisk en showstopper. Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet tirsdag kl 21:37 Del Skrevet tirsdag kl 21:37 (endret) 33 minutes ago, ps5 said: Med mindre det har skjedd noe dramatisk helt i det siste så er det trøbbel med ihvertfall tensorflow på alt annet enn cpu. For de som driver med egen utvikling er dette typisk en showstopper. Børsslutt i USA i går viste: $NVDA: -16.91% | $AAPL: +3.21% Dette er hardware som kan kjøre DeepSeek V3 og R1 tilgjengelig på markedet nå: NVIDIA H100: 80GB @ 3TB/s, $25,000, $312.50 pr GB AMD MI300X: 192GB @ 5.3TB/s, $20,000, $104.17 pr GB Apple M2 Ultra: 192GB @ 800GB/s, $5,000, $26.04 pr GB M2 Ultra fra juni 2023 er 4x mer kostnadseffektiv per minneenhet enn AMD MI300X, og 12x mer effektiv enn NVIDIA H100. Det er forventet at Apple snart slipper M4 Ultra. Det er lite bruk av tensorflow for de fleste, og det finnes nå også Apple Metal spesifikke versjoner av tensorflow. PyTorch bruker ikke TS, Transformers bruker safetensors i stedet, GGUF kjører på llama.cpp, Stable Diffusion kjører på PyTorch osv. Jeg har vel lastet ned og kjørt det jeg har kommet over, men afaik enda ikke installert TensorFlow. Det er nok mer brukt i Google-sfæren og i andre verktøy jeg ikke har benyttet meg av. Men lite nødvendig for dagens typiske AI med multi-modal LLM, TTS, Stable Diffusion osv. Endret tirsdag kl 21:42 av Phantom Software Lenke til kommentar
ps5 Skrevet tirsdag kl 21:48 Del Skrevet tirsdag kl 21:48 Tensorflow har en markedsandel på 40% og er klart størst så det blir litt pussig å hevde at den ikke brukes av så mange. Folk klager høylytt over gpu støtten på m serie så at den er delvis støttet hjelper fint lite for de som trenger den. Det er stor forskjell på å benytte andres modeller og rammeverk og utvikle selv. De facto nvidia ganske enkelt da absolutt alt i praksis støttes. Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet tirsdag kl 21:57 Del Skrevet tirsdag kl 21:57 (endret) Aner ikke hvorfor du krangler. Jeg sa aldri noe om TensorFlow i mitt opprinnelige innlegg og snakket kun om AI som i dagens bruk av AI som jeg har vist til. Skal du utvikle en AI app eller løsning i dag for LLM, bilder, RAG, koding, TTS, det meste som hypes om i sosiale medier, så trenger du ikke TensorFlow, og om du gjør det så finnes det som sagt versjoner som støtter Apple Silicon... TensorFlow er forsatt populært og mye brukt. Endret tirsdag kl 21:59 av Phantom Software Lenke til kommentar
ps5 Skrevet tirsdag kl 21:59 Del Skrevet tirsdag kl 21:59 Når du anklager meg for sprøyt og at jeg ikke aner hva jeg snakker om må du være forberedt på forklare deg. 1 Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet tirsdag kl 22:08 Del Skrevet tirsdag kl 22:08 4 minutes ago, ps5 said: Når du anklager meg for sprøyt og at jeg ikke aner hva jeg snakker om må du være forberedt på forklare deg. Jeg har forklart meg og det du sa var særlig sprøyt i kontekst av mitt innlegg med forslag om at AI bør være på radaren til en som ser på å skifte karriere nå, og i så fall er både GPU med minne over 16 GB og Apple-maskiner med Apple Silicon gode valg. Skal du trene noe nytt leier du uansett hardware i stedet for å låse utviklermaskinen din til å stå i hundre og kalkulere i en uke. For å teste treningen i forkant er Apple helt super og svært populært. Lenke til kommentar
Olsenhower Skrevet tirsdag kl 22:24 Del Skrevet tirsdag kl 22:24 Nå banner jeg vel i kjerka, men mon tro hvor raskt 5080 blir tilgjengelig i Komplett-Pcer..? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet tirsdag kl 22:33 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 22:33 (endret) Olsenhower skrev (11 minutter siden): Nå banner jeg vel i kjerka, men mon tro hvor raskt 5080 blir tilgjengelig i Komplett-Pcer..? https://www.komplett.no/brand/Nvidia/GeForce-RTX-5000/?tag=kpc Timer ned mot 1 dag på ferdig bygde også, men det lønner seg nok å sitte klar kl 15 30 Januar her også. Så blir jo levering uansett senere da Komplett trolig må bygge dem først.. Edit: På ferdig bygde får du faktisk lager info nå, 30 stk er det meste jeg har sett_ Endret tirsdag kl 22:36 av simalarion 1 Lenke til kommentar
wampster Skrevet tirsdag kl 23:39 Del Skrevet tirsdag kl 23:39 (endret) Er det noen måte å finne ut hvor mange 5080 proshop/komplett/etc har inne av den/de "billige" variantene? edit: Nevermind, så nå at proshop har 5stk inne av de to til 14.499. Da blir det jo enkelt å få tak i en Endret tirsdag kl 23:45 av wampster Lenke til kommentar
Elmek38 Skrevet i går, 03:10 Del Skrevet i går, 03:10 Komplett har vel èin tendens å reservere èin del kort til komplett PC-er, slik at det er kanskje litt enklere å få tak i på den måten, har 10% på komplett som eg kunne tenkt meg å ha brukt på ny komplett pc. Lenke til kommentar
Alesis Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden wampster skrev (4 timer siden): Er det noen måte å finne ut hvor mange 5080 proshop/komplett/etc har inne av den/de "billige" variantene? edit: Nevermind, så nå at proshop har 5stk inne av de to til 14.499. Da blir det jo enkelt å få tak i en Kjempeenkelt! 1 Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden wampster skrev (8 timer siden): Er det noen måte å finne ut hvor mange 5080 proshop/komplett/etc har inne av den/de "billige" variantene? edit: Nevermind, så nå at proshop har 5stk inne av de to til 14.499. Da blir det jo enkelt å få tak i en Egentlig et godt spørsmål, da Proshop skriver stor lagerbeholdning som +15 stk. Som om de har 15 eller 200 vet man ofte ikke. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden Siste "sladder": https://videocardz.com/pixel/nvidia-rtx-5080-is-on-average-8-3-faster-than-rtx-4080-super-according-to-first-review Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå