Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

ps5 skrev (3 timer siden):

Da har nvidia fått seg en liten ai knekk da det ser ut som man kommer langt med mindre hardware gitt resultatene med deepseek nylig. Tviler på at dette gir oss noen bedre priser i dag, men kanskje om to år?

https://www.cnbc.com/2025/01/27/nvidia-falls-10percent-in-premarket-trading-as-chinas-deepseek-triggers-global-tech-sell-off.html

Dette er bra! AI er mye software og, man trenger ikke den råeste hardwaren som sluttbruker for å benytte seg av AI (trenger egentlig bare en tlf)

Jeg for min del dropper hele 50XX serien da jeg ikke er noe for att nvidia presser AI inn i gaming verden på denne måten. Lag heller kort med reel ytelse og fokuser på det grønne skifte(lag kort som bruker mindre strøm)

Screenshot_20250127_165604_NRK.jpg

Endret av Paccoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

5090 drar 700w for 30% ytelse og 30% pris over 4090. Tidenes dummeste spillkort, og for profesjonelle så kommer kort med 3x ram som seg hør og bør. De må komme med mer effektive brikker neste generasjon ellers så sitter de med uselgelige produkter, ja også for datasentre.

• Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, ps5 said:

Da har nvidia fått seg en liten ai knekk da det ser ut som man kommer langt med mindre hardware gitt resultatene med deepseek nylig. Tviler på at dette gir oss noen bedre priser i dag, men kanskje om to år?

https://www.cnbc.com/2025/01/27/nvidia-falls-10percent-in-premarket-trading-as-chinas-deepseek-triggers-global-tech-sell-off.html

"Excited to share that AMD has integrated the new DeepSeek-V3 model on Instinct MI300X GPUs, designed for peak performance with SGLang. DeepSeek-V3 is optimized for AI inferencing. Special thanks to the DeepSeek and SGLang teams for their close collaboration! "

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ticx said:

5090 drar 700w for 30% ytelse og 30% pris over 4090. Tidenes dummeste spillkort, og for profesjonelle så kommer kort med 3x ram som seg hør og bør. De må komme med mer effektive brikker neste generasjon ellers så sitter de med uselgelige produkter, ja også for datasentre.

Bra romvarmer om vinteren

• Liker 2
Lenke til kommentar
-=HellBound=- skrev (1 time siden):

"Excited to share that AMD has integrated the new DeepSeek-V3 model on Instinct MI300X GPUs, designed for peak performance with SGLang. DeepSeek-V3 is optimized for AI inferencing. Special thanks to the DeepSeek and SGLang teams for their close collaboration! "

Haha, tøft. Nå er det virkelig i gang!

Dette kan vel ikke vere tilfeldig 2-3 dager før 50xx serien kommer for salg?

Endret av Paccoo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ticx skrev (2 timer siden):

FE "spiker" på 580-590W, gjennomsnittlig så bruker det rundt 570W.

https://gamersnexus.net/gpus/nvidia-geforce-rtx-5090-founders-edition-review-benchmarks-gaming-thermals-power#5090-thermals

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
DeviantFractal skrev (4 minutter siden):

Ser ut til at Proshop har inne totalt 6 stk. 5090 til lansering. Skitt fiske.

Er det noen grunn til at 5000 serien skal bli slik som med 3000 serien? Da var det utfordrende å få tak i kort pga mining-boomen, og man skulle ha griseflaks om man fikk tak i et Founders Edition kort.

Det har jo ikke manglet på kort i 4000 serien, ei heller Founders Edition som det har vært relativt greit tilgang på her i Norge.

Nå har vi kort til 30.000kr som yter under 30% mer enn forrige gen, jeg ser ikke helt hvordan folk skal gå mann av huse for dette?

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
Paxville skrev (6 minutter siden):

Er det noen grunn til at 5000 serien skal bli slik som med 3000 serien? Da var det utfordrende å få tak i kort, og man skulle ha griseflaks om man fikk tak i et Founders Edition kort.

Det har jo ikke manglet på kort i 4000 serien, ei heller Founders Edition som det har vært relativt greit tilgang på her i Norge.

Nå har vi kort til 30.000kr som yter under 30% mer enn forrige gen, jeg ser ikke helt hvordan folk skal gå mann av huse for dette?

Folk skal ha det nyeste uansett vet du. Og de fleste skjønner ikke bæret av specs. Sånn som han jeg snakka med på Finn som skulle  selge 4090 for å kjøpe 5090. Han skulle sende inn pcen til komplett for å skifte kort for han(!). Og hadde aldri kjørt 4090 på max. Jeez. Det er visst veldig begrenset med kort. Ifølge Nvidia for å hindre at folk hamstrer og videreselger. Men det er jo det som vil skje. Bare de med bots får tak i kort 30/1. 

Endret av Alesis
Lenke til kommentar
wampster skrev (6 minutter siden):

Ok, så Gigabyte/Asus kortene til 14.500 på proshop lar seg mest sannsynlig ikke overklokke noe/noe særlig?

Kanskje asus tuf. Kommer an på power limit. Gigabyte windforce, absolutt ikke. Kanskje gigabyte gaming. Ikke asus prime heller.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Just now, Alesis said:

Nå fant jeg flere, men de står ikke på den "samlesiden" Amatørmessig

Ja, men det er mye med Komplett som erf amatørmessig for tiden. Jeg nevner i fleng: Kundeklubbens "fordeler", økonomistyringen, utvalget, prisingen, priser på demovarer, etc etc etc.

Jeg har en 10% rabatt der som snart går ut på dato, og for andre eller tredje år på rad finner jeg ikke noe å bruke dfen på. De er jo i utgangspunktet minst 10% dyrere enn alle andre på alt mulig uansett!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...