Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?


simalarion

Anbefalte innlegg

2 hours ago, wampster said:

Sånn i forhold til disse nye grafikk kortene (da tar jeg med 4080/4090 og 7900xtx), om en skal bruke maskinen hovedsakelig til gaming/bilderedigering/noe CAD arbeid etc, og en tenker å ha maskinen i 10ish år. Hvilken prosessor er det best å velge?
Jeg ser på 7800x3d og 9800x3d med kun 700kr forskjell ca. Kan en like så greit gå for 9800x3d eller er det liten vits i?

Gå for 9800X3D. Den vil holde i mange år.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
wampster skrev (1 time siden):

Masse penger for hva da?
Å lage en egen "bracket"/sylinder for å sørge for at kortet ikke henger?
Det koster vel ikke mange kronene?

NEI, selve kortet koster masse penger.. duhh.
Når det koster såå masse penger så blir en nødt til å ty til alternativer? Helt på tryne .. kortet SKAL ikke knekkes, er jo derfor du kjøper det for å plugge det inn horisontalt.  De kan ikke selge et kort for så si: ahh vel, kan knekkes om du ikke tyr til alternativer ??????
Dessverre måtte jeg ty til alternativ for å få grafikk kortet mitt vertikalt.. men det skal en ikke måtte gjøre.

De fleste fra 40 serien tør jo faen ikke å ta i bruk garantien.. du ser FLUSH av dem med sprekk i PICe spor.. og denne gangen er 50 serien tyngre

Endret av koford
Lenke til kommentar

Mitt forslag er å droppe krangel om at skjermkort trenger bracket støtte, forsøkte allerede å forhindre at du skulle bruke for mye plass på å krangle om dette for forstod med en gang at du var sur på dette å noe kranglete. Det følger med Bracket støtte på alle jeg har sett så langt i 50XX serien, det har nok blitt standard, om de ikke passer å man heller ikke ønsker en liggende løsning så la vær å kjøp skjermkort, for det slik det er.. la oss nå gå videre å legge dette bak oss i denne tråden

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Alesis skrev (50 minutter siden):

Da kom endelig en slags bekreftelse på at 5080 er svakere enn 4090.

Det er vell bekreftet fra nVidia også at det er en generell 10-15% økning i Rå Ytelse i forholt til RTX 4080, altså når man ikke bruker AI til å genere ekstra FPS.. Mange tester tyder jo på at ikke økningen er så mye en gang spesielt i 4K der 16 GDDR7 kan være flaskehals.

Nå kommer det vell grundigere tester 29.Jan

image.png.3978b02a738810ef499780c12d0fef1d.png

 

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Robotix said:

Fra 4090, 1321 TOPS

Til 5090, 3356 TOPS

Hvis man regner på det, så blir det 254 % høyere ytelse.

Virker som at enkelte har glemt at AI er en del av nVidias lansering.

Vel og bra det, men produktet er myntet på gamere. De har andre produkter for ai / datasenter. Denne har alt for lite minne til å være et fullverdig alternativ, noe som på ingen måte er tilfeldig.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er mye ai til gaming også. Gi det noen år, så vil nok forskjellen på 4090 og 5090 være enda større. Eller du kan vente til 6090.
Eg har vært knallfornøyd med 3090 i 4.5 år, men jeg ser at det er på tide å oppgradere. Har du 4090, så greier du nok å vente til 6090.

Lenke til kommentar

Sceneteppet går ned for RTX 4090. Ut går 2x 8th gen. dekodere og inn kommer 3 stk 9th gen. Støttet i DaVinci Resolve blir det oppunder 40% kortere koketid og fargegradering får et løft med 32 GB VRAM.

Diverse verktøy i Resolve kommer til å gå glattere.

De nye kortene vil betale seg selv etter kort tid.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
siDDis skrev (53 minutter siden):

Det er mye ai til gaming også. Gi det noen år, så vil nok forskjellen på 4090 og 5090 være enda større. Eller du kan vente til 6090.
 

Akkurat det kommer jo litt an på som jeg har nevnt tidligere, har lest meg frem til at om FPS går under 30 FPS i ren ytelse faller AI Generert FPS sammen, det blir ikke bra lenger.. Det vill igjen si at 5090 egentlig blir like fort ubrukelig som 4090 om man tenker på den nedre grensen for spillbart så raskt det går under denne grensen (om man bare tenker AI generert FPS).. Derfor kan det fort bli litt "itchy" om ikke Rå spill ytelse også heves en del, så det blir jo et stort problem for RTX 5080 der hevelsen på Rå ytelse nesten ikke skal være til stede (10 - 15 prsosent contra RTX 4080) .. Derfor ville jeg heller ha RTX 4090 nå en RTX 5080.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ingen med 4090/5090 vil på noen som helst måte slite med spill dippe under 30fps i 4k på svært mange år. Jeg har 4090 og skal glatt hoppe over denne generasjonen for spillmaskinen. Over 700w kun trukket av skjermkort, neiii takk du Jensemann.

For arbeidshesten er det en annen historie, som hvert generasjonsskifte.

Lenke til kommentar
39 minutes ago, -=HellBound=- said:

Hadde kjøpt 5090 om den hadde komt med 48GB minne, kanskje det kommer senere?  32GB blir alt for lite nå som video AI/training osv har begynt å komme. Hva tror dere pris for blackwell 96GB blir?

48gb vil direkte kaniballisere blackwell da den plutselig kan kjøre mange av de mer interessante modellene. Lov å håpe men vi vil nok først se dette med 6090 eller 7090. Ettersom vi er helt på grensen av 600w er det vel også begrenset hva mer en ti kan by på.

Endret av ps5
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Anngående DLSS ser jeg på FG mer som en bildekvalitet funksjon med man kan oppnå veldig høy framerate på veldig høy refresh rate skjermer og mer eller mindre omgå det store minuset dagens sample-and-hold skjemer har som er bevegelse oppløsning og gjør bilde langt skarpere i bevegelse.

Når det gjelder kritikken av oppskalering biten av DLSS noen kommer med syns jeg det blir rart å tydeligvis mene at SSR artifacts, shadow maps artifacts og temporal AA (som jeg mener er nødvendig uten DLSS o.l grunnet shader aliasing) ser bedre ut, mtp at ray-tracing ofte blir en umulighet uten. DLSS, ihvertfall pre-DLSS 4, har helt klart sine sine problemer, men generelt sett er det uforståelig for meg at det ser dårligere ut mtp hva man får igjen, men folk er forskjellig. Jeg syns bare det er noe som skurrer når man er følsom for DLSS artifacts, men tydeligvis ikke for artifacts fra raster teknikker.

Uansett ser det ut som det er en ganske stor forbedring med transformer modellen til DLSS 4.
 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MistaPi skrev (3 timer siden):

Når det gjelder kritikken av oppskalering biten av DLSS noen kommer med syns jeg det blir rart å tydeligvis mene at SSR artifacts, shadow maps artifacts og temporal AA (som jeg mener er nødvendig uten DLSS o.l grunnet shader aliasing) ser bedre ut, mtp at ray-tracing ofte blir en umulighet uten. DLSS, ihvertfall pre-DLSS 4, har helt klart sine sine problemer, men generelt sett er det uforståelig for meg at det ser dårligere ut mtp hva man får igjen, men folk er forskjellig. Jeg syns bare det er noe som skurrer når man er følsom for DLSS artifacts, men tydeligvis ikke for artifacts fra raster teknikker.

Uansett ser det ut som det er en ganske stor forbedring med transformer modellen til DLSS 4.
 

 

Det er en gruppe mennesker som mener at DLSS og TAA gir uklare bilder, og de foretrekker "skarpere" detaljer. Det ironiske er at disse "skarpere" bildene er et resultat av undersampling, og hvis man faktisk øker samplingraten til det ekstreme får man veldig ofte tilsvarende "uskarpe" detaljer. Jeg kan heller ikke forstå meg på de som foretrekker krypende trappetrinn på alle linjer som ikke er parallele med pikslene på skjermen.

MSAA er ikke løsningen, med mindre man også går tilbake til 2004-grafikk uten gjennomsiktige effekter eller shadere. Nvidias løsning på dette var først Transparency Supersampling, som selektivt kjørte høyere oppløsning på gjennomsiktige teksturer med ekstrem ytelseskostnad. Neste forsøk var TXAA, som var et tidlig forsøk på TAA. Nå er vi på DLSS, som har kommet nære ved å løse problemet samtidig som ytelsen faktisk blir bedre.

Cyberpunk 2077 har allerede den nye DLSS4 patchet inn, så man kan teste selv. Den nye modellen er merkbart bedre i min mening, og gir meg et "gratis" ytelsesløft på mitt eksisterende kort. At Nvidia velger å gi alle RTX-eiere tilgang til den nye modellen er en veldig positiv overraskelse i mine øyne.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (18 minutter siden):

 

Cyberpunk 2077 har allerede den nye DLSS4 patchet inn, så man kan teste selv. Den nye modellen er merkbart bedre i min mening, og gir meg et "gratis" ytelsesløft på mitt eksisterende kort. At Nvidia velger å gi alle RTX-eiere tilgang til den nye modellen er en veldig positiv overraskelse i mine øyne.

Det er helt riktig det du skriver ut i fra det jeg har lest til nå, men du glemmer å ta med det flere skriver at under 60 FPS kan AI generert FPS begynne å flimre, under 30 FPS gjør det spillet værre i form av noe som minner om glitching.. Så det er vell ikke det at selve funksjon som er problemet, største baluba kommer vell av av nVidia ikke presenterte rå spill kraft men fortalte på CES at RTX 5080 yter som RTX 4090, men de sammenlighet ikke "epler mot epler" som mange kaller det på Nett de tok da høyde for AI generert FPS. For det man først å fremst vill ha er Rå ytelse, så kommer AI generert FPS som en Bonus feature bonus oppå det, for hva skal man da med AI generert FPS om man da ikke kommer seg godt over 60 FPS i utgangspunktet ?..

Edit: Leser flere steder nå at det begynner å spøke litt for RTX 4090 i Indiana Jones spillet (kan være dårlig optimalisert også) der det på standard kortet bikker under 60 FPS (?), altså på nivået der AI Generert FPS starter å vise seg fra en dårligere side.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...