Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
13 hours ago, koford said:

En annen ting jeg lurte på, disse tunge monstrer 3'rd kjølere er nå tungre enn 40-serien. Hvordan skal de få kortene u horisontalt løsning uten at det knekker? rister på hodet at de ikke kommer med bedre løsning. Jeg tipper vi ser knekte kort en gang i fremtiden.

Bedre løsning er FE med ekstremt kompakt design (for denne generasjon)

tipper neste generasjon er tilbake på 450w, men lurer på om vi er på siste runde tredjepart nå. De siste to generasjoner har båret preg av mye kreativitet for å skille seg, tidligere hadde FE langt dårlige kjøleløsninger slik at tredjepart kort hadde definitiv verdi. 

Endret av ps5
Lenke til kommentar
wampster skrev (15 timer siden):

Hadde vært fint å vite prisen/ytelsen omtrent på det 9070xt kortet snart altså...

Lanseringen er i mars, med andre ord "snart"

koford skrev (13 timer siden):

Med andre ord: De løy altså? alt var ikke bare bruker feil ?

Jeg har personlig erfaring med smeltet 12VHPWR. Brukte offisiell adapter, og hadde kortet på testbenk med pluggen helt inne og kun tyngdekraft som dro på pluggen.

Det smeltet likevel.

koford skrev (12 timer siden):

En annen ting jeg lurte på, disse tunge monstrer 3'rd kjølere er nå tungre enn 40-serien. Hvordan skal de få kortene u horisontalt løsning uten at det knekker? rister på hodet at de ikke kommer med bedre løsning. Jeg tipper vi ser knekte kort en gang i fremtiden.

Det har allerede begynt å skje med enkelte 30- og 40-serie kort.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (På 24.1.2025 den 8.54):

Jeg har hatt mine diskusjoner med Steve fra HU, MEN det hjelper lite med features for fake frames når verdien ellers er dårlig. Og jeg tviler IKKE på at nVidia venter med å lansere 75% fake frames tech på andre kort enn 5000 serien, før de har lurt enda flere over på 5000 serien.

Kort sagt; hele 5000 serien til nVidia er en scam! Det er egentlig bare 4000 serien med mer hardware (cores/cudas/minne), ingen lavere NM eller reell ny tech som jeg har sett. Om jeg tar feil, så vil jeg gjerne korrigeres...

CUDA compute capability har gått fra 8.9 på Ada til 10.0 på Blackwell. Ikke akkurat noe som slår ut i spill, men det er en ganske stor forandring.

INT/FP32-fordelingen er nå 128:128 i hver SM, dette forbedrer sikkert spillytelsen noe sammenlignet med Ada/Ampere der det var 64:128, og Turing som hadde 64:64. Pascal hadde 128 ALUer som støttet både FP32 og INT

RTX Mega Geometry kan håndtere enormt mange flere polygoner sammenlignet med tidligere generasjoner.

Ny NVENC støtter 4:2:2 kompresjon av AV1 og HEVC, Ada støttet bare 4:2:0. Dette er en stor forbedring.

Display ut-støtten er forbedret kraftig: DP2.1 mot DP1.4 på Ada blant annet.

Jeg er enig i at spillytelsen ikke er voldsomt forbedret, men det er teknologisk innovasjon i Blackwell, på samme måte som med Turing.

Når det kommer til 5090 spesifikt, så er forbedringen skuffende mest fordi GPU-en er så latterlig diger. På samme måte som 4090 har vist seg å ikke være i nærheten av 60% raskere enn 4080 i spill, vil 5090 heller ikke være i nærheten av 100% raskere enn 5080. Dette er fordi 4090 og 5090 har flere SM-er enn det er mulig å dra nytte av i mange spill, Amdahls lov begynner faktisk å vise seg for spillgrafikk også. Selv det "lille" antallet SM-er man finner på TU102, GA102, AD103, og GB203 stanger inn i Amdahls lov.

Veien fremover blir høyere klokkefrekvens, og færre sykluser brukt per instruksjon for å begrense ventetiden på avhengigheter.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Sånn i forhold til disse nye grafikk kortene (da tar jeg med 4080/4090 og 7900xtx), om en skal bruke maskinen hovedsakelig til gaming/bilderedigering/noe CAD arbeid etc, og en tenker å ha maskinen i 10ish år. Hvilken prosessor er det best å velge?
Jeg ser på 7800x3d og 9800x3d med kun 700kr forskjell ca. Kan en like så greit gå for 9800x3d eller er det liten vits i?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, wampster said:

Sånn i forhold til disse nye grafikk kortene (da tar jeg med 4080/4090 og 7900xtx), om en skal bruke maskinen hovedsakelig til gaming/bilderedigering/noe CAD arbeid etc, og en tenker å ha maskinen i 10ish år. 

10 år levetid er nok i overkant optimistisk uansett hva du kjøper. 980 kom for ti år siden og du snakker nå om to år gamle skjermkort så da er vi på 780 generasjonen. 

Lenke til kommentar
ps5 skrev (22 minutter siden):

10 år levetid er nok i overkant optimistisk uansett hva du kjøper. 980 kom for ti år siden og du snakker nå om to år gamle skjermkort så da er vi på 780 generasjonen. 

Jeg bruker fortsatt 980 (sli riktignok) i min nåværende pc, så 10 år er riktig for min del

Lenke til kommentar
wampster skrev (11 minutter siden):

Sånn i forhold til disse nye grafikk kortene (da tar jeg med 4080/4090 og 7900xtx), om en skal bruke maskinen hovedsakelig til gaming/bilderedigering/noe CAD arbeid etc, og en tenker å ha maskinen i 10ish år. Hvilken prosessor er det best å velge?
Jeg ser på 7800x3d og 9800x3d med kun 700kr forskjell ca. Kan en like så greit gå for 9800x3d eller er det liten vits i?

9800X3D har ganske mye mer å gå enn 7800X3D, samt litt høyere klokkefrekvens. Med tanke på prisforskjellen for et komplett system blir 700 kr en liten forskjell for 10-20% bedre prosessorytelse.

Hvis du skal strekke levetiden lengst mulig bør du definitivt ikke kjøpe et 7900 XTX. Sjansen for at FSR4 lar seg kjøre på et 7900 XTX med akseptabel ytelse er dessverre veldig liten, og du kommer til å trenge oppskalering for å kjøre nye spill når neste konsollgenerasjon rulles ut. Dessuten er Raytracing-ytelsen til 7900 XTX ikke spesielt god, og det vil bli mer og mer vanlig at RT brukes i fremtidige spill.

Sats heller på RTX 5080 eller 5070 Ti er min mening, RTX 5090 vil definitivt ikke holde dobbelt så lenge.

For 6 år siden var det beste du kunne kjøpe for lignende bruk en Core i9 9900K med et RTX 2080 Ti, den komboen er faktisk ganske akseptabel i dag takket være DLSS selv på 2560x1440. Om 2 år kan det imidlertid hende at arkitekturen er for gammel til å holde stort lengre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (1 minutt siden):

9800X3D har ganske mye mer å gå enn 7800X3D, samt litt høyere klokkefrekvens. Med tanke på prisforskjellen for et komplett system blir 700 kr en liten forskjell for 10-20% bedre prosessorytelse.

Hvis du skal strekke levetiden lengst mulig bør du definitivt ikke kjøpe et 7900 XTX. Sjansen for at FSR4 lar seg kjøre på et 7900 XTX med akseptabel ytelse er dessverre veldig liten, og du kommer til å trenge oppskalering for å kjøre nye spill når neste konsollgenerasjon rulles ut. Dessuten er Raytracing-ytelsen til 7900 XTX ikke spesielt god, og det vil bli mer og mer vanlig at RT brukes i fremtidige spill.

Sats heller på RTX 5080 eller 5070 Ti er min mening, RTX 5090 vil definitivt ikke holde dobbelt så lenge.

For 6 år siden var det beste du kunne kjøpe for lignende bruk en Core i9 9900K med et RTX 2080 Ti, den komboen er faktisk ganske akseptabel i dag takket være DLSS selv på 2560x1440. Om 2 år kan det imidlertid hende at arkitekturen er for gammel til å holde stort lengre.

Takk for utfyllende svar :)
Da kjører jeg på med 9800x3d og så ser jeg ann ytelsen/prisen på 5080 (og 5070 ti/9070xt) når det lanseres. 

Lenke til kommentar
wampster skrev (8 minutter siden):

Takk for utfyllende svar :)
Da kjører jeg på med 9800x3d og så ser jeg ann ytelsen/prisen på 5080 (og 5070 ti/9070xt) når det lanseres. 

Pris kontra ytelse må gå i AMD sin favør nå som de faktisk bestemte seg for å vente etter RTX 5070 (TI) for å justere etter nVidia sine priser kontra ytelse, altså Mars en gang. Så mest for pengene bør å må bli 9070 XT av det vi allerede har sett har de forbedret RT ganske mye ... Meeen 16 GDDR6 da .. ouch.

Jeg har ventet med skjermkort oppdatering siden jeg bygde ny PC i starten av Des, da RTX 5080 bare kommer med 16 GDDR (7 riktignok) så kjøpte jeg heller et RTX 4090 Rouge Stix OC til 19K (Demo Nytt) mye pga jeg kun spiller 4K nå å vill ha 24 GDDR. RTX 5090 bruker for mye strøm til at jeg vill å kan ha kortet med mitt nåverende oppsett å fornuften slår litt inn når prisen går over 30 K.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ps5 skrev (44 minutter siden):

Brukte 1080 Ti opp til år 2024 (Still going strong, gir videre til minste nevø). Klart man kan bruke maskinen lenge. Min 3080 Ti vil nok bestå lenge nok. Av den grunn var jeg aldri interessert i 40 serien men imponert av 4090. i ettertid er jeg glad jeg aldri gjorde det pga. kontakten brenner og de brekker av i PCIe sporet. Selv er min 3080 Ti i vertikalt da jeg ikke tok sjansen.
50 serien blir fortsatt uinteressant da prisen er altfor stivt(Krona er så svakt) og Frame generation er ikke et ytelse forbedring, kun feature.

Endret av koford
Lenke til kommentar
koford skrev (5 minutter siden):

de brekker av i PCIe sporet. Selv er min 3080 Ti i vertikalt da jeg ikke tok sjansen.

Det følger med støtte bracket, om de ikke passer (som de ikke gjør i mitt lille kabinett) så er det bare å lage hva som helst for å støtte opp kortet, ikke nødvendig å gjøre noe større problem ut av det?.

Jeg brukte slike filt beskyttelse brikker som egentlig er til møbler på toppen av hjemmelaget støtte "pinne" som kan være hva som helst, for å ikke ripe kortet etc, så har jeg dobbelt sidet teip under, voila..

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (8 minutter siden):

Det følger med støtte bracket, om de ikke passer (som de ikke gjør i mitt lille kabinett) så er det bare å lage hva som helst for å støtte opp kortet, ikke nødvendig å gjøre noe større problem ut av det?.

Når du kjøper grafikkort så er du ikke forpliktet til å sørge for å støtte opp kortet ellers så bryter du garantien?
Ikke alle skjermkort som følger med bracket.

Lenke til kommentar
koford skrev (13 minutter siden):

Når du kjøper grafikkort så er du ikke forpliktet til å sørge for å støtte opp kortet ellers så bryter du garantien?
Ikke alle skjermkort som følger med bracket.

Jeg svarte deg ikke for jeg følte for å krangle med deg, jeg gav deg en enkel løsning, ta den eller glemm den.

Edit:Nei, jeg synes heller ikke dette er optimalt, men man får gjøre det beste ut av det så lenge det er eneste måte vi har å feste skjermkortet på. Er vell derfor mange har startet å bruke stående test rigger permanent.

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (5 minutter siden):

Jeg svarte deg ikke for jeg følte for å krangle med deg, jeg gav deg en enkel løsning, ta den eller glemm den

Jo jeg måtte fordi du sa: "... ikke nødvendig å gjøre noe større problem ut av det"...
Vi snakker trost alt MASSE penger.

Endret av koford
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...