JarleGutt Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 4 minutes ago, Snuggis said: Regner med du mente 980 Ti og ikke 980... SLI gav jeg egentlig opp etter GTX 5xx (kjørte to 570 kort). Brukte derimot SLI en liten periode mellom generasjoner da jeg skulle kjøpe et billig 780 Ti kort, men så viste det seg at han som solgte kortet solgte to kort til prisen jeg trodde var ett kort. Hadde 970 før jeg kjøpte 980 Ti. Problemet jeg hadde med 970 var vram, og de brukte veldig lang tid på å "fikse" problemet med vram konfigurasjonen... Nå havna vi vel litt OT her, så beklager til alle som irriterer seg på det! Mulig det var 980 TI, husker bare at 2 stk 970 i SLI var samme ytelse eller bedre enn topp kortet som kostet markant mer enn 2 stk 970. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden JarleGutt skrev (38 minutter siden): Jo nå skal du høre gutten min... Det var en gang nVidia solgte 'vanlige' spill kort, og så solgte de et kort som het Titan. Det var ikke ment for vanlige gamers, men man kunne bruke det til gaming, men 'ingen' gjorde det pga prisen var ca dobbelte av beste spill kort, og de hadde ikke drivere som var laget for å spille. Det var et kort beregnet for bedriftsmarkedet. Men så skal du høre, nVidia gjorde et 'lurt' grep, når 3000 serien kom, så tok de egentlig et Titan kort og kalte det 3090, og hadde en pris som før ikke var sett (foruten Titan kortene, bingo). Så de 'lurte' gamere til å kjøpe det kortet som før het Titan, og fikk de til å tro at de kjøpte det beste gamerkortet, og Titan kortene 'forsvant'. Titan ble erstattet av 3090, og ble da solgt som beste gamer GPU, så de lurte gamers til å kjøpe rådyre kort, fordi de ble da solgt som beste gamer GPU, ikke spesial GPU til komersielt bruk. Før 3000 serien var beste kort 2080, 90 serien fantes ikke, det var Titan kortet over 80 serien. Med 3000 serien kom 3090 og Titan forsvant. Økte ikke selve silikon massen nokså mye mellom 20xx serien og 30xx serien, som gjør mye med prisen, og samtidig å traff de med mining toppen, slik at de så at folk var villige til å betale ekstra godt for det, når kortene gikk over standard pris. Ikke vits at butikkene får fortjenesten, når de kan ta den selv. 4090 serien og nyere så har AI kommet, og jeg vil nesten gjette på at å selge gamingkort, selv til 5090 prisen kan ses på som ett taps prosjekt for Nvidia, da de kunne brukt silikonen og produksjonslinjene til datasenter kort istedet hvor de får ekstremt mye mer for ting. Det er ikke spill skjermkort som har gjort at Nvidia sin børs kurs har steget som den har gjort de siste årene. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Men tester på/for 5080 kommer først 30.01 ? Er det slik å forstå? Lenke til kommentar
leifeinar Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden Hadde faktisk trodd at de skulle krympe prosessen, ihvertfall til 5090 og 5080. Men det kjøres altså enda på 5nm. Mulig man har nådd lit veggen på hva som er mulig? 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 14 minutes ago, AndersT2 said: Økte ikke selve silikon massen nokså mye mellom 20xx serien og 30xx serien, som gjør mye med prisen, og samtidig å traff de med mining toppen, slik at de så at folk var villige til å betale ekstra godt for det, når kortene gikk over standard pris. Ikke vits at butikkene får fortjenesten, når de kan ta den selv. 4090 serien og nyere så har AI kommet, og jeg vil nesten gjette på at å selge gamingkort, selv til 5090 prisen kan ses på som ett taps prosjekt for Nvidia, da de kunne brukt silikonen og produksjonslinjene til datasenter kort istedet hvor de får ekstremt mye mer for ting. Det er ikke spill skjermkort som har gjort at Nvidia sin børs kurs har steget som den har gjort de siste årene. Jada det er riktig, de traff akkurat mining boomen også, som igjen gjorde at høye priser ble normaliset, glemte nevne det. Poenget mitt var at de endret på GPU linja si, fjernet Titan og innførte 90 serien til en veldig høy pris. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden wampster skrev (2 timer siden): Men tester på/for 5080 kommer først 30.01 ? Er det slik å forstå? De kommer den 29.01, heldigvis. Lenke til kommentar
Scrub Lord Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Personlig skal vurderer jeg å oppgradere fra en 3080 til en 5080/5090 (gitt at jeg får tak i ett kort), Dersom det blir 5090 vurderer jeg å undervolte den litt. På samme power draw som et 4090-nivå, ligger 5090 på en 27% økning i forhold til rå benchmarking performance. Dette vil selvfølgelig variere fra spill til spill. Uansett, dersom man reduserer power draw, for eksempel med 10%, kan man forvente en reduksjon på rundt 3-5% i ytelse. Med andre ord, øke effektiviteten. Kanskje ekstra relevant mtp EU/Energipakken og strømpriser i Norge. Endret 1 time siden av Scrub Lord Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden (endret) Scrub Lord skrev (8 minutter siden): jeg vurderer å undervolte den litt Det ville jeg også gjort, av mange av grunnene jeg har vært inne på tidligere også. Men spennende at du skal prøve å få tak i et eksemplar, da har vi en her inne vi kan skrive direkte med ang dette kortet :),håper du får tak i et. Har du bestemt deg for en bestemt "model" (alle vill jo ha FE men det er det jo få som får)?. Endret 4 timer siden av simalarion 1 Lenke til kommentar
Scrub Lord Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) 2 hours ago, simalarion said: Har du bestemt deg for en bestemt "model" (alle vill jo ha FE men det er det jo få som får)?. Hehe, å få tak i FE hadde jo vært noe. Det er det nok greit å sikte til en Zotac Solid, eventuelt ASUS TUF & lignende (Reason=Value & availability), men umulig å si på dette tidspunktet da det er usikkert hvor mange av hvert kort som blir tilgjengelig for salg den 30. Endret 1 time siden av Scrub Lord 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 4 timer siden Forfatter Del Skrevet 4 timer siden (endret) Ang AI bassert økning skal man være litt forsiktig med å klemme det for mye til brystet, som mange skriver på net nå så er det en bra tillegs features, men om kortet basserer seg for mye på dette må dere også forvente at kortet går fortere ut på dato når tyngre nye spill kommer. Det er bekreftet at om man kommer under 30 FPS så vill ikke AI bassert FPS økning være å foredra i det hele tatt.. som da igjen betyr at om kortet lener seg for mye på dette går den fortere ut på dato.. Med alle de tunge titlene som kommer nå så begynner jo jaggu også RTX 4090 å nærme seg 30 FPS, da kan ikke AI bassert FPS boost hjelpe deg, ergo kortet er "kjørt" .. Neste High end Kort takk Endret 4 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
Scrub Lord Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 1 hour ago, simalarion said: Ang AI bassert økning skal man være litt forsiktig med å klemme det for mye til brystet. Det spørs selvfølgelig på bruksområdet/oppløsning. Når det gjelder dette, hvis man har en 4080 så ser jeg ikke helt verdien i å gå for 5080 denne gangen, hovedsakelig på grunn av den lille økningen fra 4000-serien (Rasterization), samt 16 GB RAM, akkurat som forgjengeren, selv om det er GDDR7. Det skal trolig holde, men samtidig kan det bli et problem for enkelte oppgaver fremover. Endret 2 timer siden av Scrub Lord Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det er vits i en å gå for 5080 hvis man det en skaper. Lavere modeller enn det er en spøk. Fy for et krafttrekk for 5090 ved idle og for multi monitor i forhold til 4090. Effektiviteten ved last er mikroskopisk bedre, men ikke noe å juble for 27 måneder senere. Denne lanseringa er bittersøt, på grensen til meningsløs. 1 Lenke til kommentar
Methilian Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Dette blir spennende. Gikk tilfeldigvis inn på Proshop og der kunne man bestille enkelte 5080 kort allerede. Jeg valgte Klarna med betal om 30 dager så får vi se hva som skjer 😂 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 5080 og 5070Ti er de jeg har mest tro på. 5090 er blir for dyr, og høyt strømtrekk. 5070 har ulempen med 12GB vram. Endret 3 timer siden av Svein M Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) @AndersT2Det spørs om du bør skrive silikon på norsk. Det er en syntetisk polymer mens silisium er en halvmetall halvleder med fire elektronbindinger i skallet (atom). Jeg håper jeg husker riktig nå, men den ønskede egenskapene er at silisium kan dele fire elektroner. Det er lenge siden jeg studerte elektronikk. Quote Elektronparbinding er en sterk kjemisk binding mellom to atomer i et molekyl. Bindingen skyldes deling av et elektronpar mellom de to atomene i molekylet. Jeg sjekket så jeg ikke misleder noen. Det virker som jeg ikke er helt på bærtur. Quote I gruppe 4 i det periodiske system er karbon ( C ) en isolator , silisium (Si), gemanium (Ge) og tinn (Sn) kan virke som halvledere, mens bly (pB) er et metall som kan lede elektroner. Silisium (Si) har fire valenselektroner og trenger fire bindinger for å fylle valensskallet. Endret 2 timer siden av BadCat 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 9 minutes ago, Svein M said: 5080 og 5070Ti er de jeg har mest tro på. 5090 er blir for dyr, og høyt strømtrekk. 5070 har ulempen med 12GB vram. Hva nytt bringer disse du har tro på? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Proshop over ser ut til å ta forhåndsbestillinger på 2 RTX 5080, men det står ingenting om når du kan få kortene .. Eneste som har skjedd hos komplett som nevnt tidligere er at de fjernet 17 k prisen på et kort ... så 10% hjelper ikke så mye om Komplett om de uansett har tenkt å selge kortene mye dyrere en Proshop, vi får se. Endret 2 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden BadCat skrev (6 minutter siden): Hva nytt bringer disse du har tro på? Litt mer ytelse både i raster og for ray tracing Bedre DLSS (som også de andre RTX kortene også får) Multi frame generation vet jeg ikke, men det er nytt. Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden Intet nytt pleier å være godt nytt, men ikke i denne sammenhengen. Lenke til kommentar
Scrub Lord Skrevet 2 timer siden Del Skrevet 2 timer siden 17 minutes ago, simalarion said: Proshop over ser ut til å ta forhåndsbestillinger på 2 RTX 5080, men det står ingenting om når du kan få kortene .. Eneste som har skjedd hos komplett som nevnt tidligere er at de fjernet 17 k prisen på et kort ... så 10% hjelper ikke så mye om Komplett om de uansett har tenkt å selge kortene mye dyrere en Proshop, vi får se. Jeg har "radikalt" ombestemt meg og bestillt en slik. Selv om man skulle ha råd til 5090, er det mye annet man også da har råd til. Men vi får se om denne faktisk dukker opp. Selv går jeg fra en 3080 (10gb), så blir uansett en god uplift. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå