Alesis Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) I snitt 27 prosent raskere i 4k enn 4090 til den prisen??? Nei takk. Bra review fra Hardware unboxed Endret 4 timer siden av Alesis 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Ja, jeg er også skeptisk til kjøp denne gangen. Selv om regnskapet ikke er så ille: Full pris for ny GPU: Kr 33.333,- (estimat plukket ut fra tynne luften) -10% Komplett-rabatt: Kr 30.000,- - Bruktpris for RTX 4090 Suprim X: Kr 20.000,- Dvs total utgift for oppgradering: Kr 10.000,- Likevel kanskje ikke verdt det, er jeg redd. Endret 3 timer siden av Aetius 1 Lenke til kommentar
Alesis Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Aetius skrev (Akkurat nå): Ja, jeg er også skeptisk til kjøp denne gangen. Selv om regnskapet ikke er så ille: Full pris for ny GPU: Kr 33.333,- (estimat plukket ut fra tynne luften) -10% Komplett-reabatt: Kr 30.000,- - Bruktpris for RTX 4090 Suprim X: Kr 20.000,- Dvs totalt utgift for oppgradering: Kr 10.000,- Likevel kanskje ikke verdt det, er jeg redd. 4090 gikk for 15k på Finn for et par uker siden, nå har prisen skutt opp til 20k selvfølgelig... Glad jeg kjøpte i tide. 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Noe er trolig fundamentalt galt med trolig hele 5000 serien til nVidia, når 5090 dipper under 4090 i noen tester. Watt forbruket er og temmelig heftig, selv om kjøleren klarer kjøle kortet. Prisen på 5090 er altfor høy mot 4090, som allerede var altfor høy. 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 3 minutes ago, Alesis said: 4090 gikk for 15k på Finn for et par uker siden, nå har prisen skutt opp til 20k selvfølgelig... Glad jeg kjøpte i tide. Man vet ikke om det var kort som var brukt til mining... Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 1 minute ago, JarleGutt said: Man vet ikke om det var kort som var brukt til mining... 4090 har ikke eksistert i en tid der gpu mining har lønnet seg en eneste dag. Så ikke umulig, men lite trolig. 2 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Aetius skrev (11 minutter siden): Ja, jeg er også skeptisk til kjøp denne gangen. Selv om regnskapet ikke er så ille: Full pris for ny GPU: Kr 33.333,- (estimat plukket ut fra tynne luften) -10% Komplett-reabatt: Kr 30.000,- - Bruktpris for RTX 4090 Suprim X: Kr 20.000,- Dvs totalt utgift for oppgradering: Kr 10.000,- Likevel kanskje ikke verdt det, er jeg redd. Om du først er med der at du har et nVidia High end kort fra før hadde jeg ikke vært i tvil, selg RTX 4090 å kjøp RTX 5090 om du har minimium 1000W kvalitet PSU (som jeg antar du har). Grunnen er at kortet du sitter på nå er veldig ettertraktet, not so much når RTX 6090 Slippes, da blir gapet større Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 7 minutes ago, simalarion said: Om du først er med der at du har et nVidia High end kort fra før hadde jeg ikke vært i tvil, selg RTX 4090 og kjøp RTX 5090 om du har minimium 1000W kvalitet PSU (som jeg antar du har). Grunnen er at kortet du sitter på nå er veldig ettertraktet, not so much når RTX 6090 Slippes, da blir gapet større Det er selvsagt en betraktning å ta med, men en annen er at jeg ikke vet om jeg fortsatt har jobb og inntekt. Jeg har etterlønn og feriepenger ut juni, men deretter er det NAV om jeg ikke får ny jobb innen det. Og da er det ikke sikkert det er så smart å blåse penger på en 5090 (selv om det "bare" er ti lapper totalt sett). Endret 3 timer siden av Aetius Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 1 minute ago, Aetius said: Det er selvsagt en beytraktning å ta med, men en annen er at jeg ikke vet om jeg fortsatt har jobb og inntekt. Jeg har etterlønn og feriepenger ut juni, men deretter er det NAV om jeg ikke får ny jobb innen det. Og da er det ikke sikkert det er såp smart å blåse penger på en 5090 (selv om det "bare" er ti lapper totalt sett). Å klare få fatt i et 5090 kort ved launch er LITEN, da det er rapportert SVÆRT få kort tilgjengelig. Og deretter går prisen enda mer opp, så da blir det enda verre regnestykke. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Alesis skrev (33 minutter siden): 4090 var en større oppgradering fra 3090 enn 5090 fra 4090. Trodde den skulle være bedre. Blir ikke kjøp.eg... Hoppet fra 3090 til 4090 var uvanlig stort visstnok. Rundt 81 % i følge JayzTwoCents. Normalen har vært på 25 %, mens det nå i snitt er på 32,5 % (varierer mellom alt fra 25-40 % avhengig av hvilket spill). Var egentlig ganske sikker på at det ble 5090 på meg, men vurderer enten å beholde 4070 Ti Super, eller gå for 5080. Med tanke på dårlig tilgang på kort, så blir det vel uansett ikke oppgradering med det første. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) 1 hour ago, JarleGutt said: Å klare få fatt i et 5090 kort ved launch er LITEN, da det er rapportert SVÆRT få kort tilgjengelig. Og deretter går prisen enda mer opp, så da blir det enda verre regnestykke. Er ikke så farlig om jeg FÅR kortet med en gang, bare jeg får lagt inn bestillingen før rabattkoden utgår på dato. Hvis jeg gidder, da. Problemet er at jeg sliter (for andre året på rad) med å finne noe å bruke rabattkoden på. Komplett er jo minst 10% dyrere enn alle andre på det aller meste uansett, så det har liten eller ingen hensikt å bestille fra dem uansett. Komplett Club var verdifull for noen år siden, men de ssiste 3-4 årene har det bare vært nesten verdi løst drit. Unntaket er gratis ekspresslevering fra Portebuddy, men det er også eneste grunn til at jeg gidder. Endret 2 timer siden av Aetius Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Hardware Unboxed er inne på det i deres review, som er den veldig lite snakket om elefanten i rommet med 5000 serien til nVidia. De har ikke kommet med noen ny generasjon eller lavere NM, så det de har gjort er å ta et 4090 kort og bare lagt til flere cores/cudas/VRAM. Så dette er ikke en ny generasjon slik jeg har skjønt det, det er som HU sier; 4090 TI. Korriger meg om jeg tar feil... 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 3 timer siden Forfatter Del Skrevet 3 timer siden Aetius skrev (6 minutter siden): Unn taket er gratis ekspresslevering fra Portebuddy, men det er også eneste grunn til at jeg gidder. Nettopp, bestilte RTX 4090 av Komplett i går & PorterBuddy express levering gratis, det var meldt Regn i dag men tror du F*** ikke skjeben vill det slik at det snør noe inn i ****** da :)... Så jæskla Typisk, det blir ikke lett for dem å levere i dag, vanligvis må jeg vente en dag eller to ekstra når det blir som i dag (De har ofte veldig mye å gjøre i Olso også) Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Det kommer så få kort, at jeg regner med at selv med de prisene så er det folk som har mer penger enn vett, så de blir solgt. Men i det store og hele vil nok 5090 serien aldri komme opp i den populariteten som 4090 hadde, om ikke prisene raser da. Som jeg skrev en del poster før; enten kjøper man dette om man bare MÅ ha det råeste, eller om man er fanboy. Ellers er det ikke noen fornuft i å kjøpe 5090 når det til og med i noen spill blir slått av 4090. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 6 minutes ago, Parelii said: I helv... Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Er det virkelig slik at det er omtrent ingen 4090 kort i butikker i Norge til salgs?.. 1 Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden (endret) Jeg betalte 21.771,- for mitt RTX 4090 Suprim X, så hvis jeg kan selge det for 20.000 brukt har det ikke kostet meg mye å "leie" det i to år. Endret 3 timer siden av Aetius 1 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden 10 minutes ago, JarleGutt said: Det kommer så få kort, at jeg regner med at selv med de prisene så er det folk som har mer penger enn vett, så de blir solgt. Men i det store og hele vil nok 5090 serien aldri komme opp i den populariteten som 4090 hadde, om ikke prisene raser da. Som jeg skrev en del poster før; enten kjøper man dette om man bare MÅ ha det råeste, eller om man er fanboy. Ellers er det ikke noen fornuft i å kjøpe 5090 når det til og med i noen spill blir slått av 4090. Seriøst, uten at jeg skal se gjennom div videoer, mener nVidia virkelig at 5000 serien er en ny 'generasjon'? Tilfelle hvorfor mener de det? Etter det som blir sagt er det bare en større 4090. Og det er rart at så langt har jeg bare hørt HU si dette. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Quote 4090 Ti ... I mean 5090 Hardware Unboxed. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå