Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

For min del endte det med at jeg etter 20 år med Intel + Nvidia går over til AMD. Nvidia har hatt for mange problemer med både 40xx- og 50xx-serien (for ikke å snakke om prisene), og Intel har vært helt ute å kjøre hva ytelse og egne problemer angår.

Så jeg kjøpte et Asrock RX 7900 XTX Taichi White i går.
https://www.proshop.no/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-Taichi-White-OC-24GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/3172672

Hadde ikke tenkt å bygge ny PC ennå, men så usikkert som markedet er nå med priser og tilgjengelighet så turde jeg ikke vente til tidligst neste år med å se meg om etter noe nytt som har vært planen.

Pr. nå regner jeg med det blir 7900 XTX + 9800X3D i den nye og lager meg en ren spillmaskin, og selger nåværende RTX 3080 til fordel for et dårligere kort (brukt RTX 2070 - RTX 3060) og bruker det som blir den gamle maskinen til underholdning og spill som ikke krever så mye.

Kunstige funksjoner (AI / oppskalering / RT / DLSS / FSR etc.) har aldri interessert meg, og jeg synes ikke 9070 XT yter godt nok som verdig oppgradering i de mer krevende spillene jeg spiller. Jeg gjør også sporadiske ting ved siden av som liker VRAM (EDIT:) så jeg ønsker mer enn bare 16 GB (9070 XT / RTX 5080).

Tok kontakt med Proshop angående prisen, men de kunne ikke gi prisavslag. De kunne heller ikke hjelpe med å forklare hvorfor prisen har gått såpass opp. Jeg la ved skjermbilde av prisen deres for ett år siden.

EDIT:
Nizzen, du kan gjerne dekke mellomlegget hvis du vil. Skjønner ikke hvorfor du finner det tydeligvis så morsomt at jeg forteller hva jeg har kjøpt og forklarer hvorfor. Ikke så mye jeg kan gjøre med hva prisen var før. Men send meg en PM så kan jeg fortelle deg hvordan du kan sende meg 1800 Kr.

Endret av PaladinNO
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, PaladinNO said:

For min del endte det med at jeg etter 20 år med Intel + Nvidia går over til AMD. Nvidia har hatt for mange problemer med både 40xx- og 50xx-serien (for ikke å snakke om prisene), og Intel har vært helt ute å kjøre hva ytelse og egne problemer angår.

Så jeg kjøpte et Asrock RX 7900 XTX Taichi White i går.
https://www.proshop.no/Grafikkort/ASRock-Radeon-RX-7900-XTX-Taichi-White-OC-24GB-GDDR6-RAM-Grafikkort/3172672

Hadde ikke tenkt å bygge ny PC ennå, men så usikkert som markedet er nå med priser og tilgjengelighet så turde jeg ikke vente til tidligst neste år med å se meg om etter noe nytt som har vært planen.

Pr. nå regner jeg med det blir 7900 XTX + 9800X3D i den nye og lager meg en ren spillmaskin, og selger nåværende RTX 3080 til fordel for et dårligere kort (brukt RTX 2070 - RTX 3060) og bruker det som blir den gamle maskinen til underholdning og spill som ikke krever så mye.

Kunstige funksjoner (AI / oppskalering / RT / DLSS / FSR) har aldri interessert meg, og jeg synes ikke 9070 XT yter godt nok som verdig oppgradering i de mer krevende spillene jeg spiller. Jeg gjør også sporadiske ting ved siden av som liker VRAM.

Litt synn at den kostet 12199kr for et år siden 😅

• Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett hvor bra et kort er så synes jeg personlig at det blir litt for dumt å betale 13k for et kort som allerede er "utdatert". 

Ja kortet yter nok bra, men en kjøper fortsatt forrige generasjon her. 

Er du litt på og sjekker rundt forbi så kan du fort finne et 5080 til noen få tusen mer (demo kort, FE eller lignende) 

Lenke til kommentar
1 hour ago, MrMidget said:

Uansett hvor bra et kort er så synes jeg personlig at det blir litt for dumt å betale 13k for et kort som allerede er "utdatert". 

Ja kortet yter nok bra, men en kjøper fortsatt forrige generasjon her. 

Er du litt på og sjekker rundt forbi så kan du fort finne et 5080 til noen få tusen mer (demo kort, FE eller lignende) 

Jeg fikk en 5080 solid oc demo fra komplett til under 15, og det overklokker noe vanvittig. Definitivt et lang smartere og mer fremtidsrettet valg i denne prisklassen. Forrige generasjon amd vil eks få katastrofal bruktpris når neste generasjon kommer om et par år.

• Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Bruker-394945 said:

Blir feil å kalle 7900 XTX utdatert. Vi snakker ytelse 5-10% under 5080, som i praksis er 10 fps i krevende 4k spill. Bare to kort klart over i ytelse,  4090 og 5090 er eneste som gir en viss mening å oppgradere til fra 7900 xtx, men til en helt annen kostnad.

7900 xtx->5080 er same-same

Nei det er det ikke. Stikkord cuda og raytracing og resell-value.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (47 minutter siden):

Jeg fikk en 5080 solid oc demo fra komplett til under 15, og det overklokker noe vanvittig. Definitivt et lang smartere og mer fremtidsrettet valg i denne prisklassen. Forrige generasjon amd vil eks få katastrofal bruktpris når neste generasjon kommer om et par år.

You are welcome :D 

Bruker-394945 skrev (7 minutter siden):

Blir feil å kalle 7900 XTX utdatert. Vi snakker ytelse 5-10% under 5080, som i praksis er 10 fps i krevende 4k spill. Bare to kort klart over i ytelse,  4090 og 5090 er eneste som gir en viss mening å oppgradere til fra 7900 xtx, men til en helt annen kostnad.

Derfor jeg sa "utdatert"
Det er ikke utdatert, men det er fortsatt forrige generasjon. Og det er der det stopper for meg å benytte såpass mye penger på noe som allerede er forrige generasjon 

Det går egentlig på det aller meste for min del. Kjøper jeg noe nytt til slike priser så vil jeg at det skal være det nyeste på markedet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bruker-394945 said:

image.thumb.png.787737c80321496b623681ef17335cf0.png

image.thumb.png.9b94ee35ecdda5f5316b47bdd744f32f.png

Tja, ville ikkje hatt verken 5080 eller 7900 xtx :p

Skal sies at 5080 bruker mindre strøm OG yter bedre, så da er det vanskelig å se "value" av 7900xtx. Spesielt når 7900xtx får klassikeren AMDip i noen spill :p  Altså cachen blir full, og den må loade...

Bruktprisen på AMD skjermkort i forhold til nVidia er også ekstrem lav, noe som et stort minus, selv om skjermkortet er billigere nytt enn 5080.

Endret av Nizzen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (11 timer siden):

Komplett sitter fremdeles med masse kraftig overpriset 5090 som tydeligvis ikke selges i det hele tatt. Noen tro på at de vil justere prisene etterhvert eller skal de støve ned i hyllene?

Elkjøp har fremdeles flere Gigabyte Aorus på lager, som er kanskje den beste vanlige (dvs. ikke vannkjølt) 5090-modellen; i hvert fall vel så bra som Suprim og Astral. Tydelig at ting har roet seg nå.

5090-markedet er ikke SÅ stort, men Komplett gjorde sitt beste for å forverre et opphetet marked med høye priser, og det klarte de.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Adrgha said:

Mon tro når man kan forvente nye 5090 FE-drop? Begynner å bli ganske lenge siden nå...

Forrige i norge var 26/3. Etter dette har kun polen hatt dropp så enten får usa alt, ellers bør noe snart komme.

Lenke til kommentar

Som jeg skreve her forrige ,,,  tipsere fra bilibili kinesere og singapor,thai,, folk som  jobbe i nvidia,,,

IKKE vente bedre situasjon til jul 2025 .. og hele 50xx generasjon bli ikke nok korter i hele verden...  kinesere tipser skreve -bare i south korea og japan marked, magler nesten 100tusen forselige typer av 50xx ... og resten av verden?? pffff ikke  sjans! også Kina bli suger alt mulig ,,milion korter ikke problem til kinese marked,, 

nvidia dele chiper til mere rimelig server AI marked,,, a pisse på resten av verden kundene.. tjene masse ,, trenger ikke "gamere " eller vanlig kunder,, de fant ny "perpetum mobile" på penger, " AI" 

bare håp er huawei ...og endre...kan change world, 

Lenke til kommentar
16 minutes ago, YøZ78 said:

Som jeg skreve her forrige ,,,  tipsere fra bilibili kinesere og singapor,thai,, folk som  jobbe i nvidia,,,

IKKE vente bedre situasjon til jul 2025 .. og hele 50xx generasjon bli ikke nok korter i hele verden...  kinesere tipser skreve -bare i south korea og japan marked, magler nesten 100tusen forselige typer av 50xx ... og resten av verden?? pffff ikke  sjans! også Kina bli suger alt mulig ,,milion korter ikke problem til kinese marked,, 

nvidia dele chiper til mere rimelig server AI marked,,, a pisse på resten av verden kundene.. tjene masse ,, trenger ikke "gamere " eller vanlig kunder,, de fant ny "perpetum mobile" på penger, " AI" 

bare håp er huawei ...og endre...kan change world, 

Dette var fullstendig uleselig. Skriv på eget språk og bruk for eksempel ChatGpt til forståelig oversettelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...