Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Ok, det var Astral LC som de ikke får solgt i USA, det som kommer i små drypp overalt i Norge nå om dagen:
https://www.techradar.com/computing/gpu/theres-suddenly-tons-of-nvidia-rtx-5090-gpu-stock-on-the-shelves-of-one-us-retailer-probably-because-no-one-wants-to-buy-at-nearly-double-the-launch-price

Håpet det var Andre modeller også som ble liggende (?) ... er muligens på tide at jeg gir opp, LC versjoner til 40K .. nei takk

Noen som nevner på at det komplett sitter på (i alle fall 100+ kort) kan være dedikerte kort til Ferdig bygg men det vet jeg ingenting om, da burde faktisk komplet informert om det på siden deres for å stoppe spekulasjoner.

Videoannonse
Annonse
25 minutes ago, simalarion said:

Ok, det var Astral LC som de ikke får solgt i USA, det som kommer i små drypp overalt i Norge nå om dagen:
https://www.techradar.com/computing/gpu/theres-suddenly-tons-of-nvidia-rtx-5090-gpu-stock-on-the-shelves-of-one-us-retailer-probably-because-no-one-wants-to-buy-at-nearly-double-the-launch-price

Håpet det var Andre modeller også som ble liggende (?) ... er muligens på tide at jeg gir opp, LC versjoner til 40K .. nei takk

Noen som nevner på at det komplett sitter på (i alle fall 100+ kort) kan være dedikerte kort til Ferdig bygg men det vet jeg ingenting om, da burde faktisk komplet informert om det på siden deres for å stoppe spekulasjoner.

Er ikke så mye å spekulere i, om du går inn på konfigurer pc på disse komplett pc'ene så finner du ca 200 5090 kort på lager, mens om du leter frem bare kortet så får du ikke kjøpt, i tillegg til at de legger på ca 5000 kroner på prisen for og kompensere for at mange har klubb avtale på 10%.

komplett kan dra nord og ned med den scalper praksisen sin. Kommer ikke til og handle med dem mere.

• Liker 3
  • Hjerte 1
simalarion skrev (34 minutter siden):

Jeg tror vi må omdøpe Komplett til Komplott snart.. 😅 De har i hvert fall mistet meg som kunde.

Seriøst, hvorfor ikke beholde 4090-kortet ditt til neste generasjon? Det er mer enn kraftig nok for dagens spill. CPU-begrensing er et vel så stort problem for tiden, med alle disse uoptimaliserte UE5-spillene som slippes. 

Hadde jeg fremdeles hatt mitt Suprim 4090, så hadde jeg ikke giddet med 5090 for å være ærlig. Den viktigste nyheten i år er DLSS 4 Transformer IMO, og den fungerer like bra på 4090. Multi frame generation er mest nonsens, du får bare mer latency og visuelle feil.

Endret av Peter Johansen
  • Innsiktsfullt 2
5 minutes ago, Adrgha said:

FE koster 26 990,- nå etter prisjusteringen, og må kunne sies å være et rasende godt kjøp i dagens marked. Det er også derfor veldig vanskelig å få tak i... 

proshop gir alle disse til boter mens vi mennesker sitter fast i bot kontrollene. Toppen av ironi..

• Liker 2
iJiN skrev (9 timer siden):

Er ikke så mye å spekulere i, om du går inn på konfigurer pc på disse komplett pc'ene så finner du ca 200 5090 kort på lager, mens om du leter frem bare kortet så får du ikke kjøpt, i tillegg til at de legger på ca 5000 kroner på prisen for og kompensere for at mange har klubb avtale på 10%.

komplett kan dra nord og ned med den scalper praksisen sin. Kommer ikke til og handle med dem mere.

Komplett salg av kort og Komplett sin avdeling for å bygge PCer er mest sannsynlig 2 forskjellige "bedrifter" i bedriften, og kjøper inn som 2 forskjellige bedrifter fra leverandørene. Og det er ikke så enkelt å flytte ting i mellom disse som man kanskje skulle tro. At de får tildelt kort til hver avdeling, og den ene ikke selger, så får de nok ikke gjort så mye. De må da eventuelt selge fra den ene delen til den andre, og da vil prisen gå mer opp.

Fra Proff.no: https://www.proff.no/organisasjon/komplett-as/sandefjord/datamaskiner-og-utstyr/IG7LDDU009N

Komplett Services = Ferdig bygde PCer, og Komplett Distribusjon er salg av komponenter hvis jeg ikke gjetter feil. Hvis de ikke er så store på bedriftsmarkedet at Services er kun den delen. Omsettning for henholdstvis 5,3 og 4 mrd. hver seg.

Eneste måten å få Komplett til å slutte med sin praksis å overprise kortene på, er å ikke handle derifra, selv om de er eneste som har kort inne. Samme måte å få Nvidia til å få ned prisen, kjøp AMD, selv om man taper noe ytelse, eller vent til prisene kommer ned på normalt nivå.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
Dr.Johnsen skrev (3 timer siden):

Screenshot2025-04-01051327.thumb.png.cadf44599c89939ba8c6186cbca54ded.png

Samme korte komplett nylig solgte for host host 39990 selges for nesten riktig pris på tysk amazon 🥱

https://www.amazon.de/-/en/GeForce-RTXTM-5090-Triple-Graphics/dp/B0DTJF8YT4

Tyske Amazon er også en av de få vi kan bestille fra, denne ender på 35 K da er Vat ink + frakt.

Edit:
Komplett (igjen): På deres ferdig bygde PC må du betale +600 kr MER om du bytter ut dette kortet med Rog Astral OC:
image.png.2aa8ed1b1398106e56b16b302de51016.png

hehe OK.. Disse Gainward kortene er helt på trynet priset.

Endret av simalarion
1 hour ago, AndersT2 said:

Samme måte å få Nvidia til å få ned prisen, kjøp AMD

Hadde gjerne foretrukket å kjøpe AMD, men de har fortsatt veldig mangedriver problemer. Kameraten min kjøpte en RX 7800 XT nå nylig og han har hatt utrolig mange problemer med den. Han har prøvd absolutt alt som er anbefalt, men ingenting har hjulpet så langt. Jeg kjenner noen andre som også har lignende driver problemer med deres AMD GPUer, men ikke like ille.

Praksisen til Nvidia er helt elending, men det finnes desverre ikke mange alternativer. Jeg kjøper heller et overpriset skjermkort som fungerer rett ut av boksen istedenfor å måtte bruke masse tid på å feilsøke med en AMD GPU.

Endret av V4_Rusty
V4_Rusty skrev (17 minutter siden):

Hadde gjerne foretrukket å kjøpe AMD, men de har fortsatt veldig driver problemer. Kameraten min kjøpte en RX 7800 XT nå nylig og han har hatt utrolig mange problemer med den. Han har prøvd absolutt alt som er anbefalt, men ingenting har hjulpet så langt. Jeg kjenner noen andre som også har lignende driver problemer med deres AMD GPUer, men ikke like ille.

Praksisen til Nvidia er helt elending, men det finnes desverre ikke mange alternativer. Jeg kjøper heller et overpriset skjermkort som fungerer rett ut av boksen istedenfor å måtte bruke masse tid på å feilsøke med en AMD GPU.

Har hatt null driverproblemer med mitt 9070 XT så langt. Syns software-en er mye bedre og mer intuitivt enn Nvidia control panel / GeForce Experience også. Men nå byttet jeg fra et 1080 Ti så det kan hende ting har endret seg på den fronten hos Nvidia også. 

Endret av Tobeass

Nvidia har selvfølgelig driver problemer også, men med AMD så skjer det oftere og problemene er værre utifra min erfaring. Er veldig anekdotisk, men alle jeg kjenner som har AMD GPU har hatt mange problemer med sine drivere. Har ikke hørt om noen driver problemer fra folk jeg kjenner med Nvidia GPU.

Folk burde kjøpe den GPUen de tenker er best, men personlig så holder jeg meg langt unna AMD GPUer. Jeg hadde heller kjøpt en Nvidia GPU med litt dårligere ytelse eller en som koster litt mer istedenfor.

V4_Rusty skrev (2 minutter siden):

Nvidia har selvfølgelig driver problemer også, men med AMD så skjer det oftere og problemene er værre utifra min erfaring. Er veldig anekdotisk, men alle jeg kjenner som har AMD GPU har hatt mange problemer med sine drivere. Har ikke hørt om noen driver problemer fra folk jeg kjenner med Nvidia GPU.

Folk burde kjøpe den GPUen de tenker er best, men personlig så holder jeg meg langt unna AMD GPUer. Jeg hadde heller kjøpt en Nvidia GPU med litt dårligere ytelse eller en som koster litt mer istedenfor.

Da er det bare Google om du vill høre om dem, Nå ved RTX 50XX release var det faktsk Black Screen, første treff  - https://www.tomshardware.com/pc-components/gpu-drivers/game-developers-urge-nvidia-rtx-30-and-40-series-owners-rollback-to-december-2024-driver-after-recent-rtx-50-centric-release-issues -

Men vi dropper driver problemer i denne tråden, det er nok info om dette andre steder ...

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...