Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (15 timer siden):

Er mulig at det jeg nå skriver er helt obvious for dere, men for meg som har konstant underskudd av søvn, er det ikke det, og måtte sjekke litt før jeg kunne lande denne ballen.

TechPowerUp sammenligner alle modellene de har tilgang til/testet, og tester de opp mot hverandre, feks ved samme load/fan speed etc. Når de gjør de så ser man at det bare er små forskjeller på temps, når de testes med samme load/dba/vifte fart. På bildet over ser det ut som om XFX og Asus har MYE bedre kjølere enn de andre, noe de trolig ikke har. Legg og merke til at Asus og XFX sine vifter går på høyere hastighet enn de andre, som trolig er grunnen. Dette kan man jo manuelt justere selv, så det er ikke en faktor (om man ikke bare kjører alt på default hele tiden).

Den andre konklusjonen er at topp modellene til alle merkene TPU har testet overklokker/autoklokker høyere enn de lavere modellene. Om dette er pga struping i BIOS, tilgang til watt, eller bedre binning vet jeg ikke. Så ja, det har noe å si å ha topp modellene, i hvertfall modeller som har mer enn 2 x 8pins, om man vil ha maks performance for det en 9070 XT klarer.

Så det som da gjenstår som kriterier er andre ting enn default temps.

En ting som trekker opp for Asus, Powercolor, Saphire og et par(?) XFX modeller er at de bruker paste-pads og ikke vanlig paste mellom GPU og kjøler. Regner ikke med dette er en stor sak for 9070 XT, men pump out av kjøle pasta var et problem på 7900 XTX og også tidligere modeller AMD der GPU core ikke er helt jevn.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18eQRucHX41A-O4OsoV96Qw2gFw1Qs2N7f6qQQs3kXx4/htmlview#

ASUS Discusses Addition of Radeon RX 9070 Series to TUF Gaming & PRIME Portfolios | TechPowerUp

Å ha paste-pads høres fristende ut. Det er viktig at kjøling virker over flere år.

Lenke til kommentar
1 hour ago, eaiversen said:

Vent, solgte komplett.no flere av dette kortet dagen etter lansering til 1 771 kr mer? Jeg mistenker at komplett.no feilpriset denne til 8 419 kr ettersom det er en OC versjon. Det at prisene har økt på tvers av modellene virker uansett å bekrefte ryktene om at MSRP på 599 USD kun var en imaginær utsalgspris subsidiert av AMD til lanseringsdagen. Det vil ta lang tid før vi ser de prisene igjen, om i det hele tatt.

Det er pga en del kort var sponset pris på og skulle selges til MSRP. Om alle kortene var det og komplett snytte oss, eller om bare et begrenset antall var sponset vet vi ikke. Det var ikke en feil. Sammer skjedde hos Proshop og ogås i hele verden.

AMD/AIB partnerne må fikse opp, fordi AMD har konfirmert 2 ganger minimum på Twitter at det skal fortsatt være kort til MSRP tilgjengelig, ikke bare ved release.

Lenke til kommentar

Nå står min ASUS RX 9070 XT Prime OC som reservert på lager hos komplett ! Kjempe, jeg trodde det kom til å ta lang tid, siden over 200 kjøote samme kort, å jeg var sent ute. Det kan jo tyde på god tilgang på kort. Håper det blir god tilgang på kort til msrp.

Hadde egentlig tenkt meg en RTX 5070 TI, men sånn som tilgjengelighet og prisene er, så er det like greit med en 9070 XT. Nå håper jeg bare jeg ikke blir skuffet over drivere eller FSR. Vi får se 🤭

• Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (20 timer siden):

@lucky666 - Elkjøp skulle jo satse veldig på PC bygging nå men det der er jo ikke akkurat et godt frieri til oss?, jeg vill i alle fall holde meg unna (Elkjøp har vell så å si ikke hatt 1 kort med MSRP pris etter hva jeg har sett (?) ).

Synes tross alt Komplett ikke har vært så aller værst under denne release å med det trykket på hardware om dagen + hvor mye Komplett sliter ellers med webshoppen sin så kan det være vi får Gamle Gode komplett tilbake som når de startet! hehe (altså kun PC Hardware), men Neppe

For de som ikke er stein gamle så startet Komplett med en liten butikk i Sandefjord som kunn hadde PC hardware, de hadde mye mer peil å solgte mye billigere hardware en alle andre via Bulk (fikk de rett i en anti elektrisk pose), det var Kø rundt kvartalet for å få kjøpt noe i den butikken

Begynner å bli en stund siden ja 😅

image.thumb.png.da97deb850260339fc4639ce09d44791.pngTror kanskje jeg hadde noen tidligere bruker også 😛

Startet kjøpe og bygge selv rundt t-bird 850mhz era (blyant trikset var pure gold 😅)

Endret av Ola Norman
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Så prisen på 9070 xt prime OC ble satt opp til 10k+ etter release? Det er jo helt tullete prising i så fall. Da vil jeg tro de fleste heller går for en 5070 ti. AMD bør sette grenser på dette her, ellers vil de jo bare miste enda mer kunder. De ligger jo allerede på 10%. Idioti.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Undified skrev (2 minutter siden):

Så prisen på 9070 xt prime OC ble satt opp til 10k+ etter release? Det er jo helt tullete prising i så fall. Da vil jeg tro de fleste heller går for en 5070 ti. AMD bør sette grenser på dette her, ellers vil de jo bare miste enda mer kunder. De ligger jo allerede på 10%. Idioti.

Ja, for det er så mange 5070ti tilgjengelig til sammenlignbare priser :) 

På komplett ligger 5070ti ute til 14.000 (40% mer)

Endret av wampster
Lenke til kommentar

Problemet med å selge kort til MSRP pris hvis markedet er villig til å betale mye mer er at salget går til scalpers. Jeg vil tro at etterhvert så vil produksjon dekke etterspørsel og prisene kommer ned der AMD vil de skal være. Det er riktig at AMD krever at noen kort selges til MSRP.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

I dag klarte jeg å kjøpe Ferdig bygget RTX 5090 PC godt under 40 K ved å fjerne OS - Strømforsyning + kun legge til de mest "u-brukelige" delene jeg kunne finne, så billigere en alle scalper prisene på Finn .. Det er nok pga Dollar kursen svekker seg (i Nok favør) at stadig prisene blir bedre + at jeg fant ut i dag at man kan fjerne OS helt fra ferdig bygg PC på Komplett..

Men jeg misliker sterkt å selge ting (selger derfor stort sett til knall priser til venner/familie eller lar det gå i arv) i fare for å komme i kontakt med den type mennesker man ikke orker å forholde seg til, som det dessverre er en del av.. Derfor så kvier jeg meg veldig for å kjøpe  Kabinett - HK - svak Ramm - SSD med lav kapasitet bare for å komme til et RTX 5090, men fortsatt bedre en å kjøpe far ***** scalper på finn

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
57 minutes ago, simalarion said:

I dag klarte jeg å kjøpe Ferdig bygget RTX 5090 PC godt under 40 K ved å fjerne OS - Strømforsyning + kun legge til de mest "u-brukelige" delene jeg kunne finne, så billigere en alle scalper prisene på Finn .. Det er nok pga Dollar kursen svekker seg (i Nok favør) at stadig prisene blir bedre + at jeg fant ut i dag at man kan fjerne OS helt fra ferdig bygg PC på Komplett..

Men jeg misliker sterkt å selge ting (selger derfor stort sett til knall priser til venner/familie eller lar det gå i arv) i fare for å komme i kontakt med den type mennesker man ikke orker å forholde seg til, som det dessverre er en del av.. Derfor så kvier jeg meg veldig for å kjøpe  Kabinett - HK - svak Ramm - SSD med lav kapasitet bare for å komme til et RTX 5090, men fortsatt bedre en å kjøpe far ***** scalper på finn

Hvilken pc tok du utgangspunkt i?

Lenke til kommentar
simalarion skrev (1 time siden):

Sitter ikke du på et 4090? Tenker forsyningssituasjonen må bedre seg på sikt. Prøver å holde motet oppe og fortsetter ventingen heller enn å kjøpe ventepølsekort, selv om jeg hadde 9070 XT Pulse i handlekurven hos Komplett på torsdag. Hater å holde på med kjøp og salg via Finn.

/i-landsproblemer.

Lenke til kommentar
Mumriken skrev (1 time siden):

Hvilken pc tok du utgangspunkt i?

https://www.komplett.no/product/1318979/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-i370-rgb-rtx-5090-edition?queryid=6ed6d551f183cfea10e5ade37f5ed9ee&sort=None

image.thumb.png.f117715694479221f78230043d63e781.png

Edit: Som jeg skriver i forrige post, du må fjerne alt du kan fjerne + velge alt det "dårligste" for å komme ned til minimium prisen her

Endret av simalarion
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, simalarion said:

Ja de ferdig PCene er det ikke så gal pris på nå. Om du vil ha astral oc så får du en ekstra god pris også. 

Hovedproblemet er at det står lang produksjonstid. Sikkert pga de selger en hel haug av sånne komplett PCer nå. Eller har det alltid vært så lenge? "produksjonstid 9-10 virkedager". 

Endret av ili
Lenke til kommentar
wampster skrev (4 minutter siden):

Jeg får opp den linken med prisen 59.999.

Vet ikke om de har hevet prisen eller om det er noe annet som har skjedd/jeg har gjort noe annerledes?

Du må endre valgene på utstyr så kommer du omtrent dit.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (23 minutter siden):

Du må endre valgene på utstyr så kommer du omtrent dit.

Ja, jeg skriver jo omternt nøyaktig hva man må gjøre for å komme ned til ca 38 k der jeg nevner det først, på denne siden litt lenger opp, så trenger ikke "bla" bakover heller.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Det er kun 1 Volt regulator på RTX 5090 så problemet som oppstod tidligere var at kun 1 ledning av tolv ble brukt, å da RTX 5090 ikke har mer en 1 volt regulator så blir det varmt (det har tidligere nVidia kort hatt så gud vet hva de holder på med når de bare bruker 1 på RTX 5090). Høres ut som dette er tilfellet her også, simpleste metoden å sjekke på er å sette på "furball" og kjenne på 1 og en ledning om 2-3 er glo varme å resten kalde har man et problem (med kablen altså, igjen dette burde RTX 5090 stoppet slik at kablen ikke kunne bli brukt ved å ha mer en 1 volt regulator)..

Så det er jo enda et problem med RTX 5090 da, at de bare har 1 Volt regulator slik at kortet da ikke klarer å dedektere om strømmen kommer via 1 eller alle kablene

Se fra 14:02

Se fra 14:02 - her blir kun 2 kabler brukt å siden RTX 5090 ikke bryr seg om det så blir det varmt, der det gikk virkelig galt gikk alt mellom 1 kabel som førte til brann i begge ender.

Edit: Skrev flere åpenbare feil først som måtte endres ...

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (3 timer siden):

https://www.komplett.no/product/1318979/gaming/gaming-pc/gaming-pc-stasjonaer/komplett-pc-epic-gaming-i370-rgb-rtx-5090-edition?queryid=6ed6d551f183cfea10e5ade37f5ed9ee&sort=None

image.thumb.png.f117715694479221f78230043d63e781.png

Edit: Som jeg skriver i forrige post, du må fjerne alt du kan fjerne + velge alt det "dårligste" for å komme ned til minimium prisen her

Æsj, trodde jeg hadde funnet et smutthull her et øyeblikk med dette tipset, men det går tilsynelatende ikke an å fjerne PSU når man tar utgangspunkt i en versjon med 5070 TI eller 5080. En kurant 1000W strømforsyning er det eneste jeg har fra før når jeg skal begynne på en ny build nå, må bare få landa på et grafikkort.

Hiver meg på litt her (har skumma gjennom tråden, beklager om det er diskutert tidligere), tror dere at 5070 ti og 5080 blir tilgjengelige igjen til rundt "msrp" slik en del kort enda er priset hos f.eks. Proshop, eller er det bare tull? Står jo at de aktuelle modellene er bestilte, men det ville vært relativt irriterende om de skulle skru opp prisene så snart de kommer inn på lager. Koster vel 3-5K mer per nå om man vil ha noe snarlig.

Føler meg før øvrig tvunget til å gå for Nvidia da jeg primært ønsker oppgradering til andre formål enn spilling, håper noen kommer på banen og utfordrer når det kommet til områder som 3D-modellering/rendering snart.  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...