Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Ganske overrasket at ikke markedet er mer mettet om dagen, men om nå Overpriset (i forhold til i går) Prime OC lagret blir tømt på Komplett nå så ser det jo bedre ut for scalpers igjen Sukk.. trodde dette skulle bli liggende med 50+ i dag, så mye som gikk ut i går ??

image.thumb.png.b99bab6dcfed77a89de3729cd16806cf.png

Ganske trist ... Men Tydelig at Gaming Hobby via Pc har fått seg et skikkelig løft igjen de siste to årene, er det RGB Lysene tro 🤪

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til info så klaret ikke RTX 4090 Wukong på 4K med Cinematic på, det dropper ned på 37 fps på det minste (det stemmer når jeg sjekker tester nå). Om jeg da har på FrameGenerating blir det skikkelig Glitching (som det gjør når raster fps går under 60). Jeg kan sette RTX 4090 kortet mitti OC mode å det hjelper noe men summ summarum så knekker Wukunk RTX 4090 om man setter alt på fult i 4K. Det vi trenger her er altså Raster ytelse allerede nå på 4090 RTX

RTX 5090 har jo noe bedre Raster men det som er virker skviset inn med tanke på det økte strømforbruket så det er ikke store Raster forbedringen her, ja ca 20% som står i kontrast med strøm økningen... Så igjen vet ikke helt hva jeg føler om det kortet, men bonusen med å f kjøpt det nå er jo at mellomlegget til RTX 6090 minske. 32 GDDDR er jo ikke spill i nærheten av å trenge uansett men det spøker for 16 GDDR i enkelte spill (Så tar vell også spillprodusentene hensyn til hva som er tilgjenglig på de fleste skjermkort når de lager spill selvsagt).

Men tja, mulig ikke mitt ganske ny kjøpte RTX 4090 Ikke faller altfor mye i pris inn mot Feks RTX 6090, det er jo et ganske stort marked for de som jobber med 3d siden det her 24 GDDR6 (7900 XTX har jeg forstått ikke er i nærheten like god til slike rendering jobber)

Edit: Altså, tenker igjen høyt om jeg bare beholder det jeg har...  merket nå det var litt surt å ikke få kjørt Wukong på Full guffe som jeg ville når jeg nå bygde ny pc for første gang på ca 3 år, får litt dejavu på Crysis 1 hehe (men er ikke i nærheten av å være så krise selvsagt)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

@lucky666 - Elkjøp skulle jo satse veldig på PC bygging nå men det der er jo ikke akkurat et godt frieri til oss?, jeg vill i alle fall holde meg unna (Elkjøp har vell så å si ikke hatt 1 kort med MSRP pris etter hva jeg har sett (?) ).

Synes tross alt Komplett ikke har vært så aller værst under denne release å med det trykket på hardware om dagen + hvor mye Komplett sliter ellers med webshoppen sin så kan det være vi får Gamle Gode komplett tilbake som når de startet! hehe (altså kun PC Hardware), men Neppe

For de som ikke er stein gamle så startet Komplett med en liten butikk i Sandefjord som kunn hadde PC hardware, de hadde mye mer peil å solgte mye billigere hardware en alle andre via Bulk (fikk de rett i en anti elektrisk pose), det var Kø rundt kvartalet for å få kjøpt noe i den butikken

Endret av simalarion
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 3/5/2025 at 3:09 PM, JarleGutt said:

Asus TUF og XFX Mercury har noen imponerende GPU VRM temps!!

image.png.1076dea394f6bca1b6fb4c9d4ba12a24.png

Er mulig at det jeg nå skriver er helt obvious for dere, men for meg som har konstant underskudd av søvn, er det ikke det, og måtte sjekke litt før jeg kunne lande denne ballen.

TechPowerUp sammenligner alle modellene de har tilgang til/testet, og tester de opp mot hverandre, feks ved samme load/fan speed etc. Når de gjør de så ser man at det bare er små forskjeller på temps, når de testes med samme load/dba/vifte fart. På bildet over ser det ut som om XFX og Asus har MYE bedre kjølere enn de andre, noe de trolig ikke har. Legg og merke til at Asus og XFX sine vifter går på høyere hastighet enn de andre, som trolig er grunnen. Dette kan man jo manuelt justere selv, så det er ikke en faktor (om man ikke bare kjører alt på default hele tiden).

Den andre konklusjonen er at topp modellene til alle merkene TPU har testet overklokker/autoklokker høyere enn de lavere modellene. Om dette er pga struping i BIOS, tilgang til watt, eller bedre binning vet jeg ikke. Så ja, det har noe å si å ha topp modellene, i hvertfall modeller som har mer enn 2 x 8pins, om man vil ha maks performance for det en 9070 XT klarer.

Så det som da gjenstår som kriterier er andre ting enn default temps.

En ting som trekker opp for Asus, Powercolor, Saphire og et par(?) XFX modeller er at de bruker paste-pads og ikke vanlig paste mellom GPU og kjøler. Regner ikke med dette er en stor sak for 9070 XT, men pump out av kjøle pasta var et problem på 7900 XTX og også tidligere modeller AMD der GPU core ikke er helt jevn.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18eQRucHX41A-O4OsoV96Qw2gFw1Qs2N7f6qQQs3kXx4/htmlview#

ASUS Discusses Addition of Radeon RX 9070 Series to TUF Gaming & PRIME Portfolios | TechPowerUp

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
49 minutes ago, JarleGutt said:

Er mulig at det jeg nå skriver er helt obvious for dere, men for meg som har konstant underskudd av søvn, er det ikke det, og måtte sjekke litt før jeg kunne lande denne ballen.

TechPowerUp sammenligner alle modellene de har tilgang til/testet, og tester de opp mot hverandre, feks ved samme load/fan speed etc. Når de gjør de så ser man at det bare er små forskjeller på temps, når de testes med samme load/dba/vifte fart. På bildet over ser det ut som om XFX og Asus har MYE bedre kjølere enn de andre, noe de trolig ikke har. Legg og merke til at Asus og XFX sine vifter går på høyere hastighet enn de andre, som trolig er grunnen. Dette kan man jo manuelt justere selv, så det er ikke en faktor (om man ikke bare kjører alt på default hele tiden).

Den andre konklusjonen er at topp modellene til alle merkene TPU har testet overklokker/autoklokker høyere enn de lavere modellene. Om dette er pga struping i BIOS, tilgang til watt, eller bedre binning vet jeg ikke. Så ja, det har noe å si å ha topp modellene, i hvertfall modeller som har mer enn 2 x 8pins, om man vil ha maks performance for det en 9070 XT klarer.

Så det som da gjenstår som kriterier er andre ting enn default temps.

En ting som trekker opp for Asus, Powercolor, Saphire og et par(?) XFX modeller er at de bruker paste-pads og ikke vanlig paste mellom GPU og kjøler. Regner ikke med dette er en stor sak for 9070 XT, men pump out av kjøle pasta var et problem på 7900 XTX og også tidligere modeller AMD der GPU core ikke er helt jevn.

https://docs.google.com/spreadsheets/d/18eQRucHX41A-O4OsoV96Qw2gFw1Qs2N7f6qQQs3kXx4/htmlview#

ASUS Discusses Addition of Radeon RX 9070 Series to TUF Gaming & PRIME Portfolios | TechPowerUp

Sukk, og så kommer han lurifaksen her med en video der han tester OCing av 9070 XT kort med BARE 2x8 pins, og det klokker langt mer enn jeg hadde trodd var mulig med bare 2x8 pins...vel vel...så langt for den teorien ang man trenger 3x8pins for beste resultat...

• Hjerte 1
Lenke til kommentar

Har vist til denne url før i tråden:

https://www.silverstonetek.com/en/tech-talk/wh_pcie-connection

Som du ser må du ikke bruker 8 pin med splitter mot skjermkort i alle fall ikke om det bare er 2 porter

MEN, det kommer også an på PSU, jeg hørte er i tråden at noen Corsair har 8 pin kontakter med 300w pr kontakt, da holder det i alle fall med 2 dedikerte porter fra PSU som da blir 600w (som vist i url over). Men standarderen skal stort sett være 150w pr 8pin utgang på  PSU.

Skjermkortet kan også få mellom 75 - 150w fra PCIE sporet i HK.

Så det som i alle fall ikke holder er om du har PSU med standard 8pin 150w pr port å bruker en kabel ut med splitter som du da kobler i 9070 XT som kun har 2 kontakter.. det blir for lite strøm.

Om man har 8pin kontakter på PSU med 150w å skjermkortet har tre 8 pin kontakter så ville jeg også brukt alle tre portene på PSU som også vist på URL (om den har det)..

Men aller helst ville jeg droppet alt det der å kjøpe ATX 3.0 (1) standard psu med 12v 2x6 pin kontakt/port, det er TO 9070xt kort som har dette så langt.. Nitro+ & Tachi

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
9 hours ago, simalarion said:

Har vist til denne url før i tråden:

https://www.silverstonetek.com/en/tech-talk/wh_pcie-connection

Som du ser må du ikke bruker 8 pin med splitter mot skjermkort i alle fall ikke om det bare er 2 porter

MEN, det kommer også an på PSU, jeg hørte er i tråden at noen Corsair har 8 pin kontakter med 300w pr kontakt, da holder det i alle fall med 2 dedikerte porter fra PSU som da blir 600w (som vist i url over). Men standarderen skal stort sett være 150w pr 8pin utgang på  PSU.

Skjermkortet kan også få mellom 75 - 150w fra PCIE sporet i HK.

Så det som i alle fall ikke holder er om du har PSU med standard 8pin 150w pr port å bruker en kabel ut med splitter som du da kobler i 9070 XT som kun har 2 kontakter.. det blir for lite strøm.

Om man har 8pin kontakter på PSU med 150w å skjermkortet har tre 8 pin kontakter så ville jeg også brukt alle tre portene på PSU som også vist på URL (om den har det)..

Men aller helst ville jeg droppet alt det der å kjøpe ATX 3.0 (1) standard psu med 12v 2x6 pin kontakt/port, det er TO 9070xt kort som har dette så langt.. Nitro+ & Tachi

https://www.corsair.com/uk/en/explorer/diy-builder/power-supply-units/native-12v-2x6-vs-8-pin-to-12v-2x6-what-is-the-difference/

Jeg var veldig usikker på om jeg trenger en ekstra pci-e kabel fra psu til 3x8 på 9070 xt kortet jeg venter på men det er godt forklart at jeg ikke gjør det i linken over. Hver pci-e utgang fra psu gir 300w mens selve connector (8 pins) på gpu tar max i mot 150w pr kontakt  pga varierende kvalitet på psu fra ulike produsenter. Jeg har en corsair sfx750w og trenger bare 2 kabler (2x8 pin) fra psu til gpu 🙂

Lenke til kommentar
Ooinaru skrev (50 minutter siden):

https://www.corsair.com/uk/en/explorer/diy-builder/power-supply-units/native-12v-2x6-vs-8-pin-to-12v-2x6-what-is-the-difference/

Jeg var veldig usikker på om jeg trenger en ekstra pci-e kabel fra psu til 3x8 på 9070 xt kortet jeg venter på men det er godt forklart at jeg ikke gjør det i linken over. Hver pci-e utgang fra psu gir 300w mens selve connector (8 pins) på gpu tar max i mot 150w pr kontakt  pga varierende kvalitet på psu fra ulike produsenter. Jeg har en corsair sfx750w og trenger bare 2 kabler (2x8 pin) fra psu til gpu 🙂

Om GPU trekker max 150W per kontakt så kan det trekke 300W på to kabler pluss det det trekker fra hovedkortet.

Lenke til kommentar
19 hours ago, simalarion said:

Ganske overrasket at ikke markedet er mer mettet om dagen, men om nå Overpriset (i forhold til i går) Prime OC lagret blir tømt på Komplett nå så ser det jo bedre ut for scalpers igjen Sukk.. trodde dette skulle bli liggende med 50+ i dag, så mye som gikk ut i går ??

image.thumb.png.b99bab6dcfed77a89de3729cd16806cf.png

Ganske trist ... Men Tydelig at Gaming Hobby via Pc har fått seg et skikkelig løft igjen de siste to årene, er det RGB Lysene tro 🤪

Vent, solgte komplett.no flere av dette kortet dagen etter lansering til 1 771 kr mer? Jeg mistenker at komplett.no feilpriset denne til 8 419 kr ettersom det er en OC versjon. Det at prisene har økt på tvers av modellene virker uansett å bekrefte ryktene om at MSRP på 599 USD kun var en imaginær utsalgspris subsidiert av AMD til lanseringsdagen. Det vil ta lang tid før vi ser de prisene igjen, om i det hele tatt.

Lenke til kommentar
eaiversen skrev (1 time siden):

Vent, solgte komplett.no flere av dette kortet dagen etter lansering til 1 771 kr mer? Jeg mistenker at komplett.no feilpriset denne til 8 419 kr ettersom det er en OC versjon. Det at prisene har økt på tvers av modellene virker uansett å bekrefte ryktene om at MSRP på 599 USD kun var en imaginær utsalgspris subsidiert av AMD til lanseringsdagen. Det vil ta lang tid før vi ser de prisene igjen, om i det hele tatt.

De solgte vel omtrent 80 stk den 07.03 til den prisen ja.
Nå er det kortet ikke lenger i sortimentet deres (av en eller annen grunn).
Aner ikke hvorfor?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...