Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

@Z_E0 - Du svarer meg ganske arrogant i går at du ikke gidder å prate om OT alikevell så er du mest ivrig på å fyre opp stemingen rundt hva DEMO kort er. Kan du starte en egen tråd om Demo kort på komplett i steden på å insistere at alle må ha samme oppfatning som deg ang hva du tror Demo kort på komplett er...

Igjen du skrev selv at dette Off Topic å gadd ikke svare.. kan du ta deg selv på ordet snart..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
BartSimpson skrev (14 timer siden):

Lansering er imorgen 

Det er greit, men AMD sier de har shippet kort siden Desember og at dette ikke er en papirlansering...

Hvorfor skulle da en nettbutikk holdt tilbake varebeholdning ? Henger ikke på greip...

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (1 time siden):

Rart, er det virkelig bare Asrock, Vastamor(?) og XFX som har max boosta kort til salgs?

https://www.techpowerup.com/gpu-specs/radeon-rx-9070-xt.c4229

Nitro+ fra Sapphire har angivelig en merkelig mellomting på 330W/3060 MHz boost mot 340W/3100MHz på disse max OC-kortene. Alle andre opererer enten med 304W eller 340W. 

Spent på om det er mer å hente på disse kortene.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, gobyfly said:

Det er greit, men AMD sier de har shippet kort siden Desember og at dette ikke er en papirlansering...

Hvorfor skulle da en nettbutikk holdt tilbake varebeholdning ? Henger ikke på greip...

Kanskje de holder tilbake på ordre fra AMD fordi de ikke har fungerende drivere ennå. Det er det ryktet jeg hørte.

Og.... Det er trist at 5000-serien er søppel og at AMD ikke gidder å lage high end-kort

• Liker 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Jacobsen said:

Kanskje de holder tilbake på ordre fra AMD fordi de ikke har fungerende drivere ennå. Det er det ryktet jeg hørte.

Og.... Det er trist at 5000-serien er søppel og at AMD ikke gidder å lage high end-kort

Ikke fungerende drivere høres absurd ut, når kortene egentlig skulle kommet for nesten 2 månder siden.

Eneste grunnen jeg ser til å ikke vise priser eller antall enda, er enten at de ikke har lov enda, eller de ønsker pumpe opp prisene på noe de har masse av.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, JarleGutt said:

Ikke fungerende drivere høres absurd ut, når kortene egentlig skulle kommet for nesten 2 månder siden.

Eneste grunnen jeg ser til å ikke vise priser eller antall enda, er enten at de ikke har lov enda, eller de ønsker pumpe opp prisene på noe de har masse av.

Det er absurd men det er det som er rapportert fra leaks. Følger med på moore's law is dead. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, simalarion said:

Etter hva jeg kan se står det feil på proshop, denne Techi varianten skal også være av få modeller som har 12 v kablen som er ok å ha når man først har ATX 3.0 (1) støtte på psu:
image.thumb.png.e4e55c3239f6f3d7cf19c6335545fedb.png

Nitro+ har også 12v kabel + 2 HDMI/2 DP

Og er det noe som helst problem å bruke eldre PSU som dette, når det følger med overgang til 8 pins?
https://www.proshop.no/Stroemforsyning-PSU/ASUS-ROG-STRIX-1000G-Stroemforsyning-PSU-1000-Watt-135-mm-ATX-24-80-Plus-Gold-sertifisert/2876471

Og ja, den har 12 volt kobling. Jeg har en post på forrige siden som lister de modellene som har det. Er vel bare 2 modeller, topmodell til Asrock og Sapphire.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar
2 hours ago, JarleGutt said:

Usikker på hvor mye OC modellene har å si, mot å overklokke selv. Kanskje kjølerne er forskjell, og OC kortene blir varmere. Og det er vel et problem med å overklokke kort som bare har 2 8pin kontakter?..

https://www.youtube.com/watch?v=whZvsG9m-eE

Quoter meg selv her, noen som har tanker rundt dette? Om man virkelig skal klokke disse kortene må man vel ha kort med minimum 3 8 pins kontakter?

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (15 minutter siden):

Quoter meg selv her, noen som har tanker rundt dette? Om man virkelig skal klokke disse kortene må man vel ha kort med minimum 3 8 pins kontakter?

Om vi antar det er likt 7000-serien så er power limit begrenset til +15 % over spec, dvs. 391 W for 340 W-modellene. Det er bare så vidt over offisiell spec for 2x8-pin + PICe på 375 W, overhodet ikke noe å bekymre seg for. Kjører ~415 W på et 2x8-pin kort selv i det daglige, ikke vært hint til problemer med det. Ratingen på 150 W per 8-pin er ekstremt forsiktig og på alt som ligner brukbare strømforsyninger kan kablene gå langt forbi 150 W før det blir et problem.

Dersom de mot formodning har sluttet med sperrene som hindrer 7000-serien fra å øke power limit over +15 % så kan 3x8-pin sikkert være lurt hvis man vil opp på 450-500 W, ikke minst fordi du nok uansett bør ha et 3x8-pins skjermkort sin kjøleløsning da, men jeg tviler sterkt på at de har åpnet opp for det igjen.

Endret av Fhawkner
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (28 minutter siden):

Ja mest sannsynlig pga bios, ikke teknisk.

På nitro 7900xtx kortet mitt så kjører jeg asrock aqua 550w bios, men for å få til det så måtte kjøpe en ekstern flasher som jeg koblet direkte til bios chippen.

Lenke til kommentar

Flere av produsentene må jo og i dag gi ut mer info om kortene sine. Feks Asus og Gigabyte har ikke enda oppgitt faktiske mhz etc etter det jeg har forstått.

Og ja, jeg blir skikkelig skuffet om Proshop etc ikke legger ut pris og antall i dag. Om de ikke gjør det før kl 15 i morgen, så mener jeg det er ren utspekulert for å drive fomo og presse opp priser, og at folk skal nærmest kjøpe i panikk. Det er ikke ok når det skal angivelig være store lager av kort, bygget opp over 2-3 måneder.

Endret av JarleGutt
Lenke til kommentar

Jeg syntes fraværet av nyhetsartikler fra norske nettsider og nettbutikker om lanseringen er merkverdig. Hvis disse skal komme for salg kl. 15:00 i morgen, hvorfor er det ingen som snakker om det? Det føltes helt øde, men kanskje det er en bra ting for entusiaster og tilgjengelighet. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...