Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

JarleGutt skrev (1 time siden):

Nå har du missforstått elementere ting her (å mange gjør det her også tror jeg), ang RTX 4090 så var feilen først å fremst på Splitter kablen som fulgte med, først å fremst oppstod det problemer når denne ikke var trykket helt inn, men det er også rom for bruker feil her ved å bruke splittere fra PSU feil.

Den ENE kablen som brant i begge ender på RTX 5090 var en 12V 2x6 kabel Ja, MEN det var en deffekt kabel så den førte bare strøm gjennomn 1 av 12 ledninger, da ble det for varmt å brant i begge ender... Men Det største problemet er at nVidia har kuttet ut å ha flere volt regulatorer på RTX 5090 som kunne stoppet dette i å skje ved å sjekke at strøm er jevnt fordelt over flere kabler, dette hadde nVidia på tidliger kort så en stor Gåte hvorfor de kuttet dette ut på dette Veldig dyre kortet.

Dette har ingenting generelt med dedikert 600w 12v 2x6pin PCIE /ATX 3.0 (1) kabel å gjøre, det er disse kablene & linjen fra PSU man burde bruke til skjermkort nå, RTX 590 burde hatt 2 av dem dog da 600 w er anbefalt grense (ikke så mange PSU som har 2 stk 12v utganger, men min nye har :) ).. Dette er mye bedre løsning en splittere fra 150W eller 300W (som Corsair skal ha) 8 pin PCIE kabler/utganger.

Edit: Ja de gamle 8 Pin PCIE utgangene har kun 150 W (Corsair har enkelte modeller med 300W), derfor var det viktig å ikke bruke spiltter kabel igjen fra PSU, som er nettopp det som stort sett følger med når du kjøper dem

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
JarleGutt skrev (1 time siden):

Asrock vs Sapphire vs XFX....hmmmm tenke tenke....forslag?..

Var veldig fornøyd med min XFX 6950 XT. Det hadde en litt agressiv vifteprofil, men var enkelt å sette maks viftehastighet i Radeon software. Satt viftene til 50% og høyeste temp var 62 grader.

Lenke til kommentar
16 minutes ago, simalarion said:

Nå har du missforstått elementere ting her (å mange gjør det her også tror jeg), ang RTX 4090 så var feilen først å fremst på Splitter kablen som fulgte med, først å fremst oppstod det problemer når denne ikke var trykket helt inn, men det er også rom for bruker feil her ved å bruke splittere fra PSU feil.

Den ENE kablen som brant i begge ender på RTX 5090 var en 12V 2x6 kabel Ja, MEN det var en deffekt kabel så den førte bare strøm gjennomn 1 av 12 ledninger, da ble det for varmt å brant i begge ender... Men Det største problemet er at nVidia har kuttet ut å ha flere volt regulatorer på RTX 5090 som kunne stoppet dette i å skje ved å sjekke at strøm er jevnt fordelt over flere kabler, dette hadde nVidia på tidliger kort så en stor Gåte hvorfor de kuttet dette ut på dette Veldig dyre kortet.

Dette har ingenting generelt med dedikert 600w 12v 2x6pin PCIE /ATX 3.0 (1) kabel å gjøre, det er disse kablene & linjen fra PSU man burde bruke til skjermkort nå, RTX 590 burde hatt 2 av dem dog da 600 w er anbefalt grense (ikke så mange PSU som har 2 stk 12v utganger, men min nye har :) ).. Dette er mye bedre løsning en splittere fra 150W eller 300W (som Corsair skal ha) 8 pin PCIE kabler/utganger.

Edit: Ja de gamle 8 Pin PCIE utgangene kun har 150 W (Corsair har enkelte modeller med 300W), derfor var det viktig å ikke bruke spiltter kabel igjen fra PSU, som er nettopp det som følger med.

Jeg har fulgt litt med her og der, og har klare inntrykk av at selve kabel teknologien er problemet, uansett 'brukerfeil'. For mye strøm gjennom koblingen / enkelte pinner etc.

Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (57 minutter siden):

Jeg har fulgt litt med her og der, og har klare inntrykk av at selve kabel teknologien er problemet, uansett 'brukerfeil'. For mye strøm gjennom koblingen / enkelte pinner etc.

Jeg svarte på det men ok... Ang Det ENE problemet med RTX 5090 å PCIE 600w 12 volt ugtangen så var det deffekt kabel der all strøm (i dette tilfellet 545W)  gikk over 1 av 12 ledninger, da RTX 5090 bare har 1 Volt regulator nå (utrolig nok) bryr ikke kortet seg om at all strømmen kom kun fra en ledning, da brenner det. Defekt kabel der altså.

Det å bruke en haug splittere på gamle 8 pin løsning å håpe slutt brukere skal koble riktig er dårlig ide, man må bruke nye ATX 3.0 (1). Igjen, hovedproblemet med RTX 4090 var splitter kablen som fulgte med + at folk ikke trykket den skikkelig inn (så her brukes ikke nødvendigvis den nye 12V 2x6 pin PCIE utgangen fra PSU som kom med ATX 3.0 (1), ser nå i svaret ditt at du muligens ikke har fått med det denne biten).

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...