Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

16 hours ago, ps5 said:

Håper bare ingen spanderer 30 lapper på en 5090 Phantom.

15 hours ago, BadCat said:

RTX 4090 Phantom gikk som varmt hvetebrød. Det spørs vel på riksvegnettet og tilgangen til andre kort. Folk beit i den sure pæra sist på grunn av pris og tilgang. Folk er rare.

Hatt 4090 fra gainward siden launch, kanskje ikke kuleste kortet men ingen problemer med coil whine og gode temps. 

Endret av Z_E0
klarhet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at slike tøysekort koster nesten like mye som de ordentlige kortene. 

Det var ikke annerledes i 1998 da jeg som fattig student måtte kjøpe det kjipeste Voodoo 2-kortet på markedet fordi jeg ikke hadde de siste hundrelappene til et av de bedre Voodoo 2-kortene. Besparelsen burde komme i form av kutt i tobakk, alkohol og hamburgere, ikke ved å kjøpe et kjipt kort.

buxJdA651xq1WRy6WM50posjsdUO02xFz_XglRj4

puQ-6zG-stj-Egsf_Yl4ZBTzLVhPJ5oPjP9XynrT

27 år har kommet og gått, prinsippet forblir det samme.

Her er to av kortene man burde ha hatt.

aWp9wrcNiCz1xXL8deHhCRO1qq5-5cSPN7OVz-8j

31Qg4LZTHxeVhZLvFZWxSPvJGO-JZ9p1KKGm_jDQ

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
8 minutes ago, BadCat said:

Poenget er at slike tøysekort koster nesten like mye som de ordentlige kortene. 

Det var ikke annerledes i 1998 da jeg som fattig student måtte kjøpe det kjipeste Voodoo 2-kortet på markedet fordi jeg ikke hadde de siste hundrelappene til et av de bedre Voodoo 2-kortene. Besparelsen burde komme i form av kutt i tobakk, alkohol og hamburgere, ikke ved å kjøpe et kjipt kort.

buxJdA651xq1WRy6WM50posjsdUO02xFz_XglRj4

puQ-6zG-stj-Egsf_Yl4ZBTzLVhPJ5oPjP9XynrT

27 år har kommet og gått, prinsippet forblir det samme.

Betalte 20066kr så i mitt tilfelle stemmer ikke det. Går oftest for de kule korta som strix og FTW3 ultra(rip evga gpu) men denne gangen var det Phantom som ga mening og det har vært helt topp. 

Lenke til kommentar

Hadde Phantom kortet selv, frem til 4090 FE ble tilgjengelig, og det var i grunn bare forfengeligheten selv som gjorde at Phantom ble videresolgt. For det var jo 4090 FE man EGENTLIG ville ha 😛

Phantom var ett relativt lite og enkelt kort i utseende uten RGB-tjall. Stille og meget gode temps var det også.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vi brukte Gainward mellom GeForce 2 og GTX 680 Phantom.

Her er kortet fra helvete. Gainward 7800 GT. Plastkjøleren smeltet på flere av kortene og det gikk ikke å bytte til tredjepartskjøler fordi kortet ikke brukte standard kretskort.

a57859_f8d2eafa31fe4cabb53f901717136bdf~

Senere var det et kort hvor Gainward hadde "glemt" å montere kjøling på VRM og kortene overheter. Fikk vi utbedret kortene eller mye kort? Nei, deres fiks var en svært aggressiv vifteprofil.

Jeg synes ikke den gjengen der gjør en god jobb til å ha drevet med skjermkort i snart 40 år. Når de deler utviklingskostnadene mellom flere merker burde de få til bedre kort. Griskhet har ingen grenser.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, hocanee said:

Så de har fokusert hovedsakelig på A.I 

Ikke noe særlig kraftigere enn en 4090 men bedre upscaling.

Så det er som en software upgrade 

Slik jeg ser det må årsaken til oppgradering være behov for 32gb (litt bedre til ai, men fremdeles for lite), litt høyere hastighet eller dlss4. Men jeg klarer selv ikke forsvare prisen nå. 3090 -> 4090 gav langt mer mening da 3090 hadde store problemer med minne-temperatur etc, og prisen var i samme område..

Lenke til kommentar
10 minutes ago, ps5 said:

Slik jeg ser det må årsaken til oppgradering være behov for 32gb (litt bedre til ai, men fremdeles for lite), litt høyere hastighet eller dlss4. Men jeg klarer selv ikke forsvare prisen nå. 3090 -> 4090 gav langt mer mening da 3090 hadde store problemer med minne-temperatur etc, og prisen var i samme område..

Ser ut som native resolution gaming er dødt og forlatt og vi aldri vil se igjen.

Vi er bare nødt til å akseptere denne nye teknologien.

Lenke til kommentar

DLSS er møkk. At folk faller for det og jeg frykter at Nintendo tar det i bruk.

Flyt og samsvar mellom input og skjerm er vesentlig. Nei det er kun engine/server-FPS som teller og ikke hva man kan genererer til utjevning. 

Ost er ikke ost og rammer er ikke rammer. Det med ost har blitt bevist gjennom forskning nå fordi kun den riktige osten har en bakteriekultur med helsebringende effekt. Spiser man den billige osten sparer man seg til fant uten at det smaker godt eller er bra for helsa.

Alt må være riktig for at det skal gå oss godt i livet. Tilfeldigheter må minimeres.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Siden AMD "bailet ut" når de fikk høre prisen på 5070 på CES så sitter vi igjen med synsing på 9070 XT som ser ut til å være navnet de falt på... (vet ingenting om denne siden, da heller ikke troverdighet selvsagt) :
https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-9070-xt-3dmark-leak-3-0-ghz-330w-tbp-faster-than-rtx-4080-super-in-timespy-and-4070-ti-in-speed-way

image.png.9fda70e91d296bb93ae1d76d060fc6bf.png

Dette viser vell det de fleste trodde egentlig, å viser vell også hvorfor AMD "baliet ut" på CES å nesten ikke nevnte kortet (så vi sitter igjen med denne synsingen). Så AMD MÅ da prise dette under 5070 som ble lagt overraskende lavt fra nVidia, noe som trolig friket ut AMD helt for nå må de vell finne priser godt under 500 på dette kortet.

Lenke til kommentar
simalarion skrev (11 minutter siden):

Siden AMD "bailet ut" når de fikk høre prisen på 5070 på CES så sitter vi igjen med synsing på 9070 XT som ser ut til å være navnet de falt på... (vet ingenting om denne siden, da heller ikke troverdighet selvsagt) :
https://videocardz.com/newz/amd-radeon-rx-9070-xt-3dmark-leak-3-0-ghz-330w-tbp-faster-than-rtx-4080-super-in-timespy-and-4070-ti-in-speed-way

Den siden skal være ok. Men har holdt meg unna den, da de har hatt så ekstremt mange de selger info om deg til (Flere hundre pr linje), spesielt via mobil. Sjekket igjen nå, og da har de endelig fått inn egen Reject All knapp. Testet en gang, og det tok meg nærmere 5 minutter å få huket vekk alle de ville selge info til som var skrudd på som default.

Men vet jo aldri om Reject All knappen faktisk gjør det, eller om de selger info for det.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (18 minutter siden):

Hvis 9070 XT yter så bra som på de grafene der så skjønner jeg ikke helt va de har å bekymre seg for.

Jeg tror de ble friket ut av prisen nVidia la 5070 på, så tror hovedproblemet er at de må finne en annen pris en de "hadde med seg til CES"

Lenke til kommentar

Priser på RTX 4000 serie: ("best US price")

GeForce RTX 4070 Ti Super    $799

GeForce RTX 4070 Super    $599

GeForce RTX 4070    $509

GeForce RTX 4060 Ti 16GB    $449

Priser på RTX 5000 serie:

RTX 5090: $1,999 – Releasing January 30
RTX 5080: $999 – Releasing January 30
RTX 5070 Ti: $749 – Releasing February, 2025
RTX 5070: $549 – Releasing February, 2025

AMD skal lansere:

RX 9070 XT. ($499?)

RX 9070. (en noe rimeligere variant, $399?)

AMD ser seg nok presset ned i pris i forhold til hva de hadde tenkt som pris.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
4 hours ago, BadCat said:

DLSS er møkk. At folk faller for det og jeg frykter at Nintendo tar det i bruk.

Flyt og samsvar mellom input og skjerm er vesentlig. Nei det er kun engine/server-FPS som teller og ikke hva man kan genererer til utjevning. 

Ost er ikke ost og rammer er ikke rammer. Det med ost har blitt bevist gjennom forskning nå fordi kun den riktige osten har en bakteriekultur med helsebringende effekt. Spiser man den billige osten sparer man seg til fant uten at det smaker godt eller er bra for helsa.

Alt må være riktig for at det skal gå oss godt i livet. Tilfeldigheter må minimeres.

Det suger.

Burde vært et verktøy for eldre system å få høyere fps.

Ikke en nødvendighet for high end 

Lenke til kommentar

Hva skal du med høyere FPS når spillet ikke blir mer responsiv eller til og med mindre responsivt enn utgangspunktet? Spilling peaket kort tid etter 1999. Da spilte man Quake III: Arena med 125 ekte frames på responsive CRT-monitorer. Etter det har det gått nedover.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (1 time siden):

Hva skal du med høyere FPS når spillet ikke blir mer responsiv eller til og med mindre responsivt enn utgangspunktet? Spilling peaket kort tid etter 1999. Da spilte man Quake III: Arena med 125 ekte frames på responsive CRT-monitorer. Etter det har det gått nedover.

Det skjedde også noe drastisk når satsingen på spill gikk 99.6% over til å satse på konsoller. Feks Crysis 1 hadde for tiden spillet ble gitt ut en fantastisk grafikk, om du ser på fysikken så er den fortsatt bedre i Crysis 1 en i noen moderne spill av det jeg har sett (Half Life 2/Portal i samme periode lå også langt fremme på bruk av fysikk), Crysis 2 var pluttselig et rent konsoll spill med alt av "juks" det førte med seg for å spare maskin kraft men fortsatt få det til å se bra ut. Edit: Etter dette har vell satsingen på store budsjett spill først å fremst ligget på hva konsoller tåler

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...