Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg fikk selvsagt ikke RTX 4090 MSI for 16 K, fikk e-post fra komplett i går ... bla bla bla Kansellert. Men her var jeg 99% klar over at det var en system feil, for jeg fikk den inn selv om jeg knotet først.

Ang RTX 5090 så er det uten tvil i mine øyne bare å vente på RTX 6090 som i mine øyne først å fremst ikke trenger å trykke ut mer ytelse (i alle fall ikke om det betyr enda mer strøm) men hadde vært FABELAKTIG om:

1. Forbedre Hardware så man får ca samme ytelse eller litt bedre med mye mindre strømforbruk en RTX 5090

2. Vente med Release så det er såpass God Stock at alle kan få kjøpt til utropris om man sitter klar på Release datoen

3. Få ned prisene (noe som er litt kjipt for de som har kjøpt HighEnd nå, men prisene på skjermkort for Gamere må ned)

Lenke til kommentar
39 minutes ago, simalarion said:

Trolig ikke så rart dette Demo kortet blir liggende, prisen er for nær minste prisen til RTX 5080 selv med 10% på Demo produkt

image.thumb.png.a285ae6923371fe2e2351ca8113c4a41.png

Trodde først du postet pris på en 5080. Skal vi flytte fokus bort fra 40x0 nå? Det finnes en 40x0 tråd også :)

(post gjerne 40x0 priser etc men da helst den andre tråden) 

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Ja, men de lå der en god stund.. Så lenge de var på lager der tok de nok helt livet av Scalper prisene på både RTX 5070 & RTX 5080, i så måte en positiv ting for fobruker så lenge de lå i stock til den prisen. Når de ikke er å oppdrive igjen så er det jo bare for scalpere å kjøre på igjen.... jeje

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (5 timer siden):

Jeg fikk selvsagt ikke RTX 4090 MSI for 16 K, fikk e-post fra komplett i går ... bla bla bla Kansellert. Men her var jeg 99% klar over at det var en system feil, for jeg fikk den inn selv om jeg knotet først.

Ang RTX 5090 så er det uten tvil i mine øyne bare å vente på RTX 6090 som i mine øyne først å fremst ikke trenger å trykke ut mer ytelse (i alle fall ikke om det betyr enda mer strøm) men hadde vært FABELAKTIG om:

1. Forbedre Hardware så man får ca samme ytelse eller litt bedre med mye mindre strømforbruk en RTX 5090

2. Vente med Release så det er såpass God Stock at alle kan få kjøpt til utropris om man sitter klar på Release datoen

3. Få ned prisene (noe som er litt kjipt for de som har kjøpt HighEnd nå, men prisene på skjermkort for Gamere må ned)

Problemet er at når først strømbruken går opp, så er det vanskelig å gå ned igjen. Selv med en mindre node, så forventes det at ytelsen går opp - og da er man like langt. Tipper 6090 også blir et veldig strømkrevende kort

Et annet spørsmål er hvor mye mer kan man krympe transistorene? Ved 1-2nm så skal visstnok elektronlekasje bli et problem. Vi nærmer vel oss grensen for hva som er mulig, med nåværende teknologi. Kanskje Nvidia snart går over til et multi-chip design?

Ellers ikke vent på at prisene går ned. Økonomien og kronekursen i Norge kommer ikke til å nevneverdig forbedre seg i overskuelig framtid, i motsetning til hva sentralbanksjefen sier på NRK. Det er mange grunnleggende problemer med den norske økonomien og samfunn, som mer eller mindre blir dysset ned av hovedstrømspressen i Norge - det er jo de som har massivt promotert den politikken, som i stor grad har ført til dagens situasjon.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Peter Johansen said:

Et annet spørsmål er hvor mye mer kan man krympe transistorene? Trodde at ved 1-2nm så ville elektronlekasje bli et problem. Vi er vel helt på grensen av hva som er mulig nå, med nåværende teknologi. Kanskje Nvidia endelig går over til et multi-chip design?

3nm er allerede klar til bruk så det handler vel om kost/ volum men kommer garantert til 60x0

https://www.tsmc.com/english/dedicatedFoundry/technology/logic/l_3nm

Akkurat hvor grensen går får vi jo se etterhvert - men 2nm er i "rute".

Endret av ps5
Lenke til kommentar
16 minutes ago, lucky666 said:

Skal ikke forundre meg om det kommer 5090 på Komplett demo med manglende rops 😆

Blir som å kjøpe en Ferrari, som både kan selvantenne og også mangler 100hk pga produksjonsfeil. Og folk vil handle som gale :D 

Lenke til kommentar

Tror vell først å fremst det ikke var så seriøst ment i første omgang men tror nok Komplett må sende kortene det gjelder (var vell en batch Zotac kort blant annet)  tilbake samme sted de kom fra for erstating modell, noe annet ville vell vært rart..

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ps5 skrev (5 timer siden):

3nm er allerede klar til bruk så det handler vel om kost/ volum men kommer garantert til 60x0

https://www.tsmc.com/english/dedicatedFoundry/technology/logic/l_3nm

Akkurat hvor grensen går får vi jo se etterhvert - men 2nm er i "rute".

Ja, Nvidia droppet nok 3nm fordi vafer-prisen er høyere, og Apple legger vel mye beslag på 3nm produksjonen. 2nm blir visst enda dyrere og mer komplisert, så grafikkort blir nok ikke billigere framover.

Endret av Peter Johansen
Lenke til kommentar
ili skrev (7 timer siden):

Elkjøp utsatte forventet levering fra 17. mars til 26. mars uten å si ifra. Såg det tilfeldigvis når jeg var inne på ordre siden. Er det mange andre som har fått utsatt levering på elkjøp?

image.png.719846e6cb50091a852dda33ab08a0b8.png

Jepp.

Flere ganger. Første levering var 13 feb. Så 20 feb, så 27 feb, 1 mars, nå 9 mars. Nettsiden sier 25 feb men den hopper bare frem når datoen nærmer seg. Fått SMS på alle de andre datoene. I følge kundeservice vet de ikke når de får inn kort, så i stedet å bare si en veldig sen dato, utsetter de bare litt og litt for at folka skal holde på ordrene sine, men det gjør de fleste butikker som selger mer enn beholdningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...