simalarion Skrevet torsdag kl 08:19 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 08:19 (endret) Karamell skrev (7 minutter siden): Kommet et 5090 på finn for de som bor i kr sand, 28800.- MSI GeForce RTX 5090 VENTUS 3X OC 32GB Er i prinsipp mot å mate Scalpere, sitter heller pent å ser på at de brenner inne med dem, men noen andre hopper helt sikkert på veldig raskt her.. Trives uansett best med å kjøpe nye kort med min egen konto direkte fra Nettbutikk til ca MSRP prris, som da dette er så denne person tjener jo ikke noenting. Endret torsdag kl 08:20 av simalarion 2 Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet torsdag kl 08:24 Del Skrevet torsdag kl 08:24 simalarion skrev (2 minutter siden): Er i prinsipp mot å mate Scalpere, sitter heller pent å ser på at de brenner inne med dem, men noen andre hopper helt sikkert på veldig raskt her.. Trives uansett best med å kjøpe nye kort med min egen konto direkte fra Nettbutikk til ca MSRP prris, som da dette er så denne person tjener jo ikke noenting. Enig. Får i tillegg cashback når jeg betaler med kredittkort, så vil helst kjøpe rett fra butikk. Ikke sikkert disse kortene selges for oppgitte priser heller. Ser flere av dem har "vurderer å selge" "bud ønskes", etc. Men scalper-markedet virker mettet, og det er gode nyheter for oss. 2 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet torsdag kl 08:50 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 08:50 (endret) Så Sterkere Norsk krone gir direkte utslag på FE som går via nVidia butikk, men prisene i på Nettbutikker (også proshop som FE blir solgt ette du trykker link her) forblir de samme: Det var jeg ikke klar over, men det betyr at de fleste Nettbutikker ikke justererer seg etter kronekurs?, men virker til at det justeres med en gang kronen blir svakere? Endret torsdag kl 08:52 av simalarion 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet torsdag kl 08:56 Del Skrevet torsdag kl 08:56 5 minutes ago, simalarion said: Så Sterkere Norsk krone gir direkte utslag på FE som går via nVidia butikk, men prisene i på Nettbutikker (også proshop som FE blir solgt ette du trykker link her) forblir de samme: Det var jeg ikke klar over, men det betyr at de fleste Nettbutikker ikke justererer seg etter kronekurs?, men virker til at det justeres med en gang kronen blir svakere? Jeg er redd for de LETT justerer OPP, men veldig tregt justerer ned igjen. Spesielt slik markedet er nå. 1 Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet torsdag kl 09:02 Del Skrevet torsdag kl 09:02 JarleGutt skrev (6 minutter siden): Jeg er redd for de LETT justerer OPP, men veldig tregt justerer ned igjen. Spesielt slik markedet er nå. Akkurat som med renter, mao. 😅 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet torsdag kl 10:32 Del Skrevet torsdag kl 10:32 Komplett har nå hele 6 5090 modeller på lager i dels store volum som de ikke tilgjengeliggjør for salg uten hel pc. De tilbyr ikke erstatningsprodukter på oversolgte kort slik som Elkjøp nå tydeligvis gjør så man blir bare sittende med bestilling til evig tid. Håper nesten de går nedenom fullstendig når de ødelegger markedet på denne måten. 7 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet torsdag kl 11:03 Del Skrevet torsdag kl 11:03 simalarion skrev (18 timer siden): Selgere bør vell raskt bli skattepliktig for videre salg? Om skalpere driver med salg i et stort nok omfang kan det bli regnet som "virksomhet" som utløser plikt til regnskap etter bokføringsloven. Her er det nok store mørketall. 1 Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet torsdag kl 11:06 Del Skrevet torsdag kl 11:06 (endret) ps5 skrev (35 minutter siden): Komplett har nå hele 6 5090 modeller på lager i dels store volum som de ikke tilgjengeliggjør for salg uten hel pc. De tilbyr ikke erstatningsprodukter på oversolgte kort slik som Elkjøp nå tydeligvis gjør så man blir bare sittende med bestilling til evig tid. Håper nesten de går nedenom fullstendig når de ødelegger markedet på denne måten. Fryktelig frustrendende å se på Kompletts lagerbeholdning, ja. Virker som de får inn mer nesten hver dag nå. Må vel ha 5090-kort til rundt 7 millioner på lager nå? Hoarding for å forsøke å manipulere markedet. Endret torsdag kl 11:08 av Adrgha 3 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet torsdag kl 11:42 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 11:42 Donkey Kong skrev (28 minutter siden): Om skalpere driver med salg i et stort nok omfang kan det bli regnet som "virksomhet" som utløser plikt til regnskap etter bokføringsloven. Her er det nok store mørketall. Trolig går dette rett inn her, kan ikke tenke meg noe annet: 2 Lenke til kommentar
Erwe Skrevet torsdag kl 12:33 Del Skrevet torsdag kl 12:33 ps5 skrev (1 time siden): Komplett har nå hele 6 5090 modeller på lager i dels store volum som de ikke tilgjengeliggjør for salg uten hel pc. De tilbyr ikke erstatningsprodukter på oversolgte kort slik som Elkjøp nå tydeligvis gjør så man blir bare sittende med bestilling til evig tid. Håper nesten de går nedenom fullstendig når de ødelegger markedet på denne måten. Jeg skjønner ikke strategien deres. I tillegg ser de pre-buildene ut som de ikke er på lager. Hvis en går inn i detaljene ser en at det er på grunn av at de mangler den eksakte CPU’en eller hovedkortet. Jeg trodde en butikk ville selge? 2 Lenke til kommentar
Donkey Kong Skrevet torsdag kl 12:41 Del Skrevet torsdag kl 12:41 (endret) simalarion skrev (59 minutter siden): Trolig går dette rett inn her, kan ikke tenke meg noe annet Det er i utgangspunktet ikke skattebelagt å "tjene" penger på å selge eiendeler du har. Om du har en sofa du betalte 6000 kroner for og jeg er villig til å betale 12000 for den, må du ikke skatte av dette beløpet. Dette er ikke "arbeid". Koblingen din til småjobber treffer altså ikke her. Inntektsbegrensningen på småjobber er ment å ramme svart arbeid, for eksempel håndtverkere som påtar seg småjobber for venner eller ukjente utenom ordinært arbeid. Plikt til regnskap, moms og skatt osv. oppstår om man systematisk selger eiendeler og tjener penger, slik stor-skalperne gjør. Da har man fort i praksis en virksomhet. Og om virksomheten når et visst omfang blir man regnskapspliktig etter bokføringsloven. Enkelt sagt: Det er ingen grunn til at elektrosjappen på hjørnet skal føre regnskap mens skalperen med stor omsetning ikke skal gjøre det. Endret torsdag kl 12:42 av Donkey Kong Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet torsdag kl 12:49 Del Skrevet torsdag kl 12:49 Erwe skrev (11 minutter siden): Jeg skjønner ikke strategien deres. I tillegg ser de pre-buildene ut som de ikke er på lager. Hvis en går inn i detaljene ser en at det er på grunn av at de mangler den eksakte CPU’en eller hovedkortet. Jeg trodde en butikk ville selge? Tipper strategien er å ikke mette markedet med kort slik at etterspørsel og pris holdes høy, og at de på den måten selger flere ferdigbygde PC-er med disse kortene i. 2 Lenke til kommentar
Erwe Skrevet torsdag kl 13:20 Del Skrevet torsdag kl 13:20 (endret) Adrgha skrev (31 minutter siden): Tipper strategien er å ikke mette markedet med kort slik at etterspørsel og pris holdes høy, og at de på den måten selger flere ferdigbygde PC-er med disse kortene i. Det kan være, men hvorfor viser de ikke på lager på pre-builds når det er CPU eller andre deler av komponentene de mangler? Da får de jo ikke solgt disse heller. Virker som et dårlig system de har. Strategien deres vil jo bare virke dersom de andre butikkene ikke får inn kort. Men nå virker det som Elkjøp i hvert fall får inn en del, og de sa til meg at det ikke var så lang lev tid på Rog Astral. Endret torsdag kl 13:22 av Erwe Lenke til kommentar
simalarion Skrevet torsdag kl 13:29 Forfatter Del Skrevet torsdag kl 13:29 (endret) Ser ut til å bli en hel del Mini dryp igjen på Proshop, men stort sett dyre modeller + 3 stk til 32 K gigabyte (som vell må være kortet som ser kjipest ut til den prisen, mer har ikke lest noe om kjøleren der).. Edit Veldig stille i dag igjen... Jeg begynner også veldig å lure på hva komplett driver med, tidligere kunne du i alle fall strippe vekk flere ting helt vekk så ikke "Bundlen" du fikk med ikke ble så så veldig mye mer en selve skjermkortet, da heiet jeg på det pga det gjør at det ikke er attraktivt å drive scalping, men for noen dager siden fjernet de den muilgheten så nå må du kjøpe ganske mye annet å havner rett unnder 50K, det gjør jo at scalpere for solgt med OK fortjeneste på Finn igjen .. Å Med Såpass mange kort de sitter med nå lurer jeg på om ikke nVidia har en negativ mening på det de holder på med nå om dette fortsetter. Endret torsdag kl 15:03 av simalarion 2 Lenke til kommentar
Adrgha Skrevet torsdag kl 15:01 Del Skrevet torsdag kl 15:01 Erwe skrev (1 time siden): Strategien deres vil jo bare virke dersom de andre butikkene ikke får inn kort. Men nå virker det som Elkjøp i hvert fall får inn en del, og de sa til meg at det ikke var så lang lev tid på Rog Astral. Nei, Komplett har jo ikke monopol, men det er neimen ikke langt unna når det kommer til akkurat disse kortene. De har jo fått inn enorme mengder i forhold til alle andre, inkl. Proshop, som er en mye større aktør. 2 Lenke til kommentar
KryssN Skrevet torsdag kl 16:38 Del Skrevet torsdag kl 16:38 3 hours ago, Adrgha said: Tipper strategien er å ikke mette markedet med kort slik at etterspørsel og pris holdes høy, og at de på den måten selger flere ferdigbygde PC-er med disse kortene i. Komplett tydeligvis driver med market styring. Dessvere de har blitt til skalpere 😵 2 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet torsdag kl 17:13 Del Skrevet torsdag kl 17:13 Litt dobblepost fra annen tråd, men men... Gode forslag til hvilket program jeg skal bruke for å teste overclocking/undervolting, for å sjekke stabilitet? Lenke til kommentar
Thor. Skrevet torsdag kl 18:03 Del Skrevet torsdag kl 18:03 45 minutes ago, JarleGutt said: Litt dobblepost fra annen tråd, men men... Gode forslag til hvilket program jeg skal bruke for å teste overclocking/undervolting, for å sjekke stabilitet? Gatis: FurMark Unigine Heaven Hvis du tåler å betale litt: 3D mark. Betaler du her så kan du kjøre samme test i loop. Da kan du kjøpe enten: Time Spy Extreme, Steel Nomad eller Speed Way (Raytracing) Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet torsdag kl 21:02 Del Skrevet torsdag kl 21:02 3 hours ago, JarleGutt said: Litt dobblepost fra annen tråd, men men... Gode forslag til hvilket program jeg skal bruke for å teste overclocking/undervolting, for å sjekke stabilitet? Cyberpunk 2077/BF 2042 med max grafikk. Er det ustabilt så finner du fort ut av det 😁 1 Lenke til kommentar
JarleGutt Skrevet torsdag kl 21:06 Del Skrevet torsdag kl 21:06 (endret) 3 hours ago, Thor. said: Gatis: FurMark Unigine Heaven Hvis du tåler å betale litt: 3D mark. Betaler du her så kan du kjøre samme test i loop. Da kan du kjøpe enten: Time Spy Extreme, Steel Nomad eller Speed Way (Raytracing) Ok, takker. Har 3D Mark, mangler 4 DLCer som er billige. Blir da AMD Stress Test, 3D Mark, Heaven og feks Wukong benchmark, eventuelt Tombraider / Cyberpunk. Endret torsdag kl 21:18 av JarleGutt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå