Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

55 minutes ago, Cursio said:

Jeg valgte å gå for 5070 Ti selv, ytelsen er ikke så mye lavere enn 5080, og hvis man ønsker kan man overklokke litt for å dekke mesteparten av forskjellen. 5070 Ti har også samme 16 GB GDDR7 med 256-bit memory bus som 5080, som gjør at 5070 Ti holder stand mot 4080, 4080 Super og 7900 XTX når oppløsningen økes til 4K. 5070 Ti og 9070 XT skalerer nesten identisk når oppløsningen økes. 

Ser forresten at Multicom har masse RTX 5080 på lager til en rimeligere pris enn Elkjøp. Usikker på hvor stor forskjellen er mellom Inno3d og PNY / Gigabyte sine innstegsmodeller.
INNO3D GeForce RTX 5080 16GB | Multicom

image.png.0318b3dd563654937514327952ed9197.png

Og når du sier "holder stand" så mener du i ren rasterytelse og ikke når man tar med dlss4 og tilsvarende?

Gode ting å tenke på ja.

Er blitt skeptisk til Multicom etter tilbakemeldinger her på forumet bl.a., men de er gjerne ikke så mye bedre for Elkjøp... ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er Kompletts lagerbeholdning av 5090-kort i dag. De siste dagene har tallene vært stabile, så det er åpenbart mindre etterspørsel om ferdig-PCer med 5090 fra Komplett nå. Det er vel et ganske begrenset marked for ferdig-PC til 60-75 000 kr. Allikevel så tviholder Komplett på en masse 5090-kort. Jeg antar for å holde prisene kunstig høye.

Problemet er også at Komplett har fått nesten alt av 5090-import til Norge, og har effektivt et ballegrep på 5090-tilgjengeligheten i Norge. Hvorfor skal én nettbutikk sitte med et monopol på toppkortet fra Nvidia, og i tillegg grovt misbruker deres posisjon i markedet? Skjønner ikke at flere her reagerer på denne oppførselen...

image.thumb.png.af4a46d4a9cfb8dded13b613c8ce3847.png

• Liker 6
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Det er i overkant mange ja, men alternativet er Deluxe Scalper marked, som nevnt før.. Veldig u-sikker på hva jeg foretrekker men heller mot det komplett gjør, da får "folket" alternativet å kjøpe en helt strippet (om du gjør dem billigst mulig får du dem fortstatt ned mot 44k, tidligere fikk jeg de helt ned i 38K men det går ikk mer) ferdig bygget til samme pris som Scalper pris for bare skjermkortet, mulig man kan bruke resten man får til en ny PC til ungene eller Gaver/Gi bort...

Edit:Når komplett merker markedet er helt mettet blir det nok flere slipp, men dyreste modeller blir nok sluppet først så legger komplett 10%+ på prisen for å kompansere sin egen 10% .. Så ja dette er ikke lett på noen måte å hele Releasen suger virkelig Balle

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 minutes ago, simalarion said:

Når komplett merker markedet er helt mettet blir det nok flere slipp, men dyreste modeller blir nok sluppet først så legger komplett 10%+ på prisen for å kompansere sin egen 10% .. Så ja dette er ikke lett på noen måte å hele Releasen suger virkelig Balle

At du må bruke en "bonus" for å få normal pris er helt bort i natta, men slik har det altså blitt. De kunne ihverfall kalt det "normalpris-bonus". 

• Liker 6
Lenke til kommentar
simalarion skrev (19 minutter siden):

Det er i overkant mange ja, men alternativet er Deluxe Scalper marked, som nevnt før.. Veldig u-sikker på hva jeg foretrekker men heller mot det komplett gjør, da får "folket" alternativet å kjøpe en helt strippet (om du gjør dem billigst mulig får du dem fortstatt ned mot 44k, tidligere fikk jeg de helt ned i 38K men det går ikk mer) ferdig bygget til samme pris som Scalper pris for bare skjermkortet, mulig man kan bruke resten man får til en ny PC til ungene eller Gaver/Gi bort...

Edit:Når komplett merker markedet er helt mettet blir det nok flere slipp, men dyreste modeller blir nok sluppet først så legger komplett 10%+ på prisen for å kompansere sin egen 10% .. Så ja dette er ikke lett på noen måte å hele Releasen suger virkelig Balle

Det hjelper lite når Komplett klarer å grabbe til seg nesten hele 5090-importen, som er det reelle problemet her, når de kutter direkte salg. Hvis man slipper mange nok 5090-kort samtidig, så forsvinner skalper-markedet. Bare se på 9070, 5080 og 5070-kortene, som nå er fritt tilgjengelig.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Jepp, det tar jeg som et tegn på at det virkelig er mettet, selv om det er overpriset er jo dette et av kortene som gir noe ekstra:
image.png.e8a611c95f9db90ef390d4123765a4a1.png

Når jeg lett får bestilt dette på normal måte på Proshop så må dette være et tegn :)

Edit: Kom igjen da Komplett!, litt overpriset Rog Atral kan dere vell slippe?, gøy å se hvor fort dem går ut for jeg kjøper ikke om ikke prisen er riktig

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Noen her som en gang gidder å tenke på å kjøpe disse løsningene her?:
image.png.bbf2c8c1071dcfad89428a86efcab112.png

Alle som drev med Gaming/OC Hobby tidligere (når kortene var såpass billige at man kunne leke litt med dem uten å få angst) skulle ha skikkelig Vannkjøling, så kom disse gjalla kombo løsningene her til de som ikke turte å innstallere Vannskjøling men absolutt skulle ha det. Eller er det noen her som har gode erfaringer mer disse løsningene?.

edit

WoW fortsatt på lager:
image.png.069cda49023938780bb3c50d2f42a363.png

Da kommer returene til Komplett/Proshop raskt tenker jeg..

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Nå renner returene inn.
Var en retur hos NetonNet som jeg akkurat ikke fikk, men nå fikk jeg kloa i en annen retur hos Elkjøp.

Kjøpte meg et MSI GeForce RTX 5080 VENTUS 3X OC PLUS til 15036,-.
OK pris synes jeg.
Mulig jeg kunne spart noen kroner, men da er mest sannsynligvis jakten for denne gangen over. (Ses når 7000-serien kommer ut :) )

Edit, brukte dette søket hos Elkjøp for å "overvåke" returer:

https://www.elkjop.no/outlet?f=31158%3AGrafikkort&f=ActivePrice.Amount%3A[8298%2C20181]

Endret av KalleKanin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Pop skrev (1 time siden):

Og når du sier "holder stand" så mener du i ren rasterytelse og ikke når man tar med dlss4 og tilsvarende?

Gode ting å tenke på ja.

Er blitt skeptisk til Multicom etter tilbakemeldinger her på forumet bl.a., men de er gjerne ikke så mye bedre for Elkjøp... ;)

Ja, da tenker jeg på ren rasterytelse! TechPowerUp sine reviews er veldig gode på dette, og viser relativ ytelse mellom alle kort i 1080p, 1440p og 4K basert på gjennomsnitt av ytelse i 25 forskjellige spill.
MSI GeForce RTX 5070 Ti Gaming Trio OC+ Review - Relative Performance | TechPowerUp

Jeg kjøpte selv fra Multicom og har ikke hatt noen problemer, men hvordan kundeservicen er når man har problemer og må få produktene sendt på service etc kan jeg ikke uttale meg om.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Cursio skrev (10 minutter siden):

Jeg kjøpte selv fra Multicom og har ikke hatt noen problemer, men hvordan kundeservicen er når man har problemer og må få produktene sendt på service etc kan jeg ikke uttale meg om.

Ja, det jeg tenkte å svare i sted med droppet det. Der er Komplett alltid vært veldig bra, for meg i alle fall, hovedgrunnen til at jeg fortsatt forsvarer dem i enkelte tifeller også :)

Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (1 time siden):

Nå renner returene inn.
Var en retur hos NetonNet som jeg akkurat ikke fikk, men nå fikk jeg kloa i en annen retur hos Elkjøp.

Kjøpte meg et MSI GeForce RTX 5080 VENTUS 3X OC PLUS til 15036,-.
OK pris synes jeg.
Mulig jeg kunne spart noen kroner, men da er mest sannsynligvis jakten for denne gangen over. (Ses når 7000-serien kommer ut :) )

Edit, brukte dette søket hos Elkjøp for å "overvåke" returer:

https://www.elkjop.no/outlet?f=31158%3AGrafikkort&f=ActivePrice.Amount%3A[8298%2C20181]

Ja, jeg fikk akkurat kjøpt en Asus Astral OC 5090 til 37500. Garantert en retur fra en skalper (grrrr...), siden det var det eneste 5090-kortet i beholdningen.

Ikke mitt førstevalg, i hvert fall ikke til den prisen, men jeg orker ikke å tråle nettet ørten ganger hver dag lengre.

Endret av Peter Johansen
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (5 minutter siden):

Asus Astral OC 5090

Grattis!, jeg mener det er et kjempe kort som også skal ha egen overvåking på om alle kablene fører  strøm eller ikke , noe som er bonus.

Tenker selv at om jeg får smelt på en 10% på den prisen du fikk der på det kortet så hadde jeg hoppet på, jeg fortsetter med andr ord hehe..

• Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (44 minutter siden):

Grattis!, jeg mener det er et kjempe kort som også skal ha egen overvåking på om alle kablene fører  strøm eller ikke , noe som er bonus.

Tenker selv at om jeg får smelt på en 10% på den prisen du fikk der på det kortet så hadde jeg hoppet på, jeg fortsetter med andr ord hehe..

Takk for det! :) 

Ser det var en bios oppdatering 11/2 for mer stillegående vifter, så nå er Astral like stillegående som Suprim og de andre toppkortene. Det var litt klager på dette i de tidlige anmeldelsene. Gleder meg til å få kortet i hus. Det har et flott design også, og en HEFTIG kjøleribbe..lol.

Endret av Peter Johansen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg endte med å kjøpe ferdigbygd pc for å få meg et 5090-kort, så hva komplett gjør fungerer helt sikkert, og gir mer penger i kassa til bedriften pga mersalg. Det ville vært rart å selge ut alle GPU-ene slik at ingen vil kjøpe ferdigbygd pc :p Det er å skyte seg selv i foten. Kortene hadde gått unna på 3 sekunder til scalpere uansett, og så hadde man vært tilbake til start. Tenker også at det holder scalper-priser innenfor en viss grense når det på et tidspunkt blir mer lønnsomt å kjøpe en ny pc inkl. 5090 enn å kjøpe scalper-5090 på finn.no.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, raspberry said:

på et tidspunkt blir mer lønnsomt å kjøpe en ny pc inkl. 5090 enn å kjøpe scalper-5090 på finn.no.

Eventyrprisene på finn blir neppe noen gang solgt som er grunnen til at vi nå ser en miniflom av kort som returneres av scalpere. Om butikkene blir lei av alle returkortene får vi jo se på.

• Liker 1
Lenke til kommentar
ps5 skrev (33 minutter siden):

Eventyrprisene på finn blir neppe noen gang solgt som er grunnen til at vi nå ser en miniflom av kort som returneres av scalpere. Om butikkene blir lei av alle returkortene får vi jo se på.

I det minste må skalperne betale for frakten og bruk av bots, så gratis moro er det nå ikke.

Lenke til kommentar

Merkelig at Prisjakt ikke klarer å legge inn søkbare 9070xt og 9070 GPU i Skjermkort før jeg skriver til supporten deres og klager.

"11.03.2025: Tack för ditt meddelande.Jag skickar detta till filter teamet så tar dom en kik på det.Ha en fin dag! Vänliga hälsningar, Niklas"

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...