BadCat Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Brukeranmeldelser er bare søppel for tida. Misbruk av funksjonen. 2 Lenke til kommentar
Peter Johansen Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars (endret) Nizzen skrev (20 timer siden): Nå har de solgt MANGE 100 ferdig pc'er med 5090, så ganske populære er de Jeg har fulgt bra med de siste ukene, og inventaret har gått heller sakte nedover, med de samme 5-6 modellene tilgjengelig. Men godt mulig det fløy ut mange ferdig-PCer når de første 5090 kom. Komplett har beslaglagt hele 5090-importen til Norge, og lar kortene gå nesten utelukkende til ferdig-PCene deres. Ikke rart det er umulig å få seg et 5090. Komplett skaper kunstig knapphet i markedet, for å holde prisene unaturlig høye - dette skal *ikke* glemmes. Endret 14. mars av Peter Johansen Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 13. mars Forfatter Del Skrevet 13. mars (endret) BadCat skrev (39 minutter siden): Brukeranmeldelser er bare søppel for tida. Misbruk av funksjonen. Haha Reklame dukket opp på denne siden rett under det du skrev, akkurat som reklamen var skriptet til å finne en Webshopp med Scalper pris siden det ble nevnt: Apropo ser prisene på RTX 4090 er helt sinnsyke nå også (fleste over ny pris på Finn)... Må jeg jeg er overassket over hvor mye trykk det er på salget jeg trodde virkelig highend Gamer PC Hobby var en nisje greie i dag før jeg tok hobbyen opp igjen.. så hjelper det ikke at RTX 5090 også brukes jobbsammeheng for dette var det kun dedikert kort til før (mye dyrere også), der har vi jo fått en ny veldig kjøpe kraftig kjøpegruppe. Endret 13. mars av simalarion Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars Var tider dette når man fikk topp kortet til under 5K. Med inflasjonskalkulator hadde dette kostet 6600kr i dag. Hadde nå bare lønningene økt med 3X siden 2014 1 1 2 Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 13. mars Del Skrevet 13. mars 11 minutes ago, TheKims said: Var tider dette når man fikk topp kortet til under 5K. Med inflasjonskalkulator hadde dette kostet 6600kr i dag. Hadde nå bare lønningene økt med 3X siden 2014 Var tider når man kunne kjøpe 4 toppkort av gangen for 12000kr 5 4 Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Jepp. Håper prisene går noe ned nå som både etterspørsel og dollarkurs er på vei ned. Jeg sikler mest på et nær-MSRP-5080-kort. Disse går fort unna fortsatt, men de litt dyrere blir liggende lengre: Eks: TUF Gaming til 19290,- https://www.komplett.no/product/1318012/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-tuf-gaming-geforce-rtx-5080-oc eller ROG Gaming til 21499,-(!!) https://www.komplett.no/product/1318014/datautstyr/pc-komponenter/skjermkort/asus-rog-astral-geforce-rtx-5080-gaming-oc Endret 14. mars av KalleKanin Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars (endret) Selv om RTX 5080 ligger trygt på lager nå så er jeg nå helt sikker på jeg heller beholder RTX 4090, som viser seg å være et altfor bra valg i forhold til det det burde vært.. AI genererte FPS er vell å bra men når selv RTX 4090 ligger unde grense land for Raster FPS man trenger (helst over 60) for at Multi gen skal fungere best så har RTX 5080 særdeles kort levetid for oss som kjøper HighEnd, for antar det de fleste er ute etter ved å kjøpe HighEnd (når de skal spille) er å kunne sette alle setting på fullt i 4K++ å ikke tenke noe mer på det. Det om skjer med Frame Generation på RTX 4090 når Wukong når ned mo 40 FPS er at grafikken begynner å smøre seg utover.. Man så det samme når en Testet Indinana Jones på RTX 5070 der var FPS så lavt at alt bare ble smurt utover ... Edit: Så det for bli om jeg klarer å få tak i RTX 5090 til MSRP, men det tar jo sin tid, om det skjer i det hele tatt Endret 14. mars av simalarion 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Jeg er litt skeptisk til å kalle 5080 "trygt på lager" når alle tilgjengelige for bestilling ligger til rundt 20k. Elkjøp har vel et MSI Ventus til 17k som så langt er det nærmeste man kommer "til kun $ 995!!" selv om antakelig ingen trodde på det våset nvidia kom med i starten på prisantydning. Ja, en viss teknikalitet. Men når prisene fortsatt er så sinnsvake tyder det vel ikke helt på at markedet får tilfredsstilt etterspørselen. Hvor langt ned kan vi se f.eks. 5080 før sommeren? Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars simalarion skrev (16 minutter siden): Selv om RTX 5080 ligger trygt på lager nå så er jeg nå helt sikker på jeg heller beholder RTX 4090, som viser seg å være et altfor bra valg i forhold til det det burde vært.. AI genererte FPS er vell å bra men når selv RTX 4090 ligger unde grense land for Raster FPS man trenger (helst over 60) for at Multi gen skal fungere best så har RTX 5080 særdeles kort levetid for oss som kjøper HighEnd, for antar det de fleste er ute etter ved å kjøpe HighEnd (når de skal spille) er å kunne sette alle setting på fullt i 4K++ å ikke tenke noe mer på det. Det om skjer med Frame Generation på RTX 4090 når Wukong når ned mo 40 FPS er at grafikken begynner å smøre seg utover.. Man så det samme når en Testet Indinana Jones på RTX 5070 der var FPS så lavt at alt bare ble smurt utover ... Edit: Så det for bli om jeg klarer å få tak i RTX 5090 til MSRP, men det tar jo sin tid, om det skjer i det hele tatt Ja, har du et 4090-kort er det liten grunn til å oppgradere. Det vil nok holde seg bra en god stund fremover. 3 Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars simalarion skrev (34 minutter siden): Selv om RTX 5080 ligger trygt på lager nå så er jeg nå helt sikker på jeg heller beholder RTX 4090, som viser seg å være et altfor bra valg i forhold til det det burde vært.. AI genererte FPS er vell å bra men når selv RTX 4090 ligger unde grense land for Raster FPS man trenger (helst over 60) for at Multi gen skal fungere best så har RTX 5080 særdeles kort levetid for oss som kjøper HighEnd, for antar det de fleste er ute etter ved å kjøpe HighEnd (når de skal spille) er å kunne sette alle setting på fullt i 4K++ å ikke tenke noe mer på det. Det om skjer med Frame Generation på RTX 4090 når Wukong når ned mo 40 FPS er at grafikken begynner å smøre seg utover.. Man så det samme når en Testet Indinana Jones på RTX 5070 der var FPS så lavt at alt bare ble smurt utover ... Edit: Så det for bli om jeg klarer å få tak i RTX 5090 til MSRP, men det tar jo sin tid, om det skjer i det hele tatt En av grunnene til at jeg vil ha høy fps er hvordan spillet føles. Om man har 60fps og dobler det med FG, så føles det fortsatt ut som 60 fps, så for min del en helt ubrukelig feature. Spiller man singleplayer spill med kontroller, så har det kanskje noe for seg, men med mus og tastatur så fungerer det ikke for meg. Spillet føles enda ut som sirup og du må takle artifacts for at det skal se litt mykere ut på skjermen. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 14. mars Forfatter Del Skrevet 14. mars TheKims skrev (3 minutter siden): En av grunnene til at jeg vil ha høy fps er hvordan spillet føles. Om man har 60fps og dobler det med FG, så føles det fortsatt ut som 60 fps, så for min del en helt ubrukelig feature. Jeg spiller helst uten i Single player spill også av mange grunner & preferanser, for meg virker det som om frame Gen fungerer best der man ikke trenger det lenger fra 60 fps ++, Frame Gen skaper for mye "skjelving" i grafikken (Spesielt om du er kresen så ser du det) + latency... Så jeg mener at alle som Godtar dette som nok for en Ny-Gen skyter seg selv rett i benet da det først å fremst er Raster ytelse som gjør at spillet kan skjøres i det hele tatt. Men må ta det for hva det er, en ålreit ekstra funksjon du kan sette på.. 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 10 minutes ago, simalarion said: Elkjøp: Ser ut som scalper returen har startet. Tviler på at de får inn så små partier direkte. 2 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Vil dere her være enige med en del tester og anmeldere på nett som mener at 5070 Ti er nærmere en god balanse mellom ytelse, funksjoner og pris? Om vi tar utgangspunktet i Gigabyte-kortet på Elkjøp (Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Windforce OC) til 12995,- er dette mer for pengene enn å gå opp til 5080? Oppgraderingen for min del er fra RTX2080. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 5070 ti >> 5080 når det kommer til penger/ytelse. Kjøpte selv et 9070 xt til 8.000 som yter omtrent som 5070 ti (ser jeg av tester) og er fornøyd med ytelsen selv. 2 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 5 minutes ago, Pop said: Vil dere her være enige med en del tester og anmeldere på nett som mener at 5070 Ti er nærmere en god balanse mellom ytelse, funksjoner og pris? Om vi tar utgangspunktet i Gigabyte-kortet på Elkjøp (Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Windforce OC) til 12995,- er dette mer for pengene enn å gå opp til 5080? Oppgraderingen for min del er fra RTX2080. Fra 2080 vil 5070ti være et kjempeløft. Mener riktig pris er under 11000 men venter og venter på den jeg kjøpe til slik pris på lanseringsdag så det er nok dessverre urealistisk. 5080 er uansett helt feil priset. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars wampster skrev (23 minutter siden): 5070 ti >> 5080 når det kommer til penger/ytelse. Kjøpte selv et 9070 xt til 8.000 som yter omtrent som 5070 ti (ser jeg av tester) og er fornøyd med ytelsen selv. 8000,- er en god pris for 9070 xt. For denne prisen tror jeg det er noe av det beste man kan få per nå med tanke på pris vs ytelse, selv om prisene skulle gå en del ned. Per nå får man ikke noe 9070 xt-kort til den prisen. (Selv om MSRP ligger omtrent på 8000,- NOK). Akkurat nå er det meste overpriset, f.eks. er MSRP for RTX 5080 under 13.500,-, og da blir ikke nødvendigvis hoppet fra dagens 5070ti-priser så stort. Så jeg sitter foreløpig stille i båten. Men sitter man med et 2080 begynner hoppet i ytelse å bli så stort at jeg skjønner at man er ivrig etter å bytte Man kan jo alltid vente på "neste" og "det nyeste", men da mister man jo all moroa i ventetiden. Lenke til kommentar
Cursio Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars Pop skrev (47 minutter siden): Vil dere her være enige med en del tester og anmeldere på nett som mener at 5070 Ti er nærmere en god balanse mellom ytelse, funksjoner og pris? Om vi tar utgangspunktet i Gigabyte-kortet på Elkjøp (Gigabyte GeForce RTX 5070 Ti Windforce OC) til 12995,- er dette mer for pengene enn å gå opp til 5080? Oppgraderingen for min del er fra RTX2080. Jeg valgte å gå for 5070 Ti selv, ytelsen er ikke så mye lavere enn 5080, og hvis man ønsker kan man overklokke litt for å dekke mesteparten av forskjellen. 5070 Ti har også samme 16 GB GDDR7 med 256-bit memory bus som 5080, som gjør at 5070 Ti holder stand mot 4080, 4080 Super og 7900 XTX når oppløsningen økes til 4K. 5070 Ti og 9070 XT skalerer nesten identisk når oppløsningen økes. Ser forresten at Multicom har masse RTX 5080 på lager til en rimeligere pris enn Elkjøp. Usikker på hvor stor forskjellen er mellom Inno3d og PNY / Gigabyte sine innstegsmodeller. INNO3D GeForce RTX 5080 16GB | Multicom 1 Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars (endret) Ser ut til at det var en microbatch på 72 5090 i uk i går, minste til nå. Så ikke rart disse var vanskelig å få fanget opp. Endret 14. mars av ps5 Lenke til kommentar
Pop Skrevet 14. mars Del Skrevet 14. mars 1 hour ago, ps5 said: Fra 2080 vil 5070ti være et kjempeløft. Mener riktig pris er under 11000 men venter og venter på den jeg kjøpe til slik pris på lanseringsdag så det er nok dessverre urealistisk. 5080 er uansett helt feil priset. Tusen takk for innspill. Da skal jeg prøve å holde meg selv i trøya et par uker ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå