Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

I denne videoen fra en Microsenter i USA ser man de reelle butikk prisene launch day.

Alle er 9070 XT

Asus Prime OC 600 (MSRP, samme som det var her)
Asus TUF Gaming OC 800
Gigabyte Aorus Elite 760
Gigabyte Gaming OC 600 (MSRP)
Asrock Taichi  730
Asrock Steel 600 (MSRP)
Powercolor Hellhound 750
Powercolor Red Devil (?) 790
Powercolor Red Devil Limited(?) 800
Powercolor Reaper 600 (MSRP)
Sapphire Pulse 600 (MSRP)
Sapphire Pure 750
Sapphire Nitro + 780
XFX Swift 750
XFX Quicksilver 780
XFX Quicksilver White 800
XFX Mag??? 849
XFX Mag??? 820

Husk i USA er det + skatt oppå prisene. Største forskjell i pris i USA fra basic modell til topp custom modell er 200$, ca 2000, som det faktisk er i Norge og. Men dette er mye, en 30% økning i pris fra basic modell.

Er det noen som kan rettferdiggjøre en slik pris økning?! Etter det jeg klarer se klokker man basic modeller, til og med de med bare 2x8 pin til like høy MHZ som topp modellene. Eneste forskjellen jeg kan se er kanskje litt lavere støy/temp, og ut av boksen bedre performance.

Andre som har andre faktorer som skal rettferdiggjøre er slikt kjøp over basic modell?..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, simalarion said:

Det er kun 1 Volt regulator på RTX 5090 så problemet som oppstod tidligere var at kun 1 ledning av tolv ble brukt, å da RTX 5090 ikke har mer en 1 volt regulator så blir det varmt (det har tidligere nVidia kort hatt så gud vet hva de holder på med når de bare bruker 1 på RTX 5090). Høres ut som dette er tilfellet her også, simpleste metoden å sjekke på er å sette på "furball" og kjenne på 1 og en ledning om 2-3 er glo varme å resten kalde har man et problem (med kablen altså, igjen dette burde RTX 5090 stoppet slik at kablen ikke kunne bli brukt ved å ha mer en 1 volt regulator)..

Så det er jo enda et problem med RTX 5090 da, at de bare har 1 Volt regulator slik at kortet da ikke klarer å dedektere om strømmen kommer via 1 eller alle kablene

Se fra 14:02

Se fra 14:02 - her blir kun 2 kabler brukt å siden RTX 5090 ikke bryr seg om det så blir det varmt, der det gikk virkelig galt gikk alt mellom 1 kabel som førte til brann i begge ender.

Edit: Skrev flere åpenbare feil først som måtte endres ...

Astral kortene har jo innebygd monitor som ser hvordan fordelingen mellom de er. 

Lenke til kommentar
ili skrev (2 minutter siden):

Astral kortene har jo innebygd monitor som ser hvordan fordelingen mellom de er. 

I youtube klippet jeg la ved om problemet nevnes også en Asus modell som sjekker, med andre ord har enkelte Tredjeparts leverandører sett problemet å gjort noe med det. Kan faktisk være noe å se etter når vi skal kjøpe, om vi får tak i noe..

Som vi har sett har da RTX 5090 FE ikke det feks ..

Lenke til kommentar
9 minutes ago, simalarion said:

I youtube klippet jeg la ved om problemet nevnes også en Asus modell som sjekker, med andre ord har enkelte Tredjeparts leverandører sett problemet å gjort noe med det. Kan faktisk være noe å se etter når vi skal kjøpe, om vi får tak i noe..

Som vi har sett har da RTX 5090 FE ikke det feks ..

Både eg og broderen kjøpte 5090 Astral OC. Ikke bare pga overvåkingen, men det spilte inn.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Ser ut til at scalper markedet for 5090 er mettet. Det har vært lite salg de siste dagene og prisene settes ned. En av dem skal sende et Palit Gamerock tilbake til forhandler på tirsdag hvis han ikke får solgt det før. At Skamplett har så mange kort til prebuilds kjøler ned markedet, men jeg liker ikke at de holder av disse kortene da jeg klarer ikke få meg til å kjøpe en overprisa pre-build.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, Erwe said:

Ser ut til at scalper markedet for 5090 er mettet. Det har vært lite salg de siste dagene og prisene settes ned. En av dem skal sende et Palit Gamerock tilbake til forhandler på tirsdag hvis han ikke får solgt det før. At Skamplett har så mange kort til prebuilds kjøler ned markedet, men jeg liker ikke at de holder av disse kortene da jeg klarer ikke få meg til å kjøpe en overprisa pre-build.

Komplett ser nok det samme at markedet begynner å bli litt mettet for noen av kortene i komplett PC har vært ganske normal priset nå faktisk. Har sett kort som har vært priset under. Men prisen går opp og ned for hver dag. Nå gjekk den opp 1k fra i går. Beste er jo om du faktisk hadde fått brukt komponentene du kjøper i komplett PCen. For gjør du ikke det så går du på tap uansett. Og 9-10 virkedager bygging er jo heller ikke bra. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Erwe skrev (34 minutter siden):

I alla fall 100% ærlig på hva han holder på med, det ser man jo ikke så ofte.

Denne artikkel på Finn.no:
image.png.0c34068a9cd8affeb7e38a7f6f48d3af.png

Men jeg får meg ikke til å mate scalpere uansett, om videre Palit kortet koster over 39 K fra butikk så var det kraftig overpriset det også som flere andre OC modeller. Så målet mitt var jo å få et for rundt MSRP (under 30 k) fra butikk.

Edit:

Minner på at Om du stripper FerdigBygg PC (Komplett) helt (Fjerner det du kan) får du RTX 5090 TUF modellen for litt over 38 K.. Da sitter du igjen med mye du trolig ikke får solgt så lett eller får bruk for ang Hardwaren du da sitter igjen med, så om du mislikker å selge sterkt (som meg) så er ikke det så "gøy".

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (9 minutter siden):

I alla fall 100% ærlig på hva han holder på med, det ser man jo ikke så ofte.

Denne artikkel på Finn.no:
image.png.0c34068a9cd8affeb7e38a7f6f48d3af.png

Men jeg får meg ikke til å mate scalpere uansett, om videre Palit kortet koster over 39 K fra butikk så var det kraftig overpriset det også som flere andre OC modeller. Så målet mitt var jo å få et for rundt MSRP (under 30 k) fra butikk

Komplett priser dette Palit kortet til 3000kr over Asus Rog Astral i pre-buildene, så prisen kan stemme, selv om jeg synes det er altfor høyt.

Endret av Erwe
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (15 timer siden):

I denne videoen fra en Microsenter i USA ser man de reelle butikk prisene launch day.

Alle er 9070 XT

Asus Prime OC 600 (MSRP, samme som det var her)
Asus TUF Gaming OC 800
Gigabyte Aorus Elite 760
Gigabyte Gaming OC 600 (MSRP)
Asrock Taichi  730
Asrock Steel 600 (MSRP)
Powercolor Hellhound 750
Powercolor Red Devil (?) 790
Powercolor Red Devil Limited(?) 800
Powercolor Reaper 600 (MSRP)
Sapphire Pulse 600 (MSRP)
Sapphire Pure 750
Sapphire Nitro + 780
XFX Swift 750
XFX Quicksilver 780
XFX Quicksilver White 800
XFX Mag??? 849
XFX Mag??? 820

Husk i USA er det + skatt oppå prisene. Største forskjell i pris i USA fra basic modell til topp custom modell er 200$, ca 2000, som det faktisk er i Norge og. Men dette er mye, en 30% økning i pris fra basic modell.

Er det noen som kan rettferdiggjøre en slik pris økning?! Etter det jeg klarer se klokker man basic modeller, til og med de med bare 2x8 pin til like høy MHZ som topp modellene. Eneste forskjellen jeg kan se er kanskje litt lavere støy/temp, og ut av boksen bedre performance.

Andre som har andre faktorer som skal rettferdiggjøre er slikt kjøp over basic modell?..

Det er vel fordi AIB ikke tjener noe på MSRP modellene, og derfor selger de disse andre modellene som er marginalt bedre til overpris. AMD må jo sponse selv for å holde MSRP modellene på MSRP pris. 
EVGA droppa jo ut av GPU gamet fordi de ikke lenger orket uforutsigbarheten til Nvidia når det gjaldt prising.

Ser ut som om det er en jevn strøm av MSRP modeller som kommer inn igjen på lager i USA til MSRP pris for 9070xt/9070, men mulig AMD prioriterer USA pga. usikkerhet rundt tariffer.

Lenke til kommentar
Undified skrev (På 8.3.2025 den 13.07):

Så prisen på 9070 xt prime OC ble satt opp til 10k+ etter release? Det er jo helt tullete prising i så fall. Da vil jeg tro de fleste heller går for en 5070 ti. AMD bør sette grenser på dette her, ellers vil de jo bare miste enda mer kunder. De ligger jo allerede på 10%. Idioti.

Fulgte litt med og prisen på komplett. Først ble prisen satt opp til 10 190 etter første batch, så gikk den ned til ~9K.

Synes det var litt "shady" praksis i utgangspunktet på MSRP og hvilke kort som skulle følge det og ikke.

Jeg kan godt forstå at "bespoked" modeller (Nitro+, Red Devil, TUF, etc.) koster over MSRP, men må innrømme at for de andre modellene så var det vanskelig for meg å forstå hvilke av modellen som skulle "forholde" seg til AMDs MSRP og hvilke som var fritatt... Hvis det hadde vært slik det var med tidligere launches hvor det faktisk var et referansekort, så er det lettere for folk når slippen kommer å forstå at det kortet er til MSRP fordi det er referanse.

Lenke til kommentar

Om en bruker 14.5 for å regne om priser så er 

550 * 14.5 = 7875 (RX 9070, MSRP)

600 * 14.5 = 8700 (RX 9070 XT, MSRP)

650 * 14.5 = 9425 (RX 9070 XT)

700 * 14.5 = 10150 (RX 9070 XT)

750 * 14.5 = 10875 (RX 9070 XT)

Jeg tror de fleste merkene har en MSRP variant.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Det er ikke lønnsomt nok å lage grafikkort til forbrukere. Hvis det var mer lønnsomt hadde butikkene vert fulle.

Det finnes andre brikker som er mer lønnsomme å produsere hos TSMC og for AMD er det mer lønnsomt å fokusere på prosessorer og nedprioritere grafikkbrikker.

Hva tror dere er mest lønnsomt å produsere?

Brikkestørrelser
9700X = 70.6 mm²
9800X3D = 70.6 mm²
RTX 5080 = 378 mm²
RX 5070XT = 357 mm²

Lenke til kommentar
simalarion skrev (7 minutter siden):

Nei det blir i overkant for min del, for min del blir det nok komplett pga rabatt ordning, om det skal bli noe

Ja, enig. Kortene på Proshop ryker dessuten på 0,1 ms, så med mindre de får inn et stort parti er det ikke vits å bruke tid på engang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...