Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
simalarion skrev (6 timer siden):

WoW, tørr jeg ikke tro på:
https://www.tweaktown.com/news/103164/amd-very-aggressively-pricing-radeon-rx-9000-series-gpus-says-rumor-ready-to-attack-nvidia/index.html

RX 9070 XT would be $599, and the RX 9070 non-XT would be $499.

Det kommer til å lage leven i prisingen!..

Med tanke på at RTX 5070 er priset fra $549

Og RTX 5070 Ti priset til $749

Så tror jeg de priene (499 og 599) for Radeon kan være der de havner.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (55 minutter siden):

Du slang deg på 4080S køen? Stedet du havner er ikke det samme som når du kjøper i Norge da. Da havner du hos ProShop 😝

Lenke til kommentar
11 minutes ago, DeviantFractal said:

Du slang deg på 4080S køen? Stedet du havner er ikke det samme som når du kjøper i Norge da. Da havner du hos ProShop 😝

Ser ut som de eksperimenterer med shopping kø, tidligere måtte du da vente 20 min på å ikke får kjøpe en 4080s :D   (litt spenning må man tillate seg).

Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Apropos smeltede kontakter.

De fleste jeg har lest om ser ut til å være pga Adapter bruk ( 2x6pin som splitter ut i Tre/Fire stk 8pin fra skjermkort) så mitt inntrykk er at man først å fremst skal holde seg unna disse.
image.thumb.png.2cd07c783239ca05d2f90d6afabb26db.png

Bortsett fra RTX 5090 "saken" som var som også var koblet i 12v 2x6pin i PSU men viste seg vell at det var en  nær ikke sak pga 3 partisjon kabel bruk (smeltet på 1 pin i begge ender, ganske så sikkert pga dårlig kabel)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Man kan ikke bare skylde helt og holden brukeren, når man sender mye watt gjennom den tynne kabelen.
Designen av det nye kontakten er så å si identisk med den gamle, forksjellen er bare at de forkortet sense pin nettopp for å hindre at det er bruker feil, ikke bare det.. det skulle sørge for at kortet ikke slår seg på hvis du ikke har plugget inn riktig.
Enda smeltet det (brukerfeil?????), og denne gangen begge siden GPU og PSU sidene.. tilfeldig? neppe.
Jeg har sagt det før og sier igjen: Jeg vedder på at det kommer mer problemer etterhvert.
Står glatt over 50 serien slik jeg gjorde med 40 serien.. helt absurd.. at man skal bruke så mye penger og bare poof. jaja, du har deg selv å skylde på 😆

Endret av koford
Lenke til kommentar
Mala skrev (22 minutter siden):

Sikkert ingen som vil ha 5080, men dette er i hvert fall på lager nå.

1stk igjen så går nok bort men veldig mange havner jo på Finn.no å der er det jo et veeelding mettet marked pga mange tror de kan tjene noen få tusen enkelt nå som det er så dårlig stock også på RTX 5080, ser ut som mye blir liggende på Finn.no på tross av at de ikke tar så altfor mye utover det de kjøpte dem for (mange av modellene kostet jo 18 - 20 K til å starte med)

koford skrev (8 timer siden):

Står glatt over 50 serien slik jeg gjorde med 40 serien.. helt absurd.. at man skal bruke så mye penger og bare poof. jaja, du har deg selv å skylde på

Nå er det jo en gang slik at man får solgt disse kortene igjen for ganske mye, RTX 4090 Rog Strix OC som jeg sitter med nå feks kan jeg jo tjene 4 -5 tusen på om jeg selger det for 23 K nå (mange får solgt kortene for opp mot 26 så 23k får jeg nok raskt)...

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (2 minutter siden):

1stk igjen så går nok bort men veldig mange havner jo på Finn.no å der er det jo et veeelding mettet marked pga mange tror de kan tjene noen få tusen enkelt nå som det er så dårlig stock, ser ut som mye blir liggende på Finn.no på tross av at de ikke tar så altfor mye utover det de kjøpte dem for (mange av modellene kostet jo 18 - 20 K til å starte med)

Nå er det jo en gang slik at man får solgt disse kortene igjen for ganske mye, RTX 4090 Rog Strix OC som jeg sitter med nå feks kan jeg jo tjene 4 -5 tusen på om jeg selger det for 23 K nå (mange får solgt kortene for opp mot 26 så 23k får jeg nok raskt)...

Jeg kjøpte mitt kort for Strix OC 4090 for 23k på komplett med div rabatter i 2023
Solgte det nå nylig for 22500, men kunne fort fått oppimot 26k som du sier ja (lett å være etterpå klok!) 
For min del er det ganske sykt at 1.5 år etterpå kan få samme pris om ikke mer for et brukt kort. 

Lenke til kommentar

Apropo Finn.no å RTX 50xx salg så er det så artig å lese alle som prøver å være selgere å lage en lang historie ingen trenger, feks

" Dette er SuperKort som kjører absolutt alt på fullt & Max på en gang!!, det er ingenting i dag som stopper dette kortet!! INGENTING!, jeg selger dette kortet til en KNALL pris 23K kun pga jeg vurderer 5090 . Det har aldri vært åpent så plastikken er PÅ. Løp å KJØP!"

Det jeg haddet skrevet:

"Kjøpt Nytt u-åpnet RTX 5080 med full garanti fra Komplett selges for jeg vill tjene litt ekstra på høy etterspørsel"

Alle vet jo dette, jeg nekter å tro at slike salgs triks fra 90 Tallet funker da alle blir oppdatert på priser å produkter på sekundet på det vi kaller World Wide Web ... Morsom lesing de forsøkene på salgstriks på Finn.no

Lenke til kommentar

Ligger veldig mange 5080 ute på Finn nå. Lurer på om den merkelig voldsomme interessen for dette kortet i hovedsak er skapt av skalpere. Kan umulig tenke meg at de får solgt dem for prisene som oppgis, ofte langt over 20k for helt standard modeller. Vil anta at tilgjengeligheten på disse kortene fra e-tailere vil bli bra etter hvert som denne boomen avtar.

Situasjonen rundt 5090 vil imidlertid sannsynligvis ikke bedre seg særlig i nærmeste framtid.

Endret av Adrgha
Lenke til kommentar
DeviantFractal skrev (På 10.2.2025 den 10.07):

Vedkommende brukte en tredjepartskabel, dvs. verken den levert fra Nvidia, eller kabel som fulgte med PSU'en. I tillegg brukte han en PSU med 12vhpwr-standarden. Det er jo en grunn til at standarden ble oppdatert til 12v-2x6 etter noen hendelser med RTX 4090. Man løper også som kjent alltid en risiko når man bruker andre kabler enn de som følger med til PSU'en. Det er for øvrig pluggene i PSU og GPU som er endret, kabelen er den samme. 

Smelting har ikke vært et utbredt problem med RTX 4090, så jeg tviler på at det blir det med RTX 5090. Antar de fleste som bruker så mye penger på GPU i tillegg sikrer seg ved ikke å bruke PSU med eldre standard eller tredjepartskabler. Har en PSU med 12v-2x6 plugger, så jeg tar livet rimelig med ro. 

OP fra Reddit, holder til i Berlin og skal en tur til der8aur i dag. Vil anta det kommer en video derfra om ikke så lenge. Satser på at den kommer på engelsk mtp. interessen. 

Og da var videoen ute:

Endret av DeviantFractal
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hehe igjen, ikke veldig overraskende når de pusher grensen for hva porten skal tåle. Har lest flere steder at RTX 5090 i enkelte tilfeller også er over grensen på 600w uten at man har justert noe (?). Som jeg har skrevet flere ganger tidligere ville ikke jeg ha dette kortet pga det så gikk for Demo RTX 4090 kort.

Jeg er også Engstlig på RTX 4090 når det er skrevet (det det også er et kjent problem) men disse kortene skal ligge godt under 600w å alle problemene jeg har sett så langt går på Splitteren som nVidia la ved kortene, så her tror jeg først å fremst svakheten lå her + feilbruk ved å koble splittere på splittere, men dett er ikke noe jeg har Bevis for bare en oppsummering i hodet mitt i forhold til det jeg har sett til nå.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...