Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

BadCat skrev (17 timer siden):

Husk en ting folkens. Man har ikke glede av forbedringene i de nye kortene hvis man ikke er begrenset av det man allerede har.

Det er lett å tenke at skaping er kraftig forbedret, men så har man ikke 4 kamera med 10 bit farge som skal redigeres. Det hjelper ikke å bytte til 38 cm lengre varebil hvis alt man skal kjøre er 4 bilhjul.

Godt sagt, BadCat. Den skal du ha for. 😎

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
44 minutes ago, Mala said:

Risky business å koble kabel herfra på $2000 kort i mine øyne..

https://www.moddiy.com/products/ATX-3.0-PCIe-5.0-600W-12VHPWR-16-Pin-to-16-Pin-PCIE-Gen-5-Power-Cable.html

Han har også dyttet en 5090 inn i et  Mini ITX kabinett. Blir jo rene klovnebilen.

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Mala skrev (2 timer siden):

Er en av årsdaken til jeg står over 40 / 50 serien, jeg er ikke imponert over Nvidia.
Mange sier nok: Smelter ikke hos meg, sikkert brukerfeil.
Selv tror jeg ikke hele 100% er brukerfeil, høy antall smeltet kontakter (noe som er bevist hos northfixridge, hvor kontakten faktisk er plugget hele veien inn og likevel smeltet).

Lenke til kommentar

Har nevnt det flere ganger i tråden, dette er bare som forventet når du pusher så tett oppunder det kablen er ment for (600w). Enkelte PSU har 2 stk 12 v 2x6 pin kabel, det er det 590 RTX skulle hatt som standard når du pusher kortet så høyt i strøm forbruk. Spesielt når du sitter å spiller over tid som nevnt her med jevnt trekk godt over 500W.

Blir bare lykkligere å lykkligere for at jeg valgte RTX 4090, kan jo etterhvert vise seg å utrolig ettertraktet.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (10 timer siden):

Har nevnt det flere ganger i tråden, dette er bare som forventet når du pusher så tett oppunder det kablen er ment for (600w). Enkelte PSU har 2 stk 12 v 2x6 pin kabel, det er det 590 RTX skulle hatt som standard når du pusher kortet så høyt i strøm forbruk. Spesielt når du sitter å spiller over tid som nevnt her med jevnt trekk godt over 500W.

Blir bare lykkligere å lykkligere for at jeg valgte RTX 4090, kan jo etterhvert vise seg å utrolig ettertraktet.

Vedkommende brukte en tredjepartskabel, dvs. verken den levert fra Nvidia, eller kabel som fulgte med PSU'en. I tillegg brukte han en PSU med 12vhpwr-standarden. Det er jo en grunn til at standarden ble oppdatert til 12v-2x6 etter noen hendelser med RTX 4090. Man løper også som kjent alltid en risiko når man bruker andre kabler enn de som følger med til PSU'en. Det er for øvrig pluggene i PSU og GPU som er endret, kabelen er den samme. 

Smelting har ikke vært et utbredt problem med RTX 4090, så jeg tviler på at det blir det med RTX 5090. Antar de fleste som bruker så mye penger på GPU i tillegg sikrer seg ved ikke å bruke PSU med eldre standard eller tredjepartskabler. Har en PSU med 12v-2x6 plugger, så jeg tar livet rimelig med ro. 

OP fra Reddit, holder til i Berlin og skal en tur til der8aur i dag. Vil anta det kommer en video derfra om ikke så lenge. Satser på at den kommer på engelsk mtp. interessen. 

Lenke til kommentar
lucky666 skrev (10 timer siden):

Denne bør da holde i massevis

Det er litt merkelig at ikke de fra-rådes, for her henter du strøm fra 8pin connector som har 150W hver + (det er derfor det er 3 kontakter mot skjermkort så man ikke bare skal bruke splitter å sitte igjen med 150 W som blir altfor lite) 75 W fra PCIE porten også. Til RTX 5090 vill jeg helt klart valgt en PSU med dedikert 12v 2x6 pin connector
image.png.f8c551ca16750a93bab8b1464e390b97.png

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
4 minutes ago, simalarion said:

Det er litt merkelig at ikke de fra-rådes, for her henter du strøm fra 8pin connector som har 150W hver + (det er derfor det er 3 kontakter mot skjermkort så man ikke bare skal bruke splitter å sitte igjen med 150 W som blir altfor lite) 75 W fra PCIE porten også. Til RTX 5090 vill jeg helt klart valgt en PSU med dedikert 12v 2x6 pin connector

Les guiden til corsair som jeg postet rett her oppe. De forklarer i detalj.

Lenke til kommentar

Altså for min del som sitter på en eldre SEASONIC PRIME-GX-1300 80 PLUS GOLD(fikk en meget god pris på denne tilbake i 2022) , skulle jeg være så heldig å få tak i ett jævla 5090 kort...det er bare til å bruke medfølgende adapter og PSU-kabllene mine, så kan man sove trygt om nettene?

Ingen medfølgende 12VHPWR kabel her på daværende tidspunkt når den ble kjøpt. Kan jo alltids skaffe meg Seasonic sin egen 12VHPWR kabel.

Endret av Mala
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Mala said:

Ingen medfølgende 12VHPWR kabel her på daværende tidspunkt når den ble kjøpt. Kan jo alltids skaffe meg seagate sin egen 12VHPWR kabel.

12vhpwr er jo da altså litt skummel. Fysisk forskjell på den nye standarden kan sees her:
12vhpwr vs 12v2x6

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...