Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Adrgha skrev (2 timer siden):

Men når interessen er slik den er, kan de vel egentlig gjøre akkurat hva de vil og fortsatt selge.

Jeg synes det er vanskelig å fatte at interessen skulle være så stor, i alle fall for 80-serien. Det er vel kommet frem at det var ekstremt få kort til salgs ved lansering, og det er spekulert i at Nvidia bevisst har skapt et inntrykk av populære kort blir revet bort.

Om det er tale om få kort er det vanskelig å si om de kun (eller i stor grad) kjøpes av skalpere.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Adrgha said:

Ja, det skal bli interessant å se hvor lenge denne interessen holder seg over tid, for det må være et ganske begrenset antall mennesker som ser det hensiktsmessig å kjøpe skjermkort til 30-40k.

Småpenger hvis man trenger det.

Ingen tvinger deg til å kjøpe øverste modell.  Det er som med bil. Noen må kjøpe i prisklassen 250 til 950k selv om de ser at noen kjøper i prisklassen 3 til 40 millioner.

Før det er tid for å rope "Hurra for 17. mai", har de rimelige kortene kommet i salg.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
Adrgha skrev (2 timer siden):

Ja, det skal bli interessant å se hvor lenge denne interessen holder seg over tid, for det må være et ganske begrenset antall mennesker som ser det hensiktsmessig å kjøpe skjermkort til 30-40k.

Kjøpte ram, cpu og hovedkortet nylig, dette kostet meg 19000. For noen år tilbake så hadde det samme kostet maks 7000kr.

Dette handler om inflasjon og svak kronekurs/vanstyre.

Det samme gjelder bilder, en Tesla Model s kostet 300k, nå 1 mill.

Endret av freedomseeker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
wampster skrev (1 time siden):

Jeg har et gtx 980 kort og er egentlig interessert i 5080, 5090 blir for mye/dyrt for mitt bruk.
Men det er jo helt umulig å få tak i et kort til rundt 15000 +/-
Alternativet er vel da kun 5070ti? 9070xt (antar man at) yter en del dårligere enn 5070ti igjen?

Usikkert hva ytelsen vil bli. Antar at 9070xt kan ha omtrent samme rasterytelse som 5070ti, mens ray tracing ytelse trolig er litt svakere.

Lenke til kommentar
BadCat skrev (34 minutter siden):

Småpenger hvis man trenger det.

Ingen tvinger deg til å kjøpe øverste modell.  Det er som med bil. Noen må kjøpe i prisklassen 250 til 950k selv om de ser at noen kjøper i prisklassen 3 til 40 millioner.

Før det er tid for å rope "Hurra for 17. mai", har de rimelige kortene kommet i salg.

Ja, hvis man bruker disse til jobb eller på annen måte tjener penger på dem, er saken selvfølgelig en annen. Men de markedsføres fortsatt mot spillere, og der lurer jeg på hvor smertegrensen går. Jeg aner ikke hvor stort volum disse faktisk selges i heller, men det er jo ofte disse halo-produktene som får størst oppmerksomhet uten at det betyr at de selger mest. Har ingen sterke meninger i saken, annet enn at jeg synes det er dyrt, men som du sier er det åpenbart ingen krav å eie et kort av dette kalibret for å spille spill på PC-en heller. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Forbrukere sitter igjen som den Store taperen slik nVidia kjører releaser ja, med sine papir lanseringer, er ikke første gangen.

Tror nok også at den enorme etterspørslen kom litt overraskene, det er jo som alle vet her inne ikke det helt store forbedringene denne gang, hovedsakelig lå det vell på software & økt strøm frobruk.

Lenke til kommentar

Folk som bytter maskinvare fordi det kommer noe nytt er en brøkdel og folk som kjøper top dog er en brøkdel av det igjen.

Av de som har nytt er det en del som har 4060, 4060 Ti, 4070, men før man kommer til 4070 Ti er det ytterst få og færre på 4080S. 4080 og 4090. Hvis man ser i brukergruppene på Facebook, praten skulle tilsi at hvermann har 4080/S, men ser man på tallene fra Steam og diverse, ser man at det er ytterst få.

For folk her inne er nok 4070 Ti/S et utenkelig drittkort, men i en større sammenheng er det eksklusiv luksus.

Endret av BadCat
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...