Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Mistenker at mange som kjøper RTX 5090 ikke er helt klar over hva det betyr (ikke dere her inne), en som har tenkt å kjøpe kortet her inne har jo allrede funnet en guide for å undervolte 5090 RTX der kortet  holder seg fint under grensen på 12v 2x6pin kabel på 600w + det gikk ikke nevnerdig utover fps i forhold til W ned, så det er noe jeg ville sett på

Nå vill man jo virkelig trenge luftig kabinnett + virkelig minium 1000 W psu ATX 3.0 (1) , så må man vare klar over at dette blir en ganske kraftig varmovn hele Sommeren, heldigvis kan man jo da i Norge bare bruke den som varme ovn hele vinteren.

Kortet i seg selv kan vell ikke sies å direkte forbedring heller da ytelsen direkte står i kontrast til økt mengde strøm, forbedringen er best når strømfobruket går opp litt mens ytelsen går mye opp. Så egentlig kunne de gitt dette ut som RTX 4090 TI 32 GB , å ventet til de faktisk hadde forbedret hardware med ny gen release.

Edit:

Også ganske intressant å se 7900 XTX på lager i bøttevis å flere priser ned mot 10 000, kortet er mer fremtidsrettet med 24 GDDR6 & yter ca likt, gjør det ikke så aller værst i RT heller men det er her det er også eneste store fordel til RTX 5080, det kan raskt i spill fremmover vise seg at 7900 XTX var et bedre valg pga GDDR mengden..

Poenget mitt er at det er noe rart at man hiver seg u-kritiskt over RTX 5080 til over 20 K som er den mest ekstreme prisen (ikke vannkjøling heller) mens 7900 XTX er på lager overalt mye billigere... jaja

Riktig pris å gi for RTX 5080 slik markedet er nå mener jeg er mellom 12 - 15 K, så får vi se om 9070 XT gjør noe med det, blir spennende

Endret av simalarion
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er blanding av FOMO, nVidia fanboy-isme, PR, markedsandels monopol, tror AMD bare er problemer og rett og slett ikke vet bedre.

Om 7900 XTX får bedre RT og oppskalering med release av 9070, da er det vel bare å riste på hodet over 5080 kjøpere, og delvis 4090. I mange FPS tester yter 7900 XTX omtrent som 4090, unntaket er spill spesiallaget for nVidia (forced RT som er laget for nVidia etc).

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg trenger egentlig et skjermkort. Kan få et Gigabyte 7900 XT til ca 8200. 

Ville dere ventet til 9070 XT? 10% koden min går ut 21 mars.

Hva tenker man om pris på f.eks 5070 TI?

Det er ikke noe akutt behov da jeg har et midlertidig kort.

edit: Skrivefeil på 7900 XT

Endret av Otaconmg
Lenke til kommentar
1 minute ago, Otaconmg said:

Jeg trenger egentlig et skjermkort. Kan få et Gigabyte 9700 XT til ca 8200. 

Om du vurderer 7900 XT, så UTEN TVIL vent til etter 9070 er lanset.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Otaconmg skrev (1 time siden):

Jeg trenger egentlig et skjermkort. Kan få et Gigabyte 9700 XT til ca 8200. 

9070 XT er ventet å ha nær raster ytelsen til 7900 XT, og være mye bedre med både FSR4 og ray tracing.

5070 Ti vil være hakket opp (ytelse som RTX 4080), og kommer nok inn på samme pris som 4070 Ti. Pris blir vel ca 750*15= 11250.

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

5090 FE var ikke tilgjengelig for salg gjennom Nvidia sine sider for store deler av verden i går. Tilsynelatende var det kun tilgjengelig i Storbritannia, Belgia, Tyskland, Frankrike, Italia og Spania.

I Tyskland ble alle FE kortene solgt ca. kl. 14:30, av botter/folk med direkte linke som ble tilgjengelig gjennom et API. Proshop er Nvidia sin forhandler i Tyskland også. Nvidia er visst klar over hva som skjedde, og skal sammen med Proshop ha fikset feilen som gjorde dette mulig, men om det virkelig er tilfellet gjenstår å se. 

P.t. har ikke Nvidia flere FE kort på lager, pr. intern lagerbeholdning (verken 5080 eller 5090). Blir spennende å se når/om 5090 FE blir tilgjengelige for Norge.

Endret av DeviantFractal
Lenke til kommentar
wampster skrev (7 minutter siden):

Håper vi kan få vite mer om pris/specs på 9070xt før neste runde med 5080 kommer. 
Om det kommer en runde til med 5080 kort i løpet av ikke alt for mange mnd da?

9070 XT ventel ikke å være i salg før mars. Dato er ikke satt så kan fort være i slutten av mars.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (52 minutter siden):

svar jeg fikk fra komplett vedrørende min 5090 bestilling 

Ingen beskrivelse er tilgjengelig.

Ingen stor overraskelse her, så for en bare smøre seg selv med tålmodighet :) 

Fikk du igjennom bestilling rundt kl 15 eller når det åpna igjen rundt kl 17?

Lenke til kommentar

Jeg har jobbet mye med meg selv i det siste og blitt en bedre person, derfor er denne posten ikke et bilde av mitt 4090 suprim som jeg fikk til startpris med en 10% kupong på toppen under lansering sist gang vi alle møttes her.

Lenke til kommentar

Om jeg skulle hatt RTX 5080 så hadde jeg slengt meg på den batchen her, antar da at så lenge man bestiller mens datoen er antatt lager 20.feb så får man av den batchen, det er jo ikke så veldig lenge til å kan jo også være at de kommer tidligere:
image.png.dfdfd36d0df707beefdef926cf0331ea.png

Det er riktig pris på kortet å her får du også en slank 2slot  kjøler.

Edit

Ok man kan ikke bestille, trodde man kunne det når de hadde fått "forventet på ldager" status ..

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...