Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

31 minutes ago, geekay said:

Derimot er det trist at det ble 10% ytetelsesøktning på hele to år. For 20 år siden var det helt annerledes tempo. Synd. 

Snart 4 år med monopol og "uendelig" etterspørsel for chips til ai får slike katastrofale resultater. Men hvis nå ai hardware  etterspørselen får en reduksjon etter ole brums seneste bragder kan det være nvidia prioriterer annerledes om 2 år. Eller det er lov å drømme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Husk å sjekke kretskortene før kjøp.

Hvis vi ser for oss at kretskortene er like, er det nesten ingen kort som har vifter det er verdt å betale premium for.

Kostbare saker der de har spart seg til fant på komponentene. Hvis det er noe som trenger vifter som holder i 10 år i 24/7 operasjon og med bra støyprofil, er det skjermkort. Synd det ikke er en industristandard for vifter på grafikkort  reparere eller oppgradere kortene.

Dessverre samarbeider Noctua stort sett bare med ASUS og det tar år og dag før det kommer kort.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (33 minutter siden):

Snart 4 år med monopol og "uendelig" etterspørsel for chips til ai får slike katastrofale resultater. Men hvis nå ai hardware  etterspørselen får en reduksjon etter ole brums seneste bragder kan det være nvidia prioriterer annerledes om 2 år. Eller det er lov å drømme.

Jensen har nå sett va folk er villig til å betale. Jeg melder meg ut av galskapen. Betale over 10K for spill?, nei det skjer ikke.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Svein M skrev (1 time siden):

Nvidia har bedre oppskalering (DLSS) og ray tracing. RTX 5070Ti kommer vel inn på ca RTX 4070Ti pris. 5070Ti vil vel ha ca samme raster ytelse som 4080 og 7900 xtx.

Nei, 5070 Ti vil neppe det. Den har nesten 10% færre Cuda cores enn 4080, med 8960 vs 9728 for 4080  og ligger bare såvidt over 3080 med 8704. Minnehastighet og ny generasjon "tensor cores" redder den neppe. Så 7900XTX og 4080 Super vil slå 5070 Ti på det meste.

5070 kommer nok enda verre ut med ca 6144 som er omtrenst som 4070 Super.

Det er vel åpenbart nå at Nvidia posjonerer ut nyhetene så lenge de tjener penger, dvs. slipper så lite nytt som mulig og ser om det selger. 50-serien gir bare mening for de med gamle kort, ikke forrige gen.

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (2 timer siden):

Egentlig håpløst at de enda bruker 5nm, 3nm har vært tilgjengelig fra 2022 og 2nm kommer i 2025.

Tipper på at 5090 hadde brukt 350W og 5080 200w på 3nm prosess.

Kommer nok superkort med ihvertfall mere minne, bare å håpe de er kaldere.

https://en.wikipedia.org/wiki/Die_shrink

Hvis Nvidia hadde laget Blackwell på TSMC 3nm kan du banne på at 5090 hadde kostet 50000 kr, og 5080 25000 kr

Lenke til kommentar
N o r e n g skrev (9 minutter siden):

Hvis Nvidia hadde laget Blackwell på TSMC 3nm kan du banne på at 5090 hadde kostet 50000 kr, og 5080 25000 kr

Nå når Donald Duck truer med 100 prosent skatt fra Taiwan så kan de prisene faktisk være realistisk

Lenke til kommentar
leifeinar skrev (1 minutt siden):

Vi ender der neste runde :)

Jeg er ikke så sikker, når AI-boblen imploderer tror jeg TSMC vil få mye "fritid", som vil føre til at nye prosessnoder vil bli lavere priset. Deepseek kom ikke som noen stor overraskelse, det er begrenset hvor bra AI kan bli.

Dessuten virker det som "alles" løsning på å lage bedre maskinlæringsmaskiner raskere er å lage stadig større og mer innfløkte datamaskiner i håp om å trene stadig større og mer innfløkte modeller. De nye Blackwell-datasentrene fra Nvidia er mer effektive enn Hopper var, men veldig mye av forbedringene skyldes stadig høyere strømforbruk og større brikker.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ja, det var nevnt tidligere da jeg trodde det gjaldt flere spill i 4k, men har forstått det slik at det hovedsakelig er dette Indiana Jones spillet er en av de få (om ikke det eneste) spillet som kan benytte mer en 16 GDDR i 4K... Men når det er skrevet så kan det jo komme flere spill fremmover så slik sett er det da ikke særlig fremtids rettet (kommer jo selvagt veldig ann på spill utivklingen fremmover).

Lenke til kommentar

Som flere har nevnt, blir dette første gang på kanskje ti år der jeg ikke higer voldsomt etter å handle på samme dag som salgsstart. 

4090 duger godt enda til både spill og arbeid. Om noe, kanskje en 4090 til hadde vært en bedre oppgradering for å øke ytelsen i jobb-geier. 

Det blir spennende å se om prisen endreR seg noe over tid. For det eneste som interesserer meg nevneverdig er mengden VRAM.

Lenke til kommentar
OlaHaldor skrev (14 minutter siden):

Det blir spennende å se om prisen endreR seg noe over tid. For det eneste som interesserer meg nevneverdig er mengden VRAM.

Dette er jeg også veldig spent på. Dette er grunnen til at jeg kjøper 5090 fra dag 1.

Trumps veier er uransakelige, plutselig kan prisen fyke langt til værs. 🤔

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...