Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

DeviantFractal skrev (1 minutt siden):

Du kan gå for et kort mellom 14 500 - 16 500. Selv er nok et MSRP kort mest aktuelt.

Det er nevnt en haug ganger i tråden her ja, 2 stk her som kjøpte RTX 5080 RTX til 14 500 kr fra Proshop, men forhåndsbestilling på disse ble tatt raskt ned igjen

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
simalarion skrev (46 minutter siden):

Noe er det som gjør at RTX 4090 generelt drar veldig i fra på 4K i alle fall:

Men med min beskjedne kunnskap på dette feltet skal jeg være fryktlig forsiktig med å legge ut noen påstander ...

RTX 4090 er 20-30% raskere enn RTX 4080. Om begge kortene hadde hatt samme mengde Vram, så ville nok resultatet blitt det samme. Jeg har ikke sett et spill som bruker over 16GB enda, foruten for noen ekstreme tekstur mods.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (37 minutter siden):

Denne viser jo ca det samme (at RTX 4090 drar godt i fra i 4k) men testene vill jo aldri være det samme resultat da både Hardware og feautures satt på under tester varierer, så ser ikke poenget ditt her

Poenget ligger i rekkefølgen og ytelsen for kortene under 4090. Det var ikke ment som kritikk mot ditt resonnement.

Lenke til kommentar

"Bruker over 16 GB enda" betyr noe annet enn "Jeg har enda ikke sett". Det er ikke rart at trenden går mot at folk prater med chatbotter i stedet form mennesker.

Før kalte man det flisespikkeri, men det var før flesteparten hadde problemer med å gjøre seg forstått. Det er som i trafikken. Folk gjør så mye rart at det hjelper ikke å se hva andre gjør.

1 hour ago, Xiphac said:

Alt  som det står ROG på er så overpriset  som det går an og er bare latterlig.

Skulle jeg brukt rundt 20 lapper på et kort nå hadde jeg lett kjøpt et brukt 4090 enn et overpriset 5080.

Både ja og nei. Det som det står ROG på har gjerne funksjoner og egenskaper som mangler i rimeligere serier. Problemet er at ASUS blir mer og mer middelmådig for hvert år. I 30-serien hadde jeg en mengde kort fra ASUS. I 40-serien ikke er eneste og det var ei bevisst handling. Hovedkortene er det eneste jeg fremdeles kunne ha kjøpt. Jeg har skrapt av "ROG Certified"-merket på kabinettene mine og ROG/ASUS-logo på skjermene.

Jeg hadde et prosjekt hvor jeg skulle bruke ROG mus og tastatur i étt år. Jeg måtte avbryte etter to måneder. Selv trådløs mus fra Biltema faller ikke ut fem ganger om dagen. Programvaren Armoury Crate er et mareritt i seg selv. Tastaturet var kjempefint og behagelig. Først tenkte jeg at jeg hadde et nytt "go to" produkt, men kvaliteten på tastehettene var sjanseløs. Det samme problemet som på ROG bærbare. Jeg tviler på at det var et avvik i kvaliteten på min utgave.

Det jeg vil frem til et at produktene hadde ikke vært overpriset hvis de var som forventet.

Produktene leverer ikke opp til slagordet "In search of incredible". Eventuelt at slagordet passer siden ASUS produserer middelmådighet mens de stadig leter etter kvaliteten.

Endret av BadCat
  • Liker 1
Lenke til kommentar
simalarion skrev (1 time siden):

Noe er det som gjør at RTX 4090 generelt drar veldig i fra på 4K i alle fall:
image.thumb.png.bcbf24cccd705497a6c95452dc6d4db4.png

Men med min beskjedne kunnskap på dette feltet skal jeg være fryktlig forsiktig med å legge ut noen påstander ...

En SM er det nærmeste du kommer en prosessorkjerne i en Nvidia-GPU. 4090 har 128 SM-er, 4080 Super har 82. Hver SM kan utføre et gitt antall FP32-operasjoner per sekund (derfor måles GPU-er ofte i antall FLOPS).

I tidligere generasjoner (20-serien og bakover) var det slik at antall SM-er ganget med klokkefrekvens var en veldig god ytelsesindikator per generasjon. Hvis antallet SM-er doblet seg, pleide også ytelsen å doble seg. Det stemmer også relativt greit med 30-serien. Man skulle tro at 4090 var 128/82 = 1.6 ganger ytelsen til et 4080 Super, det er ikke i nærheten av å være sant.

Hver gang spillet skal tegne en 3D-modell, "male" teksturer, og beregne lys, må en SM gjøre dette. Det aller meste kan utføres parallelt, og av flere SM-er hvis det er nok piksler å regne ut. Problemet oppstår hvis det ikke er nok oppgaver for hver SM å holde på med samtidig, da vil noen av SM-ene stå i ro og gjøre ingenting.

Grunnen til at 4090 ikke er spesielt mye bedre enn 4080 Super på "lave" oppløsninger er fordi mange av oppgavene ikke lar seg fordele ut over flere SM-er. Store deler av GPU-en blir dermed stående og tvinne tommeltotter i vent på å få gjøre noe. På høyere oppløsning blir det flere piksler å regne på, som lar større andel av GPU-en jobbe samtidig.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, ps5 said:

Asus har en gjenværende feature som alle burde kopiert og det er dobbel hdmi. Skulle gjerne hatt det på min Suprim.

En av grunnene til at jeg hadde ASUS. Klone DP til HDMI for å få sende til capture card. Tok i bruk NDI i stedet for. Samtlige opptakskort og bokser har fremdeles elendig bypass. Enkelte litt bedre enn andre. Det er vel tiltenkt strømning av konsoll og ikke 240 - 540 Hz på PC.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

Trodde GDDR mengde spilte inn en rolle for jeg har sett det er er kun ved høye oppløsninger RTX 4060 8gb ble tatt noe igjen av RTX 4060 16gb (selv om det er marginelt), men da er det med andre ord ikke dette som spiller inn i det hele tatt. Drev jo en del med OC på hobby basis før de insane prisene startet så vet jo at det er mye mer som spiller inn i Benchmark. Nå bet jeg i det sure eplet å betalte "insane" pris som jublileums gave til meg selv, fornøyd så langt :)

Lekasje tester oppsumert - Mulig denne er vist til tidligere. Men i morgen slippes RTX 5080 Fri :) så da får vi grundigere svar.

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (8 minutter siden):

Trodde GDDR mengde spilte inn en rolle for jeg har sett det er er kun ved høye oppløsninger RTX 4060 8gb ble tatt noe igjen av RTX 4060 16gb (selv om det er marginelt), men da er det med andre ord ikke dette som spiller inn i det hele tatt. Drev jo en del med OC på hobby basis før de insane prisene startet så vet jo at det er mye mer som spiller inn i Benchmark. Nå bet jeg i det sure eplet å betalte "insane" pris som jublileums gave til meg selv, fornøyd så langt :)

Lekasje tester oppsumert - Mulig denne er vist til tidligere. Men i morgen slippes RTX 5080 Fri :) så da får vi grundigere svar.

Mengde Vram spiller inn visst man har for lite av det. Da ender man opp med teksturer som ikke laster inn, eller at spillet starter å lagge. Visst spillet kun bruker 12GB f,eks, så vil ikke det være noe forskjell på 16GB vs 24GB så lenge alle andre specs er like.

Lenke til kommentar
1 minute ago, Methilian said:

Det er lenge siden jeg har fulgt med på en GPU launch. Er det vanlig at priser i nettbutikkene kommer såpass tett på salgsstart?

Litt usikker men Nvidia har alltid hatt fokus på å få tømt lagrene for forrige før neste generasjon kommer, og det har vært særdeles vellykket denne gangen. FE / msrp pris var kjent på launchdato så ingen overraskelser i de andre prisene slik sett. Amd kjemper fremdeles med å finne en pris som lar de både ikke tape for mye og samtidig få solgt en håndfull kort.

Lenke til kommentar
5 minutes ago, BadCat said:

Ja, eller justeringer før slipp. Det viktigste er å være klar femten minutter før klokka 14:59 i tilfelle tyvstart, som har skjedd flere ganger.

Greit å få med seg en advarsel her at Komplett slapp 30x0 serien 5 minutter før start og la meg og en haug andre 6mnd bak i kø etter bekreftet kjøp. Dyreste 5 minuttene så langt for meg (dette var i mest lukrative mining periode).

Endret av ps5
Lenke til kommentar
ps5 skrev (23 minutter siden):

Greit å få med seg en advarsel her at Komplett slapp 30x0 serien 5 minutter før start og la meg og en haug andre 6mnd bak i kø etter bekreftet kjøp. Dyreste 5 minuttene så langt for meg (dette var i mest lukrative mining periode).

Jeg ble en av de ja 🤣 Veldig morsomt at også den gang kommer lanseringen i mellom nattskiftene..... Så her må man sette på ett par alramer. 

Jeg tar en avgjørelse på stedet om det blir kjøp. Regner med det er lite kort og dårlig tilgang uansett. Så tar ikke denne lanseringen så tungt. Ikke er man i nød heller hva nytt kort angår.

Endret av Mala
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har nå forstått at RTX 4090 vill holde verdien sin først å fremst pga sin arbeids hest status (dette var jeg jo klar over for som nevnt før kjøpte Dama mi som er forsker en haug av disse på jobben i steden for dedikerte skjermkort for rendering pga pris forskjellen), men selv har jeg missforstått GDDR forbruk i 4K i spilling (som kun skal vise seg å i utslag i Indiana Jones ang mer en 16). Så her er altså en blender test som går på rendering å ganske riktig RTX 4090 slår RTX 5080 veldig greit:

Blender test

Edit:

Så mulig jeg må se på hva annet gøy jeg kan gjøre med mitt RTX 4090, har jo lenge tenkt at jeg trenger å prøve en ny jobb før jeg tar kvelden hehe (jobbet på samme jobb i 23 år nå).

RTX 5090 har jeg helt slått fra meg, når jeg i tillegg nå vet at GDDR ram over 16 i dag kun nyttig for rendering å i jobb sammenheng så er det jo fullstendig bortkastet å betale enda mer & ny GDDR7. Når i tillegg ytelse økningen står direkte kontrast med strøm forbruk så er det ikke mye "sexy"

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tar det med ro selv.

Eneste mulige aktuelle for min del er 5090 FE, og kun pga at jeg sannsynligvis får igjen er grei sum for mitt 4090 FE.

Men, høy minnetemp og beskjeden ytelsesøkning gjør 5090 mindre spennende egentlig, hadde vi snakket 70% ytelsesøkning så hadde jeg vært på hugget. 3090 -> 4090 var et "must upgrade"

Blir uansett interessant å se hvordan tilgangen på kort blir fremover.

Endret av Paxville
Lenke til kommentar
13 minutes ago, simalarion said:

GDDR ram over 16 i dag kun nyttig for rendering

Ram over 16 GB er svært nyttig for AI. Det er størrelse på VRAM som avgjør hvor store (gode) modeller du kan kjøre lokalt.

Skal du gjøre noe nytt nå så burde vel AI være i siktet.

Det sagt, for 30k kan du også kjøpe en Mac mini Pro med 64GB minne, som gir tilgang til enda større modeller selv om hastigheten vil være mye tregere.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...