Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

DeviantFractal skrev (1 time siden):

Ser ut til at Proshop har inne totalt 6 stk. 5090 til lansering. Skitt fiske.

Og disse kortene skal vel fordeles på hele Proshops nedslagsfelt, altså Norge, Finland, Danmark, Sverige etc. Haha! Dette er jo intet annet enn en papirutgivelse. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Aetius skrev (5 minutter siden):

Ja, men det er mye med Komplett som erf amatørmessig for tiden. Jeg nevner i fleng: Kundeklubbens "fordeler", økonomistyringen, utvalget, prisingen, priser på demovarer, etc etc etc.

Jeg har en 10% rabatt der som snart går ut på dato, og for andre eller tredje år på rad finner jeg ikke noe å bruke dfen på. De er jo i utgangspunktet minst 10% dyrere enn alle andre på alt mulig uansett!

Enig. Og har samme problemet selv. Hadde tenkt å bruke rabatten på 5080. Men så så jeg specs  Tullekort.Så da ble det brukt 4090

Lenke til kommentar
Aetius skrev (8 timer siden):

Ja, men det er mye med Komplett som erf amatørmessig for tiden. Jeg nevner i fleng: Kundeklubbens "fordeler", økonomistyringen, utvalget, prisingen, priser på demovarer, etc etc etc.

Jeg har en 10% rabatt der som snart går ut på dato, og for andre eller tredje år på rad finner jeg ikke noe å bruke dfen på. De er jo i utgangspunktet minst 10% dyrere enn alle andre på alt mulig uansett!

Det verste er at det ikke lenger er snakk om hundrelapper, men tusenlapper i prisforskjell. Ta denne SSD-en, for eksempel: https://www.prisjakt.no/product.php?p=7007930

1300,- kroner, eller 26% forskjell mellom Proshop og Komplett!

Hadde i utgangspunktet tenkt å handle en del av komponentene fra Komplett så jeg fikk nok poeng til en 10%-kupong, og deretter bruke dette på den dyreste komponenten (skjermkort), men om dette er noe som lønner seg i praksis er jeg neimen ikke så sikker på.

Lenke til kommentar

Utrolig fornøyd med RTX 4090 Rouge Stix OC som jeg kjøpte meg i steden for å vente på 50XX releasen.

Hoved problemet med RTX 5090 er at det nå i enda høyere grad er en noe merkelig blanding av 3d arbeids kort & gamer kort, noe som egentlig aldri burde skjeddd.. Tenker på alle Forskere feks som blir sittende der med RBG Disco lys haha, det er jo disse kortene som egentlig er ment for denne type jobb:
image.thumb.png.9b5d6fd31f474a6295565d8d65966c7c.png

Men når de får et "gamer" kort til halve prisen som klarer jobben for dem så sier det seg jo selv...

Men hva med Gameren, en pris som ofte går over 30K for å spille?, å i tillegg nærmer seg grensen for hva 12V 2x6 pin PCIe kontakten er anbefalt for.. Håper dette stopper nå, at gamere kan få sine egne dedikerte kort til spilling der HigEnd kort priser blir senket med 50%..

RTX 5080 er vell ikke aktuelt som et "HighEnd" alternativ før det kommer en Ti versjon RTX 5080 TI 24 GDDR7 .

For meg så var det derfor 2 alternativ ved denne release.

1. Forrig generajon HighEnd kort RTX 4090

2. 9070 XT - (Men det ble utsatt til Mars + native ytelse er vell litt for lavt, skulle vært 79000 xtx ytelse med samme mengde GDDR 24 & priset til 12 -14 K + da den nye antatt bedre ytelsen i RT)

Så egentlig bare 1 alternativ :) forrige generasjon RTX 4090 ..

Endret av simalarion
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om en bruker benchmarks tallene fra Tomshardware, 1440p Ultra (Rasterization)

GeForce RTX 4090, 146.1fps

Radeon RX 7900 XTX, 135.3fps

GeForce RTX 4080 Super, 133fps

Radeon RX 7900 XT, 125.9fps

GeForce RTX 4070 Ti Super, 122fps

Om RTX 5080 får 15% over 4080 Super så kommer den på 153 fps. Noe som kanskje er for optimistisk. Jeg vil si at 5080 trolig kommer til å bli bra og nær nok 4090 til at en kan si det er nær 4090 ytelse til lavere pris. Fordelen 4090 har er minnemengden, men det spørs om det er viktig nok.

For AMD 9070 XT så tror jeg ytelsen ligger nær RTX 4070 Ti Super.

https://www.tomshardware.com/reviews/gpu-hierarchy,4388.html

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
Svein M skrev (17 minutter siden):

Om en bruker benchmarks tallene fra Tomshardware, 1440p Ultra (Rasterization)

Er vell stort sett 4K + som er av interesse om man først er inne på HighEnd eller hva tenker du nå?, det er vell også her GDDR mengde stater å gjøre forskjell.

Edit:

Tomshardware viser det jo selv på siden du linker til forrøvrig:

Dette er 4K:
image.thumb.png.1a24dd601397ec1ca779dcb1c654b1a6.png

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
ps5 skrev (22 timer siden):

Amd observert med litt panikk under CES

Panic Meme Generator - Imgflip

AMD har jo ikke hatt en eneste god lansering av skjermkort de siste 15 årene, det er alltid noe som er eller går galt 🤣

Paxville skrev (17 timer siden):

Gjennomsnittlig er forbruket langt lavere. Igor's Lab viser at de fleste spill legger seg komfortabelt under 500W, og ofte 400W. Det er i svært korte perioder oppe i 800W.

Der8auer gjorde lignende observasjoner.

Når alle SM-ene er i bruk kan GB202 komme opp i 800W (jeg tipper 1500W er nærmere sannheten fra tidligere erfaring), men mange spill er rett og slett ikke parallelle nok. Dette var et "problem" med 4090 også, men har blitt enda mer tydelig med 5090. Disse svingningene i strømforbruk fører til at det blir ekstremt vanskelig å forhindre spolene fra å hvine.

simalarion skrev (2 timer siden):

Utrolig fornøyd med RTX 4090 Rouge Stix OC som jeg kjøpte meg i steden for å vente på 50XX releasen.

ROG er kort for Republic Of Gamers

Rogue er en slyngel eller tyv.

Rouge er en farge: https://palettemaker.com/colors/rouge

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, simalarion said:

Er vell stort sett 4K + som er av interesse om man først er inne på HighEnd eller hva tenker du nå?, det er vell også her GDDR mengde stater å gjøre forskjell.

Mer minne er, rent bortsett fra eks Indiana Jones, kun spesielt viktig for anvendelser utenom gaming som ai / diverse produksjonsarbeid etc. Men 4090 vil mest sannsynlig ha (mye) høyere gjenbruksverdi enn 5080 så jeg vet hva jeg selv ville valgt selv om jeg kun skulle game.

Lenke til kommentar
simalarion skrev (30 minutter siden):

Noe er det som gjør at RTX 4090 generelt drar veldig i fra på 4K i alle fall: Men med min beskjedne kunnskap på dette feltet skal jeg være fryktlig forsiktig med å legge ut noen påstander ...

TechPowerUp tester 25 spill i 4K og får helt andre gjennomsnitt enn TomsHW. 

Skjermbilde 2025-01-28 144249 – Kopi.jpg

Lenke til kommentar
Bruker-394945 skrev (2 minutter siden):

TechPowerUp tester 25 spill i 4K og får helt andre gjennomsnitt enn TomsHW. 

Denne viser jo ca det samme (at RTX 4090 drar godt i fra i 4k) men testene vill jo aldri være det samme resultat da både Hardware og feautures satt på under tester varierer, så ser ikke poenget ditt her

Lenke til kommentar
simalarion skrev (27 minutter siden):

Hyyyl:

image.png.0343ed287609a775365ae95ce9c32088.png

Men 19 600 kr er sur pris 🤔

Det er jo tett opp mot det dyreste du får av AIB kort også da. Du kan gå for et kort mellom 14 500 - 16 500. Selv er nok et MSRP kort mest aktuelt. Å få tak i noe på lanseringen, ikke minst et kort som ligger nært anbefalt utsalgspris, blir nok tilnærmet umulig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...