Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Robotix skrev (54 minutter siden):

Kjøper heldigvis stor PSU hver gang jeg oppgraderer. Ser på PSU som en del av kabinettet. Den skal vare i mange år.

1500W strømforsyning, blir vel ikke så varm med 5090 innabords ☺️

Jeg mener det er nesten nødvendig, det nærmer seg jo 2x12v kabel (da 1 har maks 600w) dog hehe, men for vell anta at de heller roer ned Strømforbruket på 6090 å ikke motsatt, for det er vell ingen PSU som kommer med to slike kontakter.

Har bootet Pcen for første gang med RTX 4090 Rouge Stix nå, veldig stille kort (er vell også en av de største å tyngste antar jeg), kjører på quiet mode.. innstallerer drivere nå. Men blir nok å følge med videre på denne Releasen uansett, tok en helt annen turn en forventet dette gitt 🤪.

Det var et Demo kort men alt så flunka nytt ut med alt inkludert i esken, så storfornøyd så langt

Endret av simalarion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
siDDis skrev (4 timer siden):

Hardware unboxes folka er så talentløse, hvor er benchmark av Cyberpunk i RT Overdrive? Hvor er Indy med Path Tracing?
Linus hadde ihvertfall test av diverse AI programmer og workstations. Selv om de også manglet en skikkelig test.

Heldigvis var den en dude som utførte en skikkelig test:

Talentløs? Hva har du røyket? sniff sniff.
Du er vel mer opptatt av RT, AI, jukse generert frame (Noe som ikke er ekte ytelse, kun feature.
Ikke at det er dårlig, de de har planer om å teste det i de kommende uka, det fikk du vel ikke med.
Stort sett er 5090 et 4090 Ti

• Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Pennywise said:

Skal innrømme at jeg angrer på at jeg ikke slo til på et av 4090-kortene som lå ute til rundt 15k like etter annonseringen av 50-serien. Nå er bruktprisene på det nivået at det er helt uatuelt. 20k for kort brukt i 2 år. Nei takk.

Etterpåklokskap er en eksakt vitenskap :) Ikke ergre deg, gråt ikke over spilt melk etc..

• Liker 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, siDDis said:

Hardware unboxes folka er så talentløse, hvor er benchmark av Cyberpunk i RT Overdrive? Hvor er Indy med Path Tracing?
Linus hadde ihvertfall test av diverse AI programmer og workstations. Selv om de også manglet en skikkelig test.

Heldigvis var den en dude som utførte en skikkelig test:

Jeg har hatt mine diskusjoner med Steve fra HU, MEN det hjelper lite med features for fake frames når verdien ellers er dårlig. Og jeg tviler IKKE på at nVidia venter med å lansere 75% fake frames tech på andre kort enn 5000 serien, før de har lurt enda flere over på 5000 serien.

Kort sagt; hele 5000 serien til nVidia er en scam! Det er egentlig bare 4000 serien med mer hardware (cores/cudas/minne), ingen lavere NM eller reell ny tech som jeg har sett. Om jeg tar feil, så vil jeg gjerne korrigeres...

Lenke til kommentar

Tja, jeg har ikke nok kunnskap til argumentere for/eller mot det, det tror jeg veldig få på dette forumet har.. Men det går å følge logikk å fornuft uansett, som nevnt når man ser at den reele ytelsen går hånd i hånd med strømfobruk så er det i mine øyne ikke en forbedring. En skikkelig forbedring går ytelsen opp og effektbruk ned.

Ikke bare det men spesielt RTX 5090 kan ved OC etc få et større forbruk en det 12v 600w kablen er anbefalt for, jeg så på en av testene på youtube at testeren nevnte at FPS stoppet tvært på samme tall å det var ikke pga CPU han trodde det var pga 5090 ikke fikk nok strøm... uuups

Jeg ville ikke hatt et kort med så høyt strømforbruk, skulle jeg hatt det ville meg kjøpt big tower med veldig god ventilasjon+ minst 1200W PSU i høy kvalitet.

Edit: Var ment som et svar til Jarle.. så det kom en tilbake melding til før jeg fikk svart

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Noen som husker når de dyreste skjermkortene kostet 12-15k og alle syntes det var helt HINSIDES dyrt så de kjøpte seg kort til 5-8k og var strålende fornøyd?

Hva skjedde liksom, prisene skjøt fart under korona og kom aldri ned igjen.
Trist utvikling.

• Liker 3
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (11 minutter siden):

Noen som husker når de dyreste skjermkortene kostet 12-15k og alle syntes det var helt HINSIDES dyrt så de kjøpte seg kort til 5-8k og var strålende fornøyd?

Trist utvikling.

Nå lovet jo AMD å gjøre nettopp det, de opplyste til å med i forkant av release at de ikke er med på Denne High end knivingen, de gjør så klart 9070 serien der XT kun har 16 GDDR6 (altså "gammel" type) å alle forventer nettopp å få et AMD kort som yter bra i RT å ikke koster 10 k ++.. Meeen så har de priset det for høyt, har ikke plan B, drar ut proppen, er i forhandlinger med forhandlere som allerede har kort på lager om pris, må utsette til Mars .. Ta tempen på RTX 5070 (TI) releases... Sum sumarum så dilter de etter nVidia priser igjen, i steden for å hive seg tidlig ut å selge kortene med nesten tap for å sikre seg store markeds andeler... osv osv Skuffet over AMD Her

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
DIYDari skrev (17 minutter siden):

Trist utvikling.

Jeg husker nå jeg kjøpte mitt første dedikerte skjermkort, som på det tidspunktet var toppkortet til ATI, og det kostet meg noe over 3800,-. Mener å huske det var det beste skjermkortet man fikk tak i på den tiden.

12-15k for toppkortene var 3xxx serien til Nvidia

Lenke til kommentar

Husker jeg kjøpte meg GTX 980 Ti, ganske kostbart, men det leverte. Var vel ca ytelsen til to 970 kort, og det kosta ca det samme som to 970 kort, så win? Kjøpte så 1080 Ti et sted mellom 2 og 3 år etter på. Kosta meg kanskje en hundrings mer enn jeg betalte for 980 Ti kortet...

Lenke til kommentar
koford skrev (9 timer siden):

Talentløs? Hva har du røyket? sniff sniff.
Du er vel mer opptatt av RT, AI, jukse generert frame (Noe som ikke er ekte ytelse, kun feature.
Ikke at det er dårlig, de de har planer om å teste det i de kommende uka, det fikk du vel ikke med.
Stort sett er 5090 et 4090 Ti

Selvfølgelig, det er jo fremtiden. Å teste gamle spill som allerede kjører helt maks på min RTX 3090 er totalt uinteressant.

Lenke til kommentar
37 minutes ago, DIYDari said:

Trist utvikling.

Jo nå skal du høre gutten min...

Det var en gang nVidia solgte 'vanlige' spill kort, og så solgte de et kort som het Titan. Det var ikke ment for vanlige gamers, men man kunne bruke det til gaming, men 'ingen' gjorde det pga prisen var ca dobbelte av beste spill kort, og de hadde ikke drivere som var laget for å spille. Det var et kort beregnet for bedriftsmarkedet.

Men så skal du høre, nVidia gjorde et 'lurt' grep, når 3000 serien kom, så tok de egentlig et Titan kort og kalte det 3090, og hadde en pris som før ikke var sett (foruten Titan kortene, bingo). Så de 'lurte' gamere til å kjøpe det kortet som før het Titan, og fikk de til å tro at de kjøpte det beste gamerkortet, og Titan kortene 'forsvant'. Titan ble erstattet av 3090, og ble da solgt som beste gamer GPU, så de lurte gamers til å kjøpe rådyre kort, fordi de ble da solgt som beste gamer GPU, ikke spesial GPU til komersielt bruk. Før 3000 serien var beste kort 2080, 90 serien fantes ikke, det var Titan kortet over 80 serien. Med 3000 serien kom 3090 og Titan forsvant.

Så slik er det gutten min, nVidia selger nå kort som egentling før het Titan (til bedriftsmarkedet), og de later som om det er gamerkort. Så slik presset de prisene på beste gamer GPU til ca dobbelte av det man før hadde sett. De normaliserte ekstremt høy pris på gamer GPUer.

Så slik gikk det til gutten min.

Snipp snapp snute...sånn går no dagan...

(Dette er ikke noe jeg plutselig nå mener, jeg husker jeg poengterte dette for flere år siden, trolig ved 3090 release.)

Lenke til kommentar
31 minutes ago, Snuggis said:

Husker jeg kjøpte meg GTX 980 Ti, ganske kostbart, men det leverte. Var vel ca ytelsen til to 970 kort, og det kosta ca det samme som to 970 kort, så win? Kjøpte så 1080 Ti et sted mellom 2 og 3 år etter på. Kosta meg kanskje en hundrings mer enn jeg betalte for 980 Ti kortet...

Jeg kjørte 2 stk 970 i SLI, ytelsen ble da bedre enn 980 og prisen var markant lavere. Eneste og siste gang jeg kjørte SLI.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Svein M said:

sitat fra testen: At 4K resolution, with pure rasterization, without ray tracing or DLSS, we measured a 35% performance uplift over the RTX 4090.

https://www.techpowerup.com/review/nvidia-geforce-rtx-5090-founders-edition/46.html

Og regner med at om man tar en 5090, og ser på hvor mange cores mer den har enn 4090, så får man trolig ca samme % økning. Dette er bare en 4090 med mer cores etc, ikke ny gen eller teknologi hopp. De selger boosta 4000 serien kort som om det var en ny generasjon.

Når 5090 i noen tilfeller ligger under 4090, da bør varsellampene begynne blinke...

Lenke til kommentar
Svein M skrev (9 minutter siden):

sitat fra testen: At 4K resolution, with pure rasterization, without ray tracing or DLSS, we measured a 35% performance uplift over the RTX 4090.

Igjen, + 30% mer strøm forbruk, dette er ikke forbedret hardware, her går ytelse økning direkte sammengheng med det høyre strømforbruket, det er dette som imponerer meg aller minst.

Endret av simalarion
  • Liker 2
Lenke til kommentar
JarleGutt skrev (20 minutter siden):

Jeg kjørte 2 stk 970 i SLI, ytelsen ble da bedre enn 980 og prisen var markant lavere. Eneste og siste gang jeg kjørte SLI.

Regner med du mente 980 Ti og ikke 980...

SLI gav jeg egentlig opp etter GTX 5xx (kjørte to 570 kort). Brukte derimot SLI en liten periode mellom generasjoner da jeg skulle kjøpe et billig 780 Ti kort, men så viste det seg at han som solgte kortet solgte to kort til prisen jeg trodde var ett kort.

Hadde 970 før jeg kjøpte 980 Ti. Problemet jeg hadde med 970 var vram, og de brukte veldig lang tid på å "fikse" problemet med vram konfigurasjonen...

Nå havna vi vel litt OT her, så beklager til alle som irriterer seg på det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

• Opprett ny...