Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DeviantFractal skrev (4 minutter siden):

Det eneste 5090-kortet hos ProShop med pris, forventes inn på lager mot midten av februar. Lanseringen blir bare bedre og bedre 👌Screenshot_2025-01-22-18-24-31-87_4641ebc0df1485bf6b47ebd018b5ee76.jpg.6aaa6703e358d8864ce0263692ffc7bf.jpg

Leste at stock er veldig limited. Med vilje for å hindre videresalg. Og Norge får jo alltid ting sist av alle land fra før av så.... Alle de som selger unna 4090 korta sine nå kommer til å angre.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Alesis skrev (11 minutter siden):

Leste at stock er veldig limited. Med vilje for å hindre videresalg. Og Norge får jo alltid ting sist av alle land fra før av så.... Alle de som selger unna 4090 korta sine nå kommer til å angre.

Færre kort betyr bare høyere salgspris ved videresalg 🤷‍♂️

• Liker 1
Lenke til kommentar
DeviantFractal skrev (1 minutt siden):

Færre kort betyr bare høyere salgspris ved videresalg 🤷‍♂️

Enig, ganske merkelig strategi hvis det stemmer. Lille Norge får vel uansetrt færrest kort av alle land i Europa.

• Liker 1
Lenke til kommentar
On 1/7/2025 at 8:16 PM, hocanee said:

Forhåpentligvis er 4080 superen min fortsatt bra nok til GTA 6

Nå er ikke GTA 6 lansert til pc enda, samt er det heller ingen fast lanserings dato til konsollene, trolig høst 2025. Men jeg tipper vi ser den på PC, ca samme tid året etter. Dersom du ikke spiller på 4k er du nok "safe" på Fps fronten.

Lenke til kommentar

Hva tenker dere om AMD sin 9070 serie release nå?, kan virkelig forhandlere sitte å ruge på disse kortene på sitt lager i påvente av at AMD får justert priser å tatt tempen på RTX 5070 (TI) releasen. For det første må jo dette være et pengesluk it av dimensjoner for det andre tar de opp lager plass hos forhandlere å sist men ikke minst hvordan i all verden skal de klare å passe på at ikke noen kort pluttselig "forsvinner" fra disse lagrene i løpet av de nesten 2 mnd de skal ligge der?? (nå er det vell ikke lagt ut drivere til dem enda men)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (16 minutter siden):

Hva tenker dere om AMD sin 9070 serie release nå?, kan virkelig forhandlere sitte å ruge på disse kortene på sitt lager i påvente av at AMD får justert priser å tatt tempen på RTX 4070 (TI) releasen. For det første må jo dette være et pengesluk it av dimensjoner for det andre tar de opp lager plass hos forhandlere å sist men ikke minst hvordan i all verden skal de klare å passe på at ikke noen kort pluttselig "forsvinner" fra disse lagrene i løpet av de nesten 2 mnd de skal ligge der?? (nå er det vell ikke lagt ut drivere til dem enda men)

Release er satt til mars, så det er ventet dette at det ikke er salg før. Jeg er usikker på dette hvorfor de kommer inn på lager så tidlig, men det er kanskje at de må produsere opp mange før salget starter for å unngå at de blir utsolgt i starten. Ytelse for 9070 ligger vel ned mot RTX 5070, men med 16GB vram som RTX 5070Ti. Pris for 9070 må vel ligge på det samme som RTX 5070.

Lenke til kommentar
Svein M skrev (37 minutter siden):

Release er satt til mars, så det er ventet dette at det ikke er salg før. Jeg er usikker på dette hvorfor de kommer inn på lager så tidlig, men det er kanskje at de må produsere opp mange før salget starter for å unngå at de blir utsolgt i starten. Ytelse for 9070 ligger vel ned mot RTX 5070, men med 16GB vram som RTX 5070Ti. Pris for 9070 må vel ligge på det samme som RTX 5070.

Release var først planlagt før nVidia sin, men AMD har bekreftet at de har dialog med forhandlere pga kortene først var overpriset (så de børstet presentasjonen under teppet på CES) i forhold til nVidia, for å være helt sikre denne runden ønsker AMD å justere seg etter nVidia når de har gitt ut sin RTX 5070 serie.. Dette virker hverken fremmorlent eller særlig lurt med tanke på markeds andel, men virker som markeds avdelingen til AMD har klart å male seg opp i det hjørnet selv. Nå har jo nVidia hele markedet å kan selge fritt ved sin release. Som nevnt så ligge jo AMD sin 9070 serie på div lager rundt om i verden allerede.

BatleMage gjør det godt i low/mid- range mens AMD sliter virkelig slik jeg ser det, de har 7900 xtx som trolig vill yte noe bedre en RTX 5080 (om ikke RT er slått på) i høye oppløsninger pga 24 GDDR6.. Priser de det litt ned igjen så kan jo det fortsette å selge OK antar jeg (?)

Endret av simalarion
Lenke til kommentar
simalarion skrev (45 minutter siden):

Hva tenker dere om AMD sin 9070 serie release nå?, kan virkelig forhandlere sitte å ruge på disse kortene på sitt lager i påvente av at AMD får justert priser å tatt tempen på RTX 5070 (TI) releasen. For det første må jo dette være et pengesluk it av dimensjoner for det andre tar de opp lager plass hos forhandlere å sist men ikke minst hvordan i all verden skal de klare å passe på at ikke noen kort pluttselig "forsvinner" fra disse lagrene i løpet av de nesten 2 mnd de skal ligge der?? (nå er det vell ikke lagt ut drivere til dem enda men)

AMD never misses an opportunity to miss an opportunity.

Her tror jeg AMD egentlig ble litt overrasket av prisen til Nvidia og at de har solgt kortene til forhandler med for høy pris. Visst AMD har lagt seg på samme eller høyere pris enn 5070 og 5070 TI, så blir forhandlerene sittende igjen med overprisete skjermkort som de ikke får solgt. Går da ut i fra at ytelsen mellom 9070/XT yter omtrent det samme som 5070/TI.

Lenke til kommentar
59 minutes ago, wampster said:

Litt på siden av tråden her, men jeg trenger et hovedkort til cpuen jeg har bestilt (9800x3d) og grafikk-kortet (4090, 5080/ 9070xt) som skal kjøpes som siste del i buildet mitt. Noen anbefalinger som ikke er helt hinsides overpriset?

Hvis du ser etter et budskjettvenlig hig-end MOBO med mye funksjoner og ingen lanesharing på 16X PCI-Eer, så er ASrock - Phantom Gaming x870E Nova Wifi ett godt valg. Spesielt om du skal gå for 5090 og har behov for mange m2 slots. Samt får du 5GB/s LAN interface, EXPO profiler, CMOS reset knapp, backplate.

Derimot, om du ikke har behov for alt mulig rart. Kan det hende du fint klarer deg med B650, For eksempel Asus Tuf Gaming B650-plus Wifi eller Gigabyte b650 Aorus elite, etc.

Endret av Scrub Lord
Lenke til kommentar

Dessverre tror jeg vi ser på at AMD har sovet litt i timen i kombinasjon med at de som vanlig ønsker å presse prisen så høyt opp som mulig.

I mine øyne burde de vært mye mer aggressive. Levert et solid kort til $499 før skatt og de kunne virkelig tjent penger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...