Gå til innhold

RTX 5090 - 8900 XTX (9070 XT) Utgivelse dato - Rytker?

simalarion

Anbefalte innlegg

5 hours ago, BadCat said:

Power overvurderte markedet og kundene. De fleste kjøper ikke kostbare el-artikler. Det blir vanskelig å hevde seg når man har så mange fysiske utslag kontra noen få eller ingen.

Før vi visste noe særlig om 50-serien var det rykter om minst 60% ytelsesøkning fra 4090 til 5090. Når det viser seg å bli 30% i bytte mot høyere krafttrekk, er det ikke lenger fullt så attraktivt når man har kort i forrige generasjon. Det føles mer som en refresh enn noe nytt.

Etter det jeg har forstått er 5090 bare 15% raskere enn 4090 i ren raster/RT, IKKE DLSS etc

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ps5 skrev (3 timer siden):

Det spiller ingen stor rolle om man har dedikert 12+4 port sålenge psu støtter 2-1 overgang som eksempelvis Corsair. Denne er "pen nok" og funker som fjell på 4090:

https://www.komplett.no/product/1221800/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/tilbehoer/corsair-premium-600w-pcie-50-gen-5-kabel-sort

Ser at prisen har økt med nesten 100% siden jeg kjøpte riktignok :) 

Merkelig at den svarte er 120 kr dyrere enn den hvite. Uansett, jeg har nettopp fått beskjed om at denne er på vei i posten: https://www.proshop.no/Stroemkabel-intern/Corsair-Premium-individually-sleeved-12VHPWR-White/3161887

Lenke til kommentar
1 hour ago, JarleGutt said:

Etter det jeg har forstått er 5090 bare 15% raskere enn 4090 i ren raster/RT, IKKE DLSS etc

5080/4080 er vel ca der, mens 5090 klarer nesten 30%. Skuffende uansett, spesielt gitt strømkrav og pris.

edit: tallkrøll fikset. 

Endret av ps5
Lenke til kommentar

@JarleGutt

Det jeg har hørt er best case (cherry pick game title): 

4080 Super vs 5080 | 6%| <=5% uten å øke kraften

4090 vs 5090 | 30%| <= 23% uten å øke kraften

Ta det med ei klype salt og det blir nok lavere tall for snittet over flere titler hvis tallene stemmer i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Det at ytelsesforskjellen kanskje ikke blir den mest dramatiske siden forrige generasjon, ligger vel i at Nvidia denne gangen konkurrerer mer eller mindre med seg selv, da AMD ikke lenger er med i toppen.

Det er vel forsåvidt ganske logisk i business sammenheng.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...