Donkey Kong Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) tkorsvold skrev (15 minutter siden): Kikket på CPU og skjermkort hos Power. Det er litt hjelpeløst. De frister blant annet med 3080 Ti til 17000kr. Eller hva med seks år gamle GTX 1650 4gb til kun 2899 kr? Lanseringspris i 2019 var 150 dollar, så her er det bare å klinke til. Endret 18 timer siden av Donkey Kong Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) tkorsvold skrev (1 time siden): Kikket litt på CPU og skjermkort hos Power. Det er litt hjelpeløst. De frister blant annet med 3080 Ti til 17000kr. Og de kaller det tilogmed for et "tilbud". xD https://www.power.no/data-og-tilbehoer/datakomponenter/grafikkort/gigabyte-geforce-rtx-3080-ti-vision-oc-12g-gpu/p-1285394/ Power er håpløs på prising av gamle kort. Så de hadde et GTX 1080 Ti til 11.000 Kr. lenge etter at 30xx-serien var kommet ut. ------------ Av det lille jeg har sett vedrørende ytelsen til RTX 5090, som er den eneste aktuelle oppgraderingen for meg hva VRAM angår, så står jeg glatt over hele serien. Når alt henger på kunstig oppskalering og "AI frames" (hva enn det måtte være) så er jeg totalt uinteressert. Jeg ser egentlig på et brukt RTX 3090 nå, siden jeg ønsker mer VRAM og jeg vil ikke ha de potensielle problemene som er med 12VHPWR til 40xx-serien. Endret 17 timer siden av PaladinNO 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden (endret) 1 hour ago, Alesis said: Ser ikke ut som de gidder å ta inn kortene uansett. Håpløs butikk. Håpløse kunder, mener du vel. De forsøkte med komponenter på nett og i glassmonter i butikk, helt til det ikke gikk. 12 hours ago, hocanee said: Nvidia er for langt foran med tanke på ny teknologi. De er alltid først ute med alt nytt. De har ingen konkurranse. NVIDIA bruker ikke nyeste prosess fra TSMC i de nye kortene. Som vi kan se går krafttrekket i taket. Endret 18 timer siden av BadCat Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden 12 minutes ago, BadCat said: Håpløse kunder, mener du vel. De forsøkte med komponenter på nett og i glassmonter i butikk, helt til det ikke gikk. NVIDIA bruker ikke nyeste prosess fra TSMC i de nye kortene. Som vi kan se går krafttrekket i taket. Noen tanker om dette? Mitt inntrykk var at de kunne være litt spandable med core counts på 30xx serien, da Samsung-prosessen var relativt rimelig. Når de gikk over til TSMC, så ble strømeffektiviteten mye bedre pga bedre TSMC prosess, men prosessen var dyrere og de ble gjerrige med silisum-areal med 40xx-serien. Nå, på 50xx serien, så får man bare mindre forbedringer med nyere TSMC-prosesser (men kanskje de ikke har byttet prosess i det hele tatt, hvis @BadCat har rett. Da er det i tilfelle bare små-tweaking som har blitt gjort siden 40xx, og muligens har de kun satset på frame generation). Nvidia har nesten monopol og selger mesteparten av silisiumet til AI, så de har ingen motivasjon for å prøve hardere. AMD ser ikke ut til å bry seg stort heller. Lenke til kommentar
joandreas Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden (endret) Power er nok eneste som ennå selger speilrefleks. (2018 modell) https://www.power.no/mobil-og-foto/kamera/speilreflekskamera/canon-eos-2000d-18-55mm-dc-kit/p-870144/?q=2000d Endret 17 timer siden av joandreas Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden Power overvurderte markedet og kundene. De fleste kjøper ikke kostbare el-artikler. Det blir vanskelig å hevde seg når man har så mange fysiske utslag kontra noen få eller ingen. Før vi visste noe særlig om 50-serien var det rykter om minst 60% ytelsesøkning fra 4090 til 5090. Når det viser seg å bli 30% i bytte mot høyere krafttrekk, er det ikke lenger fullt så attraktivt når man har kort i forrige generasjon. Det føles mer som en refresh enn noe nytt. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden Var nesten jeg røyk på et 7900 xtx nå til ca 10 000, meeen så ser jeg for første gang at de har 3 av de gamle PCIE kontaktene å det vill jeg heller ikke ha, jeg vill bruke den ENE 12 Volt kontakten som alle nye kort burde ha.. Hehe er nok litt for kresen så mulig jeg blir sittende med mit 2080 1 år til .. Lenke til kommentar
wampster Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden simalarion skrev (18 minutter siden): Var nesten jeg røyk på et 7900 xtx nå til ca 10 000, meeen så ser jeg for første gang at de har 3 av de gamle PCIE kontaktene å det vill jeg heller ikke ha, jeg vill bruke den ENE 12 Volt kontakten som alle nye kort burde ha.. Hehe er nok litt for kresen så mulig jeg blir sittende med mit 2080 1 år til .. 7900xtx til 10.000 hvor da? Og hva mener du med 3 av de gamle PCIE kontaktene? Lenke til kommentar
PaladinNO Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden wampster skrev (6 minutter siden): Og hva mener du med 3 av de gamle PCIE kontaktene? 3x 8-pin regner jeg med. AMD har holdt på det ganske lenge nå. Bare fint synes jeg, for jeg stoler mye mer på 3-4x 8-pin enn 600 Watt gjennom en enkelt kabel. Jeg vet 12VHPWR har flere ledere, men med alle varme- og brannproblemene som har vært med den standarden så føler jeg meg mye mer komfortabel med flere 8-pin. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 16 timer siden Forfatter Del Skrevet 16 timer siden (endret) wampster skrev (10 minutter siden): 7900xtx til 10.000 hvor da? Og hva mener du med 3 av de gamle PCIE kontaktene? Svaret finner du her https://www.nicehash.com/blog/post/how-to-correctly-connect-psu-cables-and-power-a-gpu Demo kort på Komplett.no (om du får 10%) Endret 16 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden simalarion skrev (38 minutter siden): Var nesten jeg røyk på et 7900 xtx nå til ca 10 000, meeen så ser jeg for første gang at de har 3 av de gamle PCIE kontaktene å det vill jeg heller ikke ha, jeg vill bruke den ENE 12 Volt kontakten som alle nye kort burde ha.. Hehe er nok litt for kresen så mulig jeg blir sittende med mit 2080 1 år til .. Kan være greit å ha, med 550w biosen så er den pegget til 550w og maks på 700w. Med et overklokket 4090 så får man omtrent bare 650w ved syntetisk testing. De gamle kontaktene er også speccet meget konservativt sammenlignet med de nye 12vhpwr kontaktene. De takler langt mer enn det spesifikasjonene tilsier. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden (endret) Det er en grunn til at nye PSU har en dedikert 12v utgang til skjermkort. https://en.overclocking.com/ces2025-asrocks-rx-9070-xt-taichi-features-a-12v-2x6/ Problemet med de gamle er også at du må vite hvilke kontakter du skal bruke om de skal få ønsket effekt (som forklart over), kortene har 3 kontakter for å forsikre seg om at folk ikke bare bruker Splitten når de kobler til, hadde det vært 2k kontakter å man bruker splitten er det 150W .. Så er det alle disse ledningene, 1 stk dedikert 12V ledning som nyere PSUèr har er også mer ryddig Endret 15 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 17 minutes ago, simalarion said: Så er det alle disse ledningene, 1 stk dedikert 12V ledning som nyere PSUèr har er også mer ryddig Det spiller ingen stor rolle om man har dedikert 12+4 port sålenge psu støtter 2-1 overgang som eksempelvis Corsair. Denne er "pen nok" og funker som fjell på 4090: https://www.komplett.no/product/1221800/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/tilbehoer/corsair-premium-600w-pcie-50-gen-5-kabel-sort Ser at prisen har økt med nesten 100% siden jeg kjøpte riktignok 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden (endret) ps5 skrev (5 minutter siden): Ser at prisen har økt med nesten 100% siden jeg kjøpte riktignok Det er et veldig godt alternativ ja. Om jeg går for 7900 xtx så blir det å ta med en slik på kjøpet, jæskla stiv pris på den nå, nekter å tro at komplett kan utnytte en ny etterspørsle her 😄 Endret 14 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
lucky666 Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Jeg bestilte denne til en rimeligere pris. https://www.komplett.no/product/1219687/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/tilbehoer/corsair-124pin-pcie-gen-5-type-4-600w-12vhpwr-cable Brukes til 4090 1 Lenke til kommentar
Otaconmg Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden simalarion skrev (1 time siden): Det er et veldig godt alternativ ja. Om jeg går for 7900 xtx så blir det å ta med en slik på kjøpet, jæskla stiv pris på den nå, nekter å tro at komplett kan utnytte en ny etterspørsle her 😄 Jeg tror jeg heller ville ventet. Både proshop og komplett sitter på et relativt stort lager med 7900 XT/XTX så må jo på et tidspunkt prises ned. Det demo kortet hos Komplett er kanskje det kjipeste XTX kortet av dem alle. Ville ikke brent 10k på et så gammelt kort, i tillegg til en såpass svak modell, så nærme nvidia release. 1 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Otaconmg skrev (9 minutter siden): Jeg tror jeg heller ville ventet. Både proshop og komplett sitter på et relativt stort lager med 7900 XT/XTX så må jo på et tidspunkt prises ned. Det demo kortet hos Komplett er kanskje det kjipeste XTX kortet av dem alle. Ville ikke brent 10k på et så gammelt kort, i tillegg til en såpass svak modell, så nærme nvidia release. Siden 5080 prises til 15 000, så er rundt 10 000 for et 7900xtx kort rimelig fornuftig spør du meg. Hva mer kan man forlange🤔 1 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden (endret) RTX 5080 med antatt bedre 10% bedre "rå" ytelse en forgjengeren til 14 500 (slik prisene dessverre er i dag i betraktning) er ikke så galt. Men i perskektivet av at dette er en ny skjermkort release så er det svak forbedring ang ytelse. Store spørsmålet er om man får tak i dem til lavest pris 14 500 kr ved release da, har planer om å ta fri fra jobben så jeg er sikker på at jeg ikke blir forstyrret kl 15 30.jan . Men ja et bra priset 7900 xtx kan være aktuelt men ser nå at da må jeg ha en slik kabel ps5 viser til (pga det jeg har nevnt tidligere)+ helst et fra Sapphire Endret 12 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
Alesis Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden simalarion skrev (5 minutter siden): RTX 5080 med antatt bedre 10% bedre "rå" ytelse en forgjengeren til 14 500 (slik prisene dessverre er i dag i betraktning) er ikke så galt. Men i perskektivet av at dette er en ny skjermkort release så er det svak forbedring ang ytelse. Store spørsmålet er om man får tak i dem til lavest pris 14 500 kr ved release da, har planer om å ta fri fra jobben så jeg er sikker på at jeg ikke blir forstyrret kl 15 30.jan . Men ja et bra priset 7900 xtx kan være aktuelt men ser nå at da må jeg ha en slik kabel ps5 viser til (pga det jeg har nevnt tidligere)+ helst et fra Sapphire 10% bedre enn 4080, tipper bare 5% bedre enn 4080 super... Dvs, ca likt. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 12 timer siden Del Skrevet 12 timer siden 1 hour ago, lucky666 said: Jeg bestilte denne til en rimeligere pris. https://www.komplett.no/product/1219687/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/tilbehoer/corsair-124pin-pcie-gen-5-type-4-600w-12vhpwr-cable Brukes til 4090 Har man glassdør så må jo sleeved spanderes (var lettere når det var noen kronestykker imellom disse modellene) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå