DeviantFractal Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) simalarion skrev (13 timer siden): Du har rett, jeg har bare ikke regnet på det å antok det ikke ble så ille når jeg hørte 1 999, meeen dårlig krone kurs det The RTX 5090 price is $1,999 - 22742.27 - 5685 = 28427 The RTX 5080 will cost $999 - 11365.45 - 2840 = 14205 Da er vell faktiskt det den beste prisen man kan få et 5090 kort til ved release i Norge Dessverre blir det nok ikke billigere enn det ved release, eller i overskuelig fremtid. Prisene ble tilgjengelig på Nvidia sine sider ganske straks etter Huang spradet rundt i krokodilleskinnet på CES. Endret 3 timer siden av DeviantFractal Lenke til kommentar
TommyM Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden Avventer en mulig reprise av 4090-ordren min i 2023 hos Power under DNB Supertilbud, syns fremdeles ca. 23k er alt for mye for et 5090 men overkommelig i forhold til 30k+. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Litt rart at man fortsatt er på DirextX 12 Ultimate, hadde egentlig forventet at man skull fått nytt API til denne generasjonen. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden TommyM skrev (1 time siden): Avventer en mulig reprise av 4090-ordren min i 2023 hos Power under DNB Supertilbud, syns fremdeles ca. 23k er alt for mye for et 5090 men overkommelig i forhold til 30k+. Hadde vært helt OK å spare noen tusenlapper på supertilbudet i slutten av februar, men hvis utvalget av GPUer hos Power er like ræva da som nå, så virker det urealistisk å handle 5090 der. Lenke til kommentar
Alesis Skrevet 13 timer siden Del Skrevet 13 timer siden Jeg tenkte å bruke min "komplett club 10% rabatt på et kjøp-kupong" men nå ser det ut som det blir 4090 på Finn isteden. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 8 timer siden Forfatter Del Skrevet 8 timer siden (endret) Problemet med å gå fullstendig i sparebluss å gå for 9070 XT er at jeg ser det såvidt drar titlen jeg skal spillle først i 4k i ny test - 26 FPS - Wukong, som er omtrent likt med RTX 4080 Super (tror også det var med RT, men ikke akkurat en offisiell test), så da starter jeg med et kort som såvidt har akseptabel ytelse på det jeg vill spille.. Det er ikke så fristende når jeg først nå har bestemt meg å kjøpe på tross av at prisene ikke roer seg fra Pandemi tiden .... RTX 5080 er jeg fortsatt veldig u-sikker på ang ytelse, hvor bra er det egentlig å skikkelige tester blir ikke sluppet før release, etter hva jeg har lest nå. Holder det med 16? som flere nevner virker nå RTX 4090 som det beste alternativet, jeg har kunnet snappet opp dette med full garanti under 20K 2 ganger, men har sittet å ventet på de nye kortene, for jeg 1 mulighet til tror jeg det blir RTX 409+0 RTX 5090 Problemet mitt er ikke Penger, jeg har nok å kunne betale dette med en gang, men jeg har også en fornuft som stopper meg, denne sperren slår ganske hardt til når prisen blir 28k + (så da må jeg total ignorere all min fornuft). Et annet spørsmål jeg sitter igjen med er om den nye 850w PSU min holder (har lest om du har Nye PSU med bedre spenninger så holder det med 850 til RTX 5090) -https://www.komplett.no/product/1218392/datautstyr/pc-komponenter/stroemforsyning/enheter/asus-tuf-gaming-850w-gold-psu# Noen her som kan PSU bedre en meg å kan si noe om dette vill holde? Endret 8 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 7 timer siden Del Skrevet 7 timer siden 16GB vram er rett og slett for lite på et kort til 16k i 2025, i min mening. Det er synd, for jeg skulle egentlig bygge ny maskin i fjor sommer, men bestemte meg for å vente på 50-serien siden den var ganske nært forestående. Jeg var da rimelig sikker på at 5080 ville ha mer enn 16GB. Håper å kunne beholde dette kortet i noen år, noe som må kunne sies å være en fornuftig forventning, prisen tatt i betraktning. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Brukt 4090 virker som et mer fornuftig valg slik det ser ut nå. 5090 frister selvfølgelig på sitt vis, men når prisen nærmer seg 30k, synes jeg det rett og slett begynner å bli hardt å svelge et slikt kjøp. 3 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 6 timer siden Forfatter Del Skrevet 6 timer siden 9070 XT pris rykter - 521 Dollar - 5917 Nok - 1479 mva = 7 396 - https://www.bjmcpune.org/amd-radeon-rx-9070-xt/ TDI - Aner ingenting om denne kilden, greit å nevne. Om antatt ytelser stemmer så anser jeg ikke dette som en pris presser slik AMD antydet, RTX 5080 vill yte en del bedre + har nye features som GDDR 7 - PCIE 5.0 (trolig vill ikke PCIE 4.0 være en begrensing, men uansett). Slik det ser ut nå da kan nVidia forsvare nåværende priser over hele linja?, AMD bare valser etter igjen Lenke til kommentar
wampster Skrevet 5 timer siden Del Skrevet 5 timer siden Hadde håpet på 479-499$ for 9070xt Det er vel rtx 5070 9070 xt skal konkurere med ettersom 5080 er ca dobbel pris? Men 5070 har "bare" 12gb ram som jeg har skjønt er litt meh Får bare smøre seg med litt tolmodighet frem til ytelse/tester begynner å komme ut. Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 5 timer siden Forfatter Del Skrevet 5 timer siden (endret) wampster skrev (1 time siden): Hadde håpet på 479-499$ for 9070xt Det er vel rtx 5070 9070 xt skal konkurere med ettersom 5080 er ca dobbel pris? Men 5070 har "bare" 12gb ram som jeg har skjønt er litt meh Får bare smøre seg med litt tolmodighet frem til ytelse/tester begynner å komme ut. RTX 5070 TI 16 GB 749 dollar er da neste alternativ etter 9070 xt.. Endret 4 timer siden av simalarion 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Paxville skrev (På 14.1.2025 den 11.24): Jeg har utelukkende kun positive erfaringer med postnord, jeg bor på østlandet. Skulle til å spørre de hvor de bor henn. Jeg har aldri hatt problemer med Post Nord, og bruker de ca. like mye som posten (Ikke problemer der heller). Bor på østlandet også. Faktisk i samme kommune som en av hovedsentralene dems, så det hjelper kanskje. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden freedomseeker skrev (10 timer siden): Litt rart at man fortsatt er på DirextX 12 Ultimate, hadde egentlig forventet at man skull fått nytt API til denne generasjonen. Det er ikke Nvidia eller AMD som lager APIene. DirectX er Microsoft som står for. Det var ca 6 år mellom DX12 og 12 Ultimate, og sistnevnte kom i 2020. Lenke til kommentar
Bruker-394945 Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Pennywise skrev (3 timer siden): 16GB vram er rett og slett for lite på et kort til 16k i 2025, i min mening. Det er synd, for jeg skulle egentlig bygge ny maskin i fjor sommer, men bestemte meg for å vente på 50-serien siden den var ganske nært forestående. Jeg var da rimelig sikker på at 5080 ville ha mer enn 16GB. Håper å kunne beholde dette kortet i noen år, noe som må kunne sies å være en fornuftig forventning, prisen tatt i betraktning. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre. Brukt 4090 virker som et mer fornuftig valg slik det ser ut nå. 5090 frister selvfølgelig på sitt vis, men når prisen nærmer seg 30k, synes jeg det rett og slett begynner å bli hardt å svelge et slikt kjøp. RX 7900 XTX med 24 GB meldte seg på i chatten. (Fra 12.000,- ny). Så får vi se på lanseringstestene hvordan det står seg. Lenke til kommentar
Pennywise Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden Bruker-394945 skrev (30 minutter siden): RX 7900 XTX med 24 GB meldte seg på i chatten. (Fra 12.000,- ny). Så får vi se på lanseringstestene hvordan det står seg. Absolutt et godt alternativ, og det hadde føltes godt å gi pengene til konkurrenten i dette tilfellet. Mangelen på reell konkurranse i highend-segmentet er jo nettopp det som gjør at Nvidia kan holde på med disse prisene. Men RT-ytelsen til forrige generasjons AMD-kort trekker ned for min del. Håper AMD melder seg på til neste generasjon igjen. Kanskje med et chiplet-design? Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 2 timer siden Forfatter Del Skrevet 2 timer siden (endret) Minuset i min bok på på 7900 XTX er manglen på God RT ytelse som 9070 XT skal være mye bedre på, jeg synes nemlig RT har noe for seg, ser veldig flott ut ... Endret 2 timer siden av simalarion Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden RTX 5090 får 28fps i CP2077 4K native med all grafikk skrudd opp til max. Lenke til kommentar
DeviantFractal Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden (endret) TheKims skrev (43 minutter siden): RTX 5090 får 28fps i CP2077 4K native med all grafikk skrudd opp til max. Stemmer bra med at RTX 5090 visstnok presterer 30-40 % bedre enn 4090, før MFG. Endret 1 time siden av DeviantFractal Lenke til kommentar
Dr.Johnsen Skrevet 1 time siden Del Skrevet 1 time siden https://wccftech.com/nvidia-confirms-rtx-50-gaming-gpus-native-non-dlss-rt-uplifts-rtx-5090-5080-15-faster-than-4090-4080-5070-ti-5070-20-faster-than-4070-ti-4070/ Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 59 minutter siden Del Skrevet 59 minutter siden (endret) Denne testen viser hva dagens kort er god for. https://www.techspot.com/review/2883-black-myth-wukong-benchmark/ Og denne viser at en ofte trenger enten 12gb eller 16gb vram (over 16 kanskje ikke nødvendig på 4k): https://www.techspot.com/review/2856-how-much-vram-pc-gaming/ Endret 29 minutter siden av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå