Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×

Intervall på skifte av dieselfilter (VAG)


Anbefalte innlegg

Hei godtfolk!

Jeg har et spørsmål jeg stusser litt på. Min kones T-Roc har kjørt 94000 nå, og jeg oppdaget at forrige service ble gjort ved 80500 ca. Til tross for long-life olje osv er jeg bastant på 15000 eller ett år mellom oljeskiftene, så hun gikk inn i appen til Møller for å sjekke priser osv. Oppdaget da skifte av dieselfilter på 90000 km intervall som et relevant punkt.

Detteer såklart helt greit, men stusser litt på opplysning om dette. Om vi skulle fulgt long-life intervallene så skulle vi i teorien kunne kjørt 16000 km til før vi bestilte service.

Bilen har også vært inne hos Møller 3 ganger den siste måneden pga små garantijobber, og dette skiftet er ikke nevnt med et ord.

Jeg lurer da litt på om det er noen type varsling på sånne jobber, eller er dette ting som kun tas ifbm nærmeste service? Det kan jo i så tilfeller gå ganske mange km over.

Bare nysgjerrig 🙂

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blir bilen kjørt mye i året? Dieselfilteret skiller ut vann og "grums" fra dieselen, noe som samler seg opp når bilen står stille med under full tank. Man bør altså ikke se seg blind på 90000km, men også ta tid og klima i betraktning. Dieselfilter er også noe man vanligvis enkelt kan bytte selv, og de er billige.

 

Edit: så nå at bilen er innenfor garantiperioden, så da blir den kjørt mye. Det blir nok tatt på neste service etter 90000. Om det er litt over gjør ingenting. Det er vel bare snakk om noen måneder eventuelt.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
38 minutes ago, mobile999 said:

Jeg trodde det var 24 måneders intervall på dieselfilter. Har VW gjort det for å reklamere med lave servicekostnader?

Selfølgelig. Service burde vært 12mnd/10000km, men det kan de jo ikke si. Turbo og motor holder jo 5år/100000km likevel. I de fleste tilfeller. 

Lenke til kommentar

Service hver 15000km 

annenhver service med utbytte av diesel filter 

glem alt en har hørt om long life og Alle de fine ordene merkeverkstedene lager for å selge biler til kundene. 
 

Norske kjøreforhold med korte reiser, kalde oppstarter og kjøring uten å ha oppnådd en god driftstemperatur i motor og oljen er ett tilfelle hos mange norske bilister

 

selv skifter jeg på ca 5-7000km

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
MAtroxX skrev (2 timer siden):

Service hver 15000km 

annenhver service med utbytte av diesel filter 

glem alt en har hørt om long life og Alle de fine ordene merkeverkstedene lager for å selge biler til kundene. 
 

Norske kjøreforhold med korte reiser, kalde oppstarter og kjøring uten å ha oppnådd en god driftstemperatur i motor og oljen er ett tilfelle hos mange norske bilister

 

selv skifter jeg på ca 5-7000km

 

Kjører også motorflush fra Biltema ved skifte av motorolje på hver 15 000 kmt manualen til Mitsu sier 30 000 det er mye 

Lenke til kommentar

Om VW sier 90k på dieselfilter så er det vel ok, selv om noen andre biler er nede i 30k-60k km intervall. Det bruker også være en grense på antall år, f.eks 2-3-4 år. Om diesel er ren nok så går det ikke tett. Og om tanken er tett nok så kommer det ikke mye vann i diesel heller. Det verste som kan skje er om det går fullt med vann som går videre og ødelegger innsprøyting system/motor.

Lenke til kommentar
Just now, Svein M said:

Om en kjører mye langkjøring så kan nok oljen tåle 30k og 2 år. Men det er flere ting som kan gjøre at oljen ikke får optimale forhold, og det føles tryggere med kortere intervaller (15k) på olje og oljefilter.

Vi har service på 1 år/15k her konsekvent, men spørsmålet her var bare litt nysgjerrighet rundt dieselfilter og skifte 😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...