Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

ARV, gjeld og offentlig skifte - Hjelp?


Vekteren

Anbefalte innlegg

Hei.

Håper ikke jeg har driti meg ut skikkelig nå, håper på litt råd her - og tror jeg skal kontakte advokat til uken i tillegg..

Men, pappa døde i August og har langt mer gjeld en verdier (han eier ingenting og har masse gjeld). Jeg trodde at for å unngå å arve dette så måtte jeg melde begæring om offentlig skifte, så jeg sendte skriftlig begjæring om dette til tingretten og har fått bekreftet at denne er mottatt og er innkalt til et forberedende rettsmøte før de eventuelt åpner offentlig skifte. 

Nå har jeg derimot forstått det slik at jeg skulle bare sagt jeg ikke ønsker å arve noe som helst fra pappa og at tingretten da hadde åpnet offentlig skifte automatisk.

Har jeg driti meg ut? Kan jeg plutselig arve pappa nå? Hva er verste konsekvens? Håper jeg ikke har rævkjørt meg selv og plutselig blir ansvarlig for gjelden til pappa

Endret av Vekteren
Test
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette vil jeg tro løser seg i det forberedende rettsmøte, men du kan/bør også kontakte tingretten for råd i forkant (fremfor å kontakte advokat). Det forberedende rettsmøte brukes ofte av tingretten for å unngå at det blir et offentlig skifte. Det fornuftige er nok å trekke begjæringen om offentlig skifte.

Hvis man går videre med et offentlig skifte som du har begjært så vil du måtte dekke kostnadene for gjennomføringen hvis dødsboet ikke har midler, dvs. dekke kostnadene til den advokaten som gjennomfører det offentlige skifte, det er ofte kostbart (f.eks 100 000). Så å begjære offentlig skifte hvis det ikke er midler i dødsboet er ikke lurt. Men du vil ikke være ansvarlig for dødsboets gjeld.

Det man heller ikke skal gjøre i en slik situasjon med mer gjeld enn formue er å be om et normalt privat skifte der man påtar seg ansvaret for gjeld. Man skal altså ikke fylle ut "Erklæring om privat skifte av dødsbo" eller andre varianter der man påtar seg ansvar for gjeld.

Men kan isteden:

Gjøre ingenting:

Da får man ingenting, verken gjeld eller formue.

Gjennomføre privat skifte etter å ha fylt ut "Erklæring om privat oppgjør av dødsbo av liten verdi":

Da påtar man seg bare ansvar for gjeld opp til det beløpet avdøde hadde i formue. Moderate begravelsekostnader skal dekkes først.

Se https://www.domstol.no/no/dodsfall-arv-og-skifte/skjema-for-arv-og-skifte/ for mer informasjon.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...