Gå til innhold

Vi (jeg?) som driter i vinterstid.


Anbefalte innlegg

21 minutes ago, Bing123 said:

 Har ingen betydning i dagens samfunn hvor vi er rikelig utrustet med muligheter for belysning når det trengs.

Vi som liker att vara ute och också har tider att passa med tanke på jobb och aktiviter och sånt så är den där timmen en rätt stor skillnad. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
NatNat skrev (3 minutter siden):

Jeg vil ha sol så lenge som mulig om kvelden.

Løsningen er fremdeles den samme, det er bare så mange timer med sol, så legg deg, og stå opp på en tid som gir deg maksimalt med lys, sommertid/vintertid det utgjør ingen forskjell, det er 100% opp til deg og hva du velger å gjøre. Det er ganske enkelt for mange ulemper med sommertid til at vi bør kødde med det, la oss ha vintertid, normaltid, og viss du på død og liv vil ha mer lys, stå opp tidligere, jobb når det er mørkt ute, og bruk dagslyset for hva det er verdt, men det er faktisk opp til deg hva du velger å gjøre. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er også for permanent, astronomi-basert normaltid (=vintertid).

Men ifm denne omstillingsdagen bør kanskje alle enheter som forholder seg til en eller annen form for åpningstid eller arbeidstid justere disse permanent slik at de oppfattes som bra/bedre for de fleste.

Tross alt finnes det jo allerede i dag enheter som har variasjon av åpningstider i uken (typisk fredager). Gjenbruksstasjoner, gartnerier har andre tider etter sesong. Tørr ikke gjette hvor mange som har andre tider i ferietiden enn ellers. Så det ser ikke ut for meg at det er et stort problem.

Lenke til kommentar
25 minutes ago, skaftetryne32 said:

Løsningen er fremdeles den samme, det er bare så mange timer med sol, så legg deg, og stå opp på en tid som gir deg maksimalt med lys, sommertid/vintertid det utgjør ingen forskjell, det er 100% opp til deg og hva du velger å gjøre. Det er ganske enkelt for mange ulemper med sommertid til at vi bør kødde med det, la oss ha vintertid, normaltid, og viss du på død og liv vil ha mer lys, stå opp tidligere, jobb når det er mørkt ute, og bruk dagslyset for hva det er verdt, men det er faktisk opp til deg hva du velger å gjøre. 

ja i teori, det er enkelt. Men hvor mange tror du tenker at nå det er "bare" kl 23 så jeg kan vente en time til før jeg legger meg.. Ingen problem for de som er trøtt om kvelden på samme tid hver kveld, men for B mennesker, det frister fort å legge seg en time senere. Det er derfor jeg fortsetter å følge summerstid når jeg legger meg.

Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (1 time siden):

Men det må bli sommertid hele året! Ellers får vi for lite lys på ettermiddag/kveld her oppe i nord 😊

Sommertid eller vintertid påvirker ikke mengden sol hverken i nord eller sør, det blir det samme uansett, det er opp til deg, ikke klokka. 

 

NatNat skrev (1 time siden):

ja i teori, det er enkelt. Men hvor mange tror du tenker at nå det er "bare" kl 23 så jeg kan vente en time til før jeg legger meg.. Ingen problem for de som er trøtt om kvelden på samme tid hver kveld, men for B mennesker, det frister fort å legge seg en time senere. Det er derfor jeg fortsetter å følge summerstid når jeg legger meg.

Om klokka blir stilt så påvirker ikke det når du blir trøtt, om du tenker sånn så er det åpenbart et deg problem, du kan fortsatt følge din naturlige rytme, hva klokka viser dikterer ikke når du velger å legge deg, dette blir et innbilt problem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, skaftetryne32 said:

Sommertid eller vintertid påvirker ikke mengden sol hverken i nord eller sør, det blir det samme uansett, det er opp til deg, ikke klokka. 

På en måte stämmer det. De som har jobb, barn i skole och barnehage och sånt kan inte bara välja att gå upp en timme eller två tidigare och gå och lägga sig senare. 

Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (2 minutter siden):

Sommertid eller vintertid påvirker ikke mengden sol hverken i nord eller sør, det blir det samme uansett, det er opp til deg, ikke klokka. 

Det er forsåvidt sant. Problemet for Nord Norge sin del er at heile samfunnet er tilpassa "Oslo-tid" ved at veldig mykje av opningstider og liknande er standarisert.

Det er ikkje alltid like enkelt å berre bestemme at ein startar arbeidsdagen kl 06 og går heim kl 14 for å få mest mogleg dagslys etter arbeidsdagens slutt.

Lenke til kommentar
fredrik2 skrev (Akkurat nå):

På en måte stämmer det. De som har jobb, barn i skole och barnehage och sånt kan inte bara välja att gå upp en timme eller två tidigare och gå och lägga sig senare. 

Jo det kan de da. uansett så er det alltids noen som ikke blir fornøyd, noen fortrekker lys på ettermiddagen andre igjen foretrekker lys på morgenen. Det beste for alle er å holde seg til normaltid så får heller samfunnet tilpasse seg dette fremfor å drive å skru klokka frem og tilbake med de dødelige konsekvenser det har. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 minutter siden):

. Problemet for Nord Norge sin del er at heile samfunnet er tilpassa "Oslo-tid" ved at veldig mykje av opningstider og liknande er standarisert.

Altså selv i Oslo så har sola allerede gått ned når arbeidsdagen er over, så det er ingen Oslo tid, det er bare sånn det er her i nord, selv i sør, det er mørkt og kaldt når jeg drar, og det er mørkt og kaldt når jeg kommer hjem. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...