Gå til innhold

Vi (jeg?) som driter i vinterstid.

Anbefalte innlegg

Ja, det er vinterstid igjen. Og nok er nok. I år, har jeg bestemt at jeg skal gi blaffen i hele vinterstid greie. Alle klokkene hjemme er fortsatt på sommerstid og skal forbli sånn. Akkurat nå kl er 9.20 hjemme. Jeg orker bare ikke at det skal bli mørkt kl 17. Det er ganske enkelt faktisk : Det er bare å leve som vanlig men å huske å legge til en time når man må til lege/jobb/middag hos venner... etc

Noen andre her som gjør opprør mot vinterstid ?

(tenkte i dag at egentlig skulle vi ha sommerstid om vinteren og vinterstid om sommeren)

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 minutes ago, Uderzo said:

Nei, gidder ikke å bruke tid på et selvbedrag.
Vintertid, også kalt normaltid, er den normale tiden uansett. Sommertid er en senere oppfinnelse.

Etter min mening så har folk et sentimentalt forhold til "sommertid", da er det jo sommer og fryd og gammen, "jeg vil ha sommertid, ikke fæle kalde vintertid".
Forskningen er klar, vintertid er helt klart best for vår helse.

Håper at det en dag blir slutt på dette tullet og vi får vintertid året rundt.

Det er nok fordi du er en A menneske som liker å stå opp tidlig... 😉 Jeg hadde ikke noe imot vinterstid i Frankrike (hvor jeg kommer fra) fordi på det mørkeste, natta kom mellom 5.30 og 6 om kvelden.. Det var tålig. Men her, i Sør Norge, det blir mørkt 15.30 ? midt på ettermiddag. Det syns jeg er unaturlig.

Forresten, hørte jeg på nyheter at det kan være siste gang vi bytter tid. EU har bestemt å slutte med det og Norge skal følge etter. Men jeg håper på sommerstid hele året, personlig ...

Endret av NatNat
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Høres litt kaotisk ut å måtte følge to tider ettersom alle andre, samt klokker som stiller seg automatisk så du må også være obs på hvilken klokke du følger.

Og hva er poenget med "opprøret"? Ingen andre merker eller bryr seg nevneverdig om at du gjør det..

Men det blir mørkt når det blir mørkt, at din egen klokke går en time feil endrer ingenting.
Samt hvorfor ikke skru klokka 2 timer ekstra fremover i stedet? Så vil du ha sol 2 timer ekstra på kvelden :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
3 minutes ago, :utakt said:

Var det ikke en episode av Seinfeld der Kramer prøvde dette stuntet? Det er jo litt upraktisk når man skal fungere i hverdagen ellers. 😅

😅 ha ha ha ! Jeg trodde det var bare meg. Ikke overraskende av Kramer forresten. Det er litt upraktisk men hvis jeg godtar vinterstid, kommer jeg til å legge meg enda senere og stå opp enda senere.. og jeg liker ikke mørke 💩

Lenke til kommentar
Just now, aklla said:

Høres litt kaotisk ut å måtte følge to tider ettersom alle andre, samt klokker som stiller seg automatisk så du må også være obs på hvilken klokke du følger.

Og hva er poenget med "opprøret"? Ingen andre merker eller bryr seg nevneverdig om at du gjør det..

Men det blir mørkt når det blir mørkt, at din egen klokke går en time feil endrer ingenting.
Samt hvorfor ikke skru klokka 2 timer ekstra fremover i stedet? Så vil du ha sol 2 timer ekstra på kvelden :)

Poenget med opprøret er at jeg liker bedre å tenke at det blir mørkt kl 18 i steden for 17.... Også jeg er fransk, det er i min dyp natur å gjøre opprør.. 😑

omg. din siste setning.. Jeg har faktisk tenkt om det i dag..😅 men det blir nok litt ekstremt...

Lenke til kommentar
NatNat skrev (20 minutter siden):

Det er nok fordi du er en A menneske som liker å stå opp tidlig... 😉 Jeg hadde ikke noe imot vinterstid i Frankrike (hvor jeg kommer fra) fordi på det mørkeste, natta kom mellom 5.30 og 6 om kvelden.. Det var tålig. Men her, i Sør Norge, det blir mørkt 15.30 ? midt på ettermiddag. Det syns jeg er unaturlig.

Forresten, hørte jeg på nyheter at det kan være siste gang vi bytter tid. EU har bestemt å slutte med det og Norge skal følge etter. Men jeg håper på sommerstid hele året, personlig ...

Har jo sagt det kan være siste gangen i seks år nå elns. Skjer jo ikke. Sommertid er klart best ja.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Å gjøre opprør er nå en ting, men dette er som å gå med fane mot vindmøller alene i kjelleren..
Joda, er opprør det også på sett og vis, men ingen vet noe eller merker noe til det.

Men du gjør jo som du vil uansett, ha klokken 10 timer feil om du vil, det påvirker kun deg og evt de avtaler du måtte gå glipp av :)

• Liker 2
Lenke til kommentar
NatNat skrev (36 minutter siden):

Noen andre her som gjør opprør mot vinterstid ?

Du er inne på noe, men som @Uderzo informerer om så er det altså sommertid som må vekk, det er vintertid som er normalen. Når alt kommer til alt så er det egentlig du selv som bestemmer når du står opp, det er bare så og så mange timer med lys om dagen uansett og vill du se dem så er det opp til deg, å lese klokken feil vil ikke utgjøre noen forskjell i det hele tatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, aklla said:

Å gjøre opprør er nå en ting, men dette er som å gå med fane mot vindmøller alene i kjelleren..
Joda, er opprør det også på sett og vis, men ingen vet noe eller merker noe til det.

Men du gjør jo som du vil uansett, ha klokken 10 timer feil om du vil, det påvirker kun deg og evt de avtaler du måtte gå glipp av :)

jeg gir ikke glipp av avtaler, bare tenker på avtale timer som "telefon time" siden tel min gikk automatisk på vinterstid :)

Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

å lese klokken feil vil ikke utgjøre noen forskjell i det hele tatt. 

Det gjør en forskjell med meg. Hvis jeg fortsetter med sommerstid, skal jeg ikke legge meg senere, ikke stå opp senere og derfor få mer av dagen.

Lenke til kommentar
NatNat skrev (4 minutter siden):

Det gjør en forskjell med meg. Hvis jeg fortsetter med sommerstid, skal jeg ikke legge meg senere, ikke stå opp senere og derfor få mer av dagen.

Men det kan du jo gjøre uansett, trenger ikke engang å forandre på noe, bare fortsett som nå, hva har det å si at klokken viser et annet tidspunkt ? Er det på den tiden av døgnet du vil stå opp så bare gjør det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, skaftetryne32 said:

Men det kan du jo gjøre uansett, trenger ikke engang å forandre på noe, bare fortsett som nå, hva har det å si at klokken viser et annet tidspunkt ? Er det på den tiden av døgnet du vil stå opp så bare gjør det.

Ja visst jeg kan men jeg har tendens til å legge meg alt for sent allerede. Jeg legger meg ofte kl 2 om natta selv om jeg skulle vite bedre. Hvis jeg går over til vinterstid, skal jeg fortsette å legge meg kl 2 (fordi jeg er ALDRI trøtt om kvelden) dvs 3 om natta sommerstid. Dvs at jeg skal stå opp enda senere og gi glipp av enda mer lys. (for info : jobber ikke lenger nå men hadde en ettermiddag/kveld jobb i mange år, dvs har aldri trengt å stå opp tidlig)

Lenke til kommentar

Vintertid hele året, nei takk. Bor ett sted hvor det er dårlige solforhold.
Med vintertid hele året så vil jeg miste sola om sommeren rund kl 5-6, mot 7 nå.
Med vintertid så vil sola gå opp unormalt tidlig også, og da spesielt om sommeren. Ytterst få som står opp klokken 4.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er av samme mening når det gjelder når på ettermiddagen det blir mørkt, jeg ville foretrukket en time ekstra med dagslys på denne tiden av året.

Problemet er at på vinteren har vi bare x antall timer dagslys uansett. Hvis det blir mørkt én time senere på ettermiddagen, blir det automatisk lyst én time senere på formiddagen. Man får ikke mer dagslys om vinteren uansett om man er på sommer- eller vintertid.

Så i bunn og grunn har det lite å si, poenget er uansett at vi bare burde slutte å stille klokka. Arizona bruker én tid året rundt, med de ulemper det medfører siden resten av USA stiller klokka, men det er det alle burde gjøre siden sommertid ikke har stort å si i disse dager.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...