RaymondK Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Ble for sen med å betale mobilregninga pålydene 600kr til drittselskapet Unifon. Fikk da et "forsinkelsesgebyr" på 349,- kr. Er det innafor? Hva er det som hindrer slike opportunisert i å ta 10 000 i purregebyr? Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 27. oktober Del Skrevet 27. oktober Siden du nevner Unifon så regner jeg med du er bedriftskunde hos dem. Regelverket sier at de kan ta opptil 460 kroner ved forsinket betaling, så det er ikke mulig å ta 10.000 kroner i purregebyr om man så har lyst til dette. https://info.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/purring-og-inkasso/ For næringsdrivende kunder eller offentlige myndigheter kan du kreve opptil 460 kroner i kompensasjon for inndrivelseskostnader dagen etter betalingsfristen. 1 1 Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 30. oktober Forfatter Del Skrevet 30. oktober Stemmer det! Har fått henvist dette regelverket forsinkelsesrenteloven §3 a «Kompensasjon for inndrivelseskostnader» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1976-12-17-100 Men tolker det slik at det skal dekke faktiske kostnader, så da er det jo svindel å kreve så mye betaling for at dem har måttet sende ut en purring. Lenke til kommentar
Johan Kontant Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober RaymondK skrev (1 time siden): Stemmer det! Har fått henvist dette regelverket forsinkelsesrenteloven §3 a «Kompensasjon for inndrivelseskostnader» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1976-12-17-100 Men tolker det slik at det skal dekke faktiske kostnader, så da er det jo svindel å kreve så mye betaling for at dem har måttet sende ut en purring. Det er vanskelig å etterprøve hva de faktiske kostnadene er, så i lovverket har man estimert at det ikke er rimelig at kostnadene overstiger 460 kroner, dette er da satt som tak. Med andre ord; Har man større kostnader enn dette med å utstede en purring må man ta det overskytende på egen kappe. Så det er fullt lovlig å kreve 349,- dagen etter betalingsfristen, gitt at du er bedriftskunde. For privatkunder gjelder andre regler. 1 Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober RaymondK skrev (4 timer siden): Stemmer det! Har fått henvist dette regelverket forsinkelsesrenteloven §3 a «Kompensasjon for inndrivelseskostnader» https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1976-12-17-100 Men tolker det slik at det skal dekke faktiske kostnader, så da er det jo svindel å kreve så mye betaling for at dem har måttet sende ut en purring. Hvordan leser du dette som at det skal dekke faktiske kostnader? 2 Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Vi har en epostadresse hos Telenor som jeg tror koster under kr. 50 hver mnd, og dessverre ser faktura ut til å bli borte hver gang og vi kun mottar purringene. De smører på kr. 460,- på hver purring, og vi har med dette garantert norges dyreste epostadresse. Gebyret er nok noe lavere for privatpersoner. Det er ingen som slår Telenor på pris, det er sikkert! Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Trulss skrev (2 minutter siden): Vi har en epostadresse hos Telenor som jeg tror koster under kr. 50 hver mnd, og dessverre ser faktura ut til å bli borte hver gang og vi kun mottar purringene. De smører på kr. 460,- på hver purring, og vi har med dette garantert norges dyreste epostadresse. Gebyret er nok noe lavere for privatpersoner. Det er ingen som slår Telenor på pris, det er sikkert! Haha, og så hører jeg at det tross spam-beskyttelse kommer massevis av spam inn til Telenor abonnenter ? I motsetning til Yahoo Pro hvor det er ca null (samme prisklasse). Lenke til kommentar
Trulss Skrevet 30. oktober Del Skrevet 30. oktober Rune_says skrev (1 time siden): Haha, og så hører jeg at det tross spam-beskyttelse kommer massevis av spam inn til Telenor abonnenter ? I motsetning til Yahoo Pro hvor det er ca null (samme prisklasse). Ja, det stemmer - det er ingen som slår Telenor på noe område! De er rett og slett helt unike. Lenke til kommentar
RaymondK Skrevet 1. november Forfatter Del Skrevet 1. november Klagde til kundeservice, og dem gikk faktisk med på å kredittere beløpet på neste faktura. Ikke så verst det da! Men synes jo uansett det er en hårreisende måte å drive butikk på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå